Tupolev Tu-160M

Typ:  pokročilá modifikace strategického bombardovacího letounu a nosiče řízených střel typu Tu-160 (Blackjack A). Tento model vzešel z druhé etapy modernizačního programu letounů typu Tu-160 (Blackjack A) Ruského VVS.

Určení:  ničení rozměrných pozemních cílů (komunikace, přehrady, elektrárny, továrny, železniční nádraží, letiště, radiolokační stanice) nacházejících se v hloubce území protivníka

Odlišnosti od letounu Tu-160 (Blackjack A):

- instalace radiolokátoru typu NV1.70, který vychází z radiolokátoru typu Novella protiponorkového letounu typu Il-38N (May B), na místo radiolokátoru typu Poisk (Clam Pipe) navigačního-střeleckého komplexu typu U008 Obzor-K

- modifikované navigační vybavení instalací navigačního systému typu NO-70M (jeho součástí je inerční navigační systém typu BINS-SP-1, astronavigační systém typu ANS-2009M a navigační počítač), dopplerovského měřiče rychlosti a úhlu snosu typu DISS-021-70, satelitního přijímače typu A737DP a autopilota typu ABSU-200MT

- instalace komunikačního systému typu S-505-70

- instalace nového obranného komplexu typu Redut-70M

- instalace nového identifikačního systému „vlastní-cizí“ typu BKR-70M

- instalace nového přístrojového vybavení uvnitř kokpitu

- absence bombardovacího zaměřovače, včetně jeho krytu. Zmíněný kryt se přitom nacházel na břichu trupu, v oblasti před příďovým podvozkem.

- menší délka ocasní části trupu

- zredukovaná škála podvěsné výzbroje o neřízené pumy a taktickou balistickou řízenou střelu typu Ch-15S (AS-16 Kickback)

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-555 (RS-AS-22 Kluge) a Ch-101/-102 (RS-AS-23A/B Kodiak). V blízké budoucnosti by se součástí výzbroje tohoto modelu měla stát též podzvuková strategická řízená střela s plochou dráhou letu typu Ch-SD a hypersonická strategická řízená střela s plochou dráhou letu typu GZUR.

Historie:  Na počátku prvního desetiletí 21. století byl zahájen dvoustupňový modernizační program nadzvukového strategického bombardovacího a raketonosného letounu typu Tu-160 (Blackjack A), který tehdy tvořil (a stále tvoří), spolu s lehčím nadzvukovým bombardovacím a raketonosným letounem typu Tu-22M3 (Backfire C) a podzvukovým raketonosným letounem typu Tu-95MS (Bear H), páteř dálkových bombardovacích regimentů VVS. Z první etapy zmíněného modernizačního programu vzešel model Tu-160M1 (Blackjack A mod) s modifikovanou avionikou a zbraňovým systémem. Součástí zbraňového systému tohoto modelu se staly nové strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-555 (RS-AS-22 Kluge) a Ch-101/-102 (RS-AS-23A/B Kodiak). Naproti tomu ze zbraňového arsenálu modernizovaného Tu-160M1 (Blackjack A mod) byly vyškrtnuty neřízené pumy a taktické balistické řízené střely typu Ch-15S (AS-16 Kickback). Druhá etapa zmíněného modernizačního programu dala za vznik modelu Tu-160M a je vystavěna na unifikaci avioniky s avionikou modelu Tu-160M2. Letoun typu Tu-160M proto obdržel mimo jiné i radiolokátor typu NV1.70, který vychází z radiolokátoru typu Novella protiponorkového letounu typu Il-38N (May B). Původně modernizovaný Tu-160M počítal s derivátem radiolokátoru typu Irbis stíhacího letounu typu Su-35S (Flanker M). Od použití tohoto radiolokátoru bylo ale již v roce 2013 opuštěno ve prospěch výše uvedeného derivátu radaru typu Novella. Práce na úvodním technickém návrhu letounu typu Tu-160M se podařilo završit dnem 23. října 2014. Tomu v lednu roku 2018 následovala objednávka „upgrade“ 15-ti letounů typu Tu-160 (Blackjack A) na standard Tu-160M. Se zahájením dodávek modernizovaných Tu-160M Ruskému VVS se tehdy počítalo v roce 2021. Na prototyp tohoto modelu (RF-94103) byl přestavěn letoun Tu-160 (v.č. 4-05 / rudá 14 / „Igor Sikorskij“). První let prototypu letounu typu Tu-160M se konal dne 2. února 2020. Dne 3. listopadu toho samého roku se tento stroj do oblak poprvé vydal za pomoci nových motorů typu NK-32-02. Dne 10. března 2021, po završení závodních zkoušek, byl tento stroj přelétnut z Kazaně do Žukovského, za účelem realizace předběžných zkoušek. V Žukovském se přitom letoun Tu-160M (v.č. 4-05) podle všeho nachází do dnešních dnů. Mezitím se rozeběhly pozemní zkoušky druhého do standardu Tu-160M dopracovaného letounu typu Tu-160 (v.č. 4-01 / rudá 09 / „Boris Veremej“). Tento stroj (RF-94444) byl jako první motory typu NK-32-02 opatřen již od počátku a do oblak se napoprvé vydal dne 17. září 2021. V prosinci roku 2022 byly zahájeny letové zkoušky třetího modernizovaného Tu-160M (v.č. 8-01 / rudá 06 / RF-94105 „Ilja Muromec“). 30. dne toho samého měsíce byla dokončena modernizace dalšího, v celkovém pořadí čtvrtého, exempláře letounu typu Tu-160 (Blackjack A) na standard Tu-160M. Konkrétně se jednalo o letoun Tu-160 (v.č. 8-02 / rudá 07 / RF-94106 / „Alexander Molodyj“). Letové zkoušky tohoto stroje se přitom rozeběhly v únoru roku 2023. Dne 21. února 2024 byly letouny Tu-160M (v.č. 8-01) a Tu-160M (v.č. 8-02) prezentovány, v prostorách závodu KVZ, ruskému prezidentovi V.V. Putinovi, spolu s druhým a třetím sériovým Tu-160M2 (v.č. 9-02 a v.č. 9-03). Den nato se Putin prolétl s letounem Tu-160M (v.č. 8-01). Zmíněný let přitom trval 30 min. Dne 23. února 2024, při příležitosti oslav „Dne obránců Vlasti“, Putin oznámil, že byly VVS právě předány čtyři raketonosci typu Tu-160M. Podle všeho se jednalo o modernizované Tu-160M (v.č. 8-01) a Tu-160M (v.č. 8-02) a nově vyrobené Tu-160M2 (v.č. 9-01) a Tu-160M2 (v.č. 9-02).

Verze:  -

Vyrobeno:  čtyři exempláře (všechny vznikly konverzí sériových Tu-160)

Uživatelé:  Rusko

 

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor/operátor ofenzivní výzbroje a navigátor/operátor obranných systémů/radista

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu Kuzněcov NK-32 s max. tahem po 14 000 kp / 25 000 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním

Radar:        navigační-střelecký radiolokátor typu NV1.70, instalovaný uvnitř špice trupu

Výzbroj:     podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 45 000 kg, přepravovaná uvnitř dvou tandemově uspořádaných trupových pumovnic s délkou 11,28 m, šířkou 1,92 m a výškou 2,00 m – podzvukové strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-55/-55SM (AS-15A/B Kent) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu MKU6-5U/9A829K2), Ch-555 (RS-AS-22 Kluge) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu MKU6-5U/9A829K2) a Ch-101/-102 (RS-AS-23A/B Kodiak) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu 9A829K3)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 35,60/55,70 m
Délka: ?
Výška: 13,60 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 7.3.2024