Tupolev Tu-204-100C

Typ:  pokročilá modifikace středně těžkého nákladního letounu typu Tu-204C

Určení:  přeprava nákladu na středně dlouhé vzdálenosti

Odlišnosti od letounu Tu-204C:

- zesílená konstrukce draku. Díky tomu má tento model vyšší vzletovou hmotnost (107,5 t vs 103 t) a nosnost (30 t vs 27 t).

- absence všech postranních okének

Historie:  Dne 20. června 2007 si ruská společnost Volga-Dněpr pro svou pobočku Air Bridge objednala, prostřednictvím leasingové společnosti IFK (Iljušin Finance Company), dva středně těžké dvoumotorové nákladní letouny typu Tu-204C (s opcí na další tři tyto stroje). Zatímco ten první měla zmíněná společnost převzít na konci roku 2008, s předáním toho druhého se počítalo v roce 2009. Oba zmíněné stroje (RA-64051 a RA-64052) byly přitom dokončeny ve verzi se zvýšenou vzletovou hmotností, která vešla ve známost jako Tu-204-100C. Zatímco letoun Tu-204-100C (RA-64051) se do oblak poprvé vydal dne 9. srpna 2009, letové zkoušky letounu Tu-204-100C (RA-64052) se rozeběhly dnem 29. října toho samého roku. Mezitím, v létě roku 2009, ale společnost Volga-Dněpr od pořízení těchto strojů odstoupila. Společnosti IFK se však krátce nato podařilo pro oba zmíněné letouny najít nového zájemce. Tím se stala společnost Aviastar-TU. K podpisu příslušné leasingové smlouvy přitom došlo dne 21. srpna 2009. Leasingové společnosti IFK byly letouny Tu-204-100C (RA-64051) a Tu-204-100C (RA-64052) předány dne 28. dubna 2010, ihned po ukončení všech předepsaných zkoušek. Vzhledem k tomu, že společnost Aviastar-TU nenašla prostředky na leasingové poplatky, následně oba zmíněné stroje skončily na továrním skladě závodu Aviastar z Uljanovska. Dva roky nato nicméně o oba letouny typu Tu-204-100C projevila zájem společnost Transaero. Příslušný kontrakt s leasingovou společností přitom tato společnost podepsala dne 1. října 2012. Jako první byl společnosti Transaero předán letoun Tu-204-100C (RA-64052). Zmíněný stroj přitom z Uljanovska na domovské letiště této společnosti, Moskva-Domodedovo, dorazil dne 18. dubna 2013. Letoun Tu-204-100C (RA-64052) se stal vůbec prvním nákladním letounem společnosti Transaero a svůj první komerční let podnikl dne 21. dubna toho samého roku, a to na lince Moskva (Domodedovo) – Jakutsko. Na jeho palubě se přitom tehdy nacházel náklad o celkové hmotnosti 24 t. Letoun Tu-204-100C (RA-64051) byl společnosti Transaero předán krátce nato, dne 3. června 2013. Společnost Transaero oba dva letouny typu Tu-204-100C provozovala v mírně pozměněném šedo-oranžovém zbarvení aerolinek Aviastar-TU, a to až do října roku 2015, kdy ukončila svou činnost. Zatímco letoun Tu-204-100C (RA-64051) měl tehdy na svém kontě 465 letů s celkovou délkou trvání 2 215 h, letoun Tu-204-100C (RA-64052) měl za sebou 368 letů s celkovou délkou trvání 1 802 h. Krátce nato IFK oba zmíněné stroje prodala společnosti Počta Rossii. Předběžná leasingová smlouva byla podepsána dne 16. června 2016. K podpisu závazné smlouvy došlo dne 15. srpna toho samého roku. Společnosti Počta Rossii oběma zmíněným letounům přidělila vlastní jména. Zatímco letoun Tu-204-100C (RA-64051) obdržel pojmenování Petr I, letounu Tu-204-100C (RA-64052) bylo přiděleno jméno Jekaterina II. První z nich Tu-204-100C (RA-64052) na domovské letiště společnosti Počta Rossii, Moskva-Vnukovo, dorazil dne 9. září 2016. Ještě předtím ale obdržel nástřik nového „kabátu“ u společnosti Spektr-Avia z Uljanovska. Pravidelný provoz obou zmíněných letounů byl zahájen dnem 5. prosince 2016, a to letem na trasách Moskva – Irkutsk – Anadyr a Moskva- Nižněvartovsk – Jakutsko. Společnost Počta Rossii bude s letouny typu Tu-204-100C dopravovat poštu do regiónů, které se nacházejí na Sibiři a na Dálném východě. Do budoucna ale počítá, že s nimi bude podnikat též lety do zahraničí, konkrétně do oblastí Tichého oceánu.

Tu-204-100C společnosti Aviastar-TU

Tu-204-100C společnosti Transaero

Tu-204-100C společnosti Počta Rossii

Verze:  -

Vyrobeno:  dva exempláře

Uživatelé:  Rusko (Transaero a Počta Rossii)

 

 

 

Posádka:    dva piloti a palubní mechanik

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PS-90A s max. tahem po 16 140 kp

Radar:        povětrnostní radiolokátor blíže nespecifikovaného typu, instalovaný v přední části trupu

Kapacita:   náklad do celkové hmotnosti 30 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 41,80 m
Délka: 46,10 m
Výška: 13,88 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 107 500 kg
Cestovní rychlost: 850 km/h
Praktický dostup: 12 100 m
Dolet s max. zatížením: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 17.1.2017