Tupolev Tu-214PU

Typ:  speciální vládní salónní modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-214

Určení:  přeprava prezidenta a premiéra Ruska s doprovodem

Odlišnosti od letounu Tu-214:

- instalace podlouhlého štíhlého člunovitého krytu antén satelitního navigačního a radiokomunikačního systému v ose hřbetu střední části trupu, v oblasti nad křídlem (identická konstrukce jako u modelu Tu-214SR, Tu-214SUS a Tu-214VPU)

- instalace tří nevelkých tandemově uspořádaných zkosených břitových antén v ose hřbetu zadní části trupu, v oblasti mezi výše uvedeným člunovitým krytem a svislou ocasní plochou

- instalace dvou nevelkých tandemově uspořádaných břitových antén na vrcholu svislé ocasní plochy alá Tu-214SR

 - instalace dvou nevelkých tandemově uspořádaných břitových antén (jedna rovná následovaná jednou zkosenou) v ose břicha zadní části trupu, v oblasti za odtokovou hranou křídla

- nový interiér kabiny cestujících – ten je nyní rozdělen na jednací salonek, odpočinkové oddělení s ložnicí, oddělení s radiokomunikačním vybavením a pracovními konzolemi operátorů a standardní osobní oddělení (to je vyhrazeno pro doprovodný personál) a pojme celkem 40 osob

- modifikovaný palubní energetický systém vestavbou dodatečného zdroje elektrické energie

- instalace další palivové nádrže uvnitř podpalubního zavazadlového úložného prostoru

Historie:  V listopadu roku 2005 byl kazaňský výrobní závod KAPO pověřen stavbou celkem šesti exemplářů středně těžkého dvoumotorového proudového dopravního letounu typu Tu-214 pro potřeby speciálního oddílu společnosti Rossija State Transport Company. Zatímco první dva z těchto strojů měly být dodány ve verzi Tu-214SR, která plní funkci vzdušné retranslační stanice, další dva měly být dokončeny v prezidentské salónní verzi Tu-214PU, poslední měl pak odpovídat verzi Tu-214SUS, zastávající roli vzdušného velitelského stanoviště a komunikačního centra. Speciál typu Tu-214PU vznikl jako doplněk nepočetné flotily těžších prezidentských speciálů typu Il-96-300PU/-300PUM. První exemplář speciálu Tu-214PU (RA-64517) se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 12. května 2010 a v rámci certifikačních zkoušek, které byly završeny dnem 8. října toho samého roku, vykonal okolo 40-ti letů. Společnosti Rossija State Transport Company byl přitom tento stroj předán v říjnu roku 2010. Ruský prezident D. Medvěděv jej vůbec poprvé využil ještě na konci toho samého měsíce, a to pro cestu do Kazaně, Naběrežnyje Čelnyje a Astracháně. Protože zmíněný let provázal nadměrný hluk v jednacích salóncích a ložnici, úniky vody na prezidentské toaletě a potíže s palubní intercomem, který vůbec nefungoval, následně byl první Tu-214PU (RA-64517) na celé tři měsíce odstaven. V jejich průběhu přitom mimo jiné obdržel též instalaci nové palubní energetické jednotky (APU). Letové zkoušky druhého exempláře speciálu Tu-214PU (RA-64520) se rozeběhly dnem 25. listopadu 2010. Svému provozovateli v podobě společnosti Rossija State Transport Company byl přitom tento stroj předán dne 10. ledna 2011. Rossija s druhým Tu-214PU (RA-64520) zatím podnikla pouze několik technických letů. Domovskou základnou obou exemplářů speciálu Tu-214PU (RA-64517 a RA-64520) se přitom stalo, stejně jako v případě všech exemplářů modelu Tu-214SR a Tu-214SUS, moskevské letiště Vnukovo-2.

Verze:  -

Vyrobeno:  dva exempláře

Uživatelé:  pouze Rusko (Rossija State Transport Company)

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PS-90A s max. tahem po 16 140 kp

Radar:        povětrnostní radiolokátor blíže nespecifikovaného typu, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:   40 osob

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 41,80 m
Délka: 46,10 m
Výška: 13,88 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: 10 500 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.11.2013