Tupolev Tu-160M2

Typ:  pokročilá modifikace strategického bombardovacího letounu a nosiče řízených střel typu Tu-160 (Blackjack A)

Určení:  ničení rozměrných pozemních cílů (komunikace, přehrady, elektrárny, továrny, železniční nádraží, letiště, radiolokační stanice) nacházejících se v hloubce území protivníka

Odlišnosti od letounu Tu-160 (Blackjack A):

- instalace modifikovaných motorů typu NK-32 (02. série)

- instalace modifikovaného palubního vybavení

- zredukovaná škála podvěsné výzbroje o neřízené pumy a taktickou balistickou řízenou střelu typu Ch-15S (AS-16 Kickback)

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o podzvukové strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-555 (AS-15C Kent) a Ch-101/-102. Po roce 2020 by se součástí výzbroje tohoto modelu měla stát též podzvuková strategická řízená střela s plochou dráhou letu typu Ch-SD a hypersonická strategická řízená střela s plochou dráhou letu typu GZUR.

Historie:  Přestože byly v roce 2009 v JSC A.N. Tupoleva zahájeny, v rámci programu PAK-DA (Perspektivnyj Aviatsionnyj Kompleks Dalnej Aviatsii = perspektivní letecký komplex dálkového letectva), práce na projektu kvalitativně nového strategického bombardovacího letounu v podobě typu iz.80, někdy okolo roku 2015 dostala zelenou též obnova výroby osvědčeného nadzvukového bombardovacího letounu typu Tu-160 (Blackjack A). Široké veřejnosti přitom tento záměr sdělil dne 29. dubna 2015 ruský ministr obrany při návštěvě kazaňského výrobního závodu KAZ (KAPO). Dle oficiálního sdělení, se důvodem obnovy výroby tohoto stroje stalo znovunabytí ztracených schopností vyvíjet a vyrábět velké bombardovací letouny tolik potřebných pro úspěšné dokončení vývoje a spuštění sériové výroby bombardovacího letounu nové generace typu iz.80 (PAK-DA). Pro nově vyrobené letouny typu Tu-160 (Blackjack A) bylo vyhrazeno označení Tu-160M2. V případě pohonné jednotky těchto strojů volba padla na modifikovaný motor typu NK-32 (02. série). Jak se motor typu NK-32 (02. série) od motoru typu NK-32 liší, není bohužel známo. S největší pravděpodobností ale vylepšený NK-32 (02. série) má vyšší spolehlivost a delší životnost. Obnova sériové výroby této pohonné jednotky byla přitom objednána v srpnu roku 2014. Prvních pět exemplářů motoru typu NK-32 (02. série) brány závodu ze Samary opustilo v roce 2016, tj. téměř po 25-ti letech po posledních exemplářích motoru typu NK-32. Kuli plnění poněkud šibeničního vývojového časového harmonogramu letoun typu Tu-160M2 obdržel shodné palubní vybavení a výzbroj, jaké má letoun typu Tu-160M, který vzešel z modernizačního programu letounu typu Tu-160 (Blackjack A). Základem prvních dvou exemplářů letounu typu Tu-160M2 se stanou rozpracované draky letounu typu Tu-160 (Blackjack A), které zůstaly uskladněny v prostorách kazaňského závodu KAZ od ukončení produkce. První zkušební exemplář letounu typu Tu-160M2 brány závodu z Kazaně opustil dne 16. listopadu 2017. Letové zkoušky tohoto stroje by se měly rozeběhnout v únoru roku 2018. VVS by měl být tento stroj odevzdán mezi březnem a dubnem toho samého roku. Plná produkce letounu typu Tu-160M2 by měla být zahájena v roce 2023. VVS plánuje pořízení nejméně 50-ti letounů typu Tu-160M2. V aktivní službě by se přitom tyto stroje měly udržet po dobu nejméně 40-ti let.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   dva piloti, navigátor/operátor ofenzivní výzbroje a navigátor/operátor obranných systémů/radista

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu Kuzněcov NK-32 02. série

Radar:        navigační-střelecký radiolokátor typu NV1.70

Výzbroj:     podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 45 000 kg, přepravovaná uvnitř dvou tandemově uspořádaných trupových pumovnic s délkou 11,28 m, šířkou 1,92 m a výškou 2,00 m – podzvukové strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-55/-55SM (AS-15A/B Kent) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu MKU6-5U/9A829K2), Ch-555 (AS-15C Kent) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu MKU6-5U/9A829K2) a Ch-101/-102 (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu 9A829K3)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 35,60/55,70 m
Délka: 54,10 m
Výška: 13,60 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 17.11.2017