Tupolev Tu-160M1 (‘Blackjack A’)

 

Typ:  pokročilá modifikace strategického bombardovacího letounu a nosiče řízených střel typu Tu-160 (Blackjack A). Tento model vzešel z první etapy modernizačního programu letounů typu Tu-160 (Blackjack A) Ruského VVS.

Určení:  ničení rozměrných pozemních cílů (komunikace, přehrady, elektrárny, továrny, železniční nádraží, letiště, radiolokační stanice) nacházejících se v hloubce území protivníka

Odlišnosti od letounu Tu-160 (Blackjack A):

- modifikované avionické vybavení. Součástí avionického vybavení tohoto modelu se mimo jiné stal navigační komplex typu K-042K-1 a autopilot typu ABSU-200-1.

- absence bombardovacího zaměřovače. V této souvislosti ploché obdélníkové okénko nacházející se v čele hranatého krytu vystupujícího z břicha trupu, v oblasti před příďovým podvozkem, nahradil potah.

- zredukovaná škála podvěsné výzbroje o neřízené pumy a taktickou balistickou řízenou střelu typu Ch-15S (AS-16 Kickback)

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-555 (AS-15C Kent) a Ch-101/-102. Po roce 2020 by se součástí výzbroje tohoto modelu měla stát též podzvuková strategická řízená střela s plochou dráhou letu typu Ch-SD a hypersonická strategická řízená střela s plochou dráhou letu typu GZUR.

Historie:  Na počátku prvního desetiletí 21. století byl zahájen modernizační program nadzvukového strategického bombardovacího a raketonosného letounu typu Tu-160 (Blackjack A), který tehdy tvořil (a stále tvoří), spolu s lehčím nadzvukovým bombardovacím a raketonosným letounem typu Tu-22M3 (Backfire C) a podzvukovým raketonosným letounem typu Tu-95MS (Bear H), páteř dálkových bombardovacích regimentů VVS. První etapa zmíněného modernizačního programu dala za vznik modelu Tu-160M1 a byla vystavěna zejména na výměně části původní avioniky. Avionika tohoto stroje je totiž založena na technologiích 70. let a proto tehdy již představovala morálně zastaralou techniku. Změn ale doznala též škála výzbroje. Hlavní zbraní letounu typu Tu-160 (Blackjack A) se staly podzvukové okřídlené střely s plochou dráhou letu typu Ch-55 (AS-15A Kent) s doletem 2 500 km a Ch-55MS (AS-15B Kent) s doletem 3 000 km. Uvnitř trupových pumovnic ale tento stroj mohl přepravovat též taktické balistické střely typu Ch-15S (AS-16 Kickback) s doletem 150 až 300 km a teoreticky též neřízené pumy. V roli konvenčního bombardéru ale nakonec nebyl nikdy používán. Jelikož se s pumovou výzbrojí u letounu typu Tu-160 (Blackjack A) nepočítalo nadále, neboť bylo konvenční bombardování doménou středně těžkých bombardovacích letounů typu Tu-22M3 (Backfire C) a navíc by tento stroj při útoku na cíl za pomoci neřízených pum (ze vzdálenosti 5 až 8 km a výšky 9 000 až 13 000 m) představoval pro PVO protivníka příliš snadný cíl, modernizovaný Tu-160M1 byl této schopnosti zcela zbaven. To přitom dokládá zaslepené okénko optiky bombardovacího zaměřovače, které se nachází v čele hranatého krytu vystupujícího z břicha trupu, v oblasti před příďovým podvozkem. Ze zbraňového arsenálu tohoto modelu a výzbroje VVS vůbec byla ale vyškrtnuta též balistická střela typu Ch-15S (AS-16 Kickback). Škála podvěsné výzbroje modernizovaného Tu-160M1 byla naproti tomu rozšířena o nové podzvukové okřídlené střely s plochou dráhou letu typu Ch-555 (AS-15C Kent) s doletem 2 000 km a Ch-101/-102 s doletem 5 000 km. Zatímco střela typu Ch-555 (AS-15C Kent) není ničím jiným, než modifikací střely typu Ch-55MS (AS-15B Kent) s instalací konvenční bojové hlavice na místo jaderné, v případě střely typu Ch-101/-102 se jedná o kvalitativně novou zbraň s charakteristikami stealth. Posledně uvedená střela byla do zbraňového arsenálu letounu typu Tu-160M1 začleněna okolo roku 2011. Zavádění této zbraně ale provázely problémy s pevností 12-ti násobného rotačního závěsníku typu 9A829K3, který není ničím jiným, než modifikací rotačního závěsníku typu 9A829K2 střely typu Ch-55MS (AS-15B Kent) se zesílenou konstrukcí. V roce 2015 proto konstrukce zmíněného závěsníku prošla revizí. Prototypem letounu typu Tu-160M1 se stal podnikový letoun Tu-160 (rudá 19 / RF-94113 / „Valentin Bliznjuk“). Dne 5. července 2006 byl tento stroj předán VVS na období, než se podaří na standard Tu-160M1 dopracovat další letoun typu Tu-160 (Blackjack A). Mezitím, v roce 2002, kazaňský závod KAPO obdržel objednávku od Ministerstva obrany Ruska na generální opravu a „upgrade“ všech 15-ti letounů typu Tu-160 (Blackjack A) ze stavu VVS na úroveň Tu-160M1 s termínem vyhotovení do roku 2015. První operační Tu-160M1 vznikl konverzí letounu Tu-160 (rudá 17 / RF-94110 / „Valerij Čkalov“) a VVS byl předán v roce 2011. Ke dni 28. ledna 2016 závod KAPO Ruskému VVS předal ještě tři modernizované Tu-160M1, z toho jeden v roce 2014 (rudá 18 / RF-94111 / „Andrey Tupolev“), jeden v roce 2015 (rudá 02 / RF-94102 / „Vasilij Rešetnikov“) a jeden v roce 2016 (rudá 11 / RF-94114 / „Vasilij Senko“).

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp a nejméně čtyři operační stroje (všechny vznikly konverzí sériových Tu-160)

Uživatelé:  Rusko (VVS)

 

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor/operátor ofenzivní výzbroje a navigátor/operátor obranných systémů/radista

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu Kuzněcov NK-32 s max. tahem po 14 000 kp / 25 000 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním

Radar:        navigační-střelecký impulsní dopplerovský radiolokátor typu Poisk (Clam Pipe) navigačního-střeleckého komplexu typu U009 Obzor-K, instalovaný uvnitř špice trupu. Zmíněný radiolokátor slouží k navigaci a vyhledávání a sledování pozemních cílů.

Výzbroj:     podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 45 000 kg, přepravovaná uvnitř dvou tandemově uspořádaných trupových pumovnic s délkou 11,28 m, šířkou 1,92 m a výškou 2,00 m – strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-55/-55SM (AS-15A/B Kent) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu MKU6-5U/9A829K2), Ch-555 (AS-15C Kent) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu MKU6-5U/9A829K2) a Ch-101/-102 (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu 9A829K3)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 35,60/55,70 m
Délka: 54,10 m
Výška: 13,60 m
Prázdná hmotnost: 117 000 kg
Max. vzletová hmotnost: 275 000 kg
Max. rychlost: 2 000 km/h
Praktický dostup: 15 600 m
Max. dolet: 13 9501 km

 

 

1 12 300 km při letu rychlostí M=0,77 s šesti ŘS typu Ch-55/-55SM (AS-15A/B Kent) uvnitř trupové pumovnice, resp. 10 500 km s max. užitečným zařízením

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 28.3.2017