Tupolev Tu-160M2

Typ:  pokročilá modifikace strategického bombardovacího letounu a nosiče řízených střel typu Tu-160 (Blackjack A)

Určení:  ničení rozměrných pozemních cílů (komunikace, přehrady, elektrárny, továrny, železniční nádraží, letiště, radiolokační stanice) nacházejících se v hloubce území protivníka

Odlišnosti od letounu Tu-160 (Blackjack A):

- instalace motorů typu NK-32-02M2, které mají menší spotřebu (při shodném tahu), na místo motorů typu NK-32

- instalace radiolokátoru typu NV1.70, který vychází z radiolokátoru typu Novella protiponorkového letounu typu Il-38N (May B), na místo radiolokátoru typu Poisk (Clam Pipe) navigačního-střeleckého komplexu typu U008 Obzor-K

- instalace radiolokátoru pro zadní polosféru blíže nespecifikovaného typu. Zmíněný radiolokátor umožňuje vyhledávat vzdušné i pozemní cíle a navádět na ně řízené střely.

- modifikované navigační vybavení instalací navigačního systému typu NO-70M (jeho součástí je inerční navigační systém typu BINS-SP-1, astronavigační systém typu ANS-2009M a navigační počítač), dopplerovského měřiče rychlosti a úhlu snosu typu DISS-021-70, satelitního přijímače typu A737DP a autopilota typu ABSU-200MT

- instalace nového komunikačního systému typu S-505-70

- instalace nového obranného komplexu typu Redut-70M

- instalace nového identifikačního systému „vlastní-cizí“ typu BKR-70M

- zredukovaná škála podvěsné výzbroje o neřízené pumy a taktickou balistickou řízenou střelu typu Ch-15S (AS-16 Kickback)

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o podzvukové strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-555 (RS-AS-22 Kluge) a Ch-101/-102 (RS-AS-23A/B Kodiak). V blízké budoucnosti by se součástí výzbroje tohoto modelu měla stát též podzvuková strategická řízená střela s plochou dráhou letu typu Ch-SD a hypersonická strategická řízená střela s plochou dráhou letu typu GZUR.

Historie:  Přestože byly v roce 2009 v JSC A.N. Tupoleva zahájeny, v rámci programu PAK-DA (Perspektivnyj Aviatsionnyj Kompleks Dalnej Aviatsii = perspektivní letecký komplex dálkového letectva), práce na projektu kvalitativně nového strategického bombardovacího letounu v podobě typu iz.80, někdy okolo roku 2015 dostala zelenou též obnova výroby osvědčeného nadzvukového bombardovacího letounu typu Tu-160 (Blackjack A). Široké veřejnosti přitom tento záměr sdělil dne 29. dubna 2015 ruský ministr obrany při návštěvě kazaňského výrobního závodu KAZ (KAPO). Dle oficiálního sdělení, se důvodem obnovy výroby tohoto stroje stalo znovunabytí ztracených schopností vyvíjet a vyrábět velké bombardovací letouny tolik potřebných pro úspěšné dokončení vývoje a spuštění sériové výroby bombardovacího letounu nové generace typu iz.80 (PAK-DA). Pro nově vyrobené letouny typu Tu-160 (Blackjack A) bylo vyhrazeno označení Tu-160M2. Přestože má model Tu-160M2 prakticky identický vzhled jako model Tu-160 (Blackjack A), na 80 % palubních systémů a vybavení tohoto modelu je nějak vylepšeno nebo modernizováno. Při vývoji modelu Tu-160M2 navíc našly uplatnění digitální metody projektování. V případě pohonné jednotky volba padla na modifikovaný motor typu NK-32 (02. série), který vešel ve známost jako NK-32-02M2. Zmíněný motor přitom má modifikované lopatky kompresoru a turbíny, vylepšenou vnitřní aerodynamiku a zdokonalené chlazení. Díky tomu má v porovnání s motorem typu NK-32 menší spotřebu při shodném tahu. Instalace motorů typu NK-32-02M2 přitom sebou údajně přinesla vzrůst doletu v konfiguraci s devíti okřídlenými řízenými střelami o celkové hmotnosti 9 t o celých 1 650 km (na 13 950 km). Obnova sériové výroby této pohonné jednotky byla přitom objednána v srpnu roku 2014. Prvních pět exemplářů motoru typu NK-32-02M2 brány závodu ze Samary opustilo v roce 2016, tj. téměř po 25-ti letech po posledních exemplářích motoru typu NK-32. Kuli plnění poněkud šibeničního vývojového časového harmonogramu letoun typu Tu-160M2 obdržel shodné palubní vybavení a výzbroj, jaké má letoun typu Tu-160M, který vzešel z modernizačního programu letounu typu Tu-160 (Blackjack A). Úplnou novinkou ve zbraňovém systému letounu typu Tu-160M2 se přitom stal radiolokátor pro zadní polosféru. Zmíněný radiolokátor umožňuje vyhledávat vzdušné i pozemní cíle a navádět na ně řízené střely a představuje přímou reakci na omezené manévrovací schopnosti velkého bombardovacího letounu. Letoun typu Tu-160M2 se přitom stal vůbec prvním bojovým letounem na světě majícím tuto užitečnou schopnost. Prvních deset letounů typu Tu-160M2 bylo Ministerstvem obrany pro VVS závazně objednáno dne 25. ledna 2018. Termín dodání zmíněných strojů byl stanoven do roku 2027. Hodnota celého kontraktu činila 160 miliard rublů. Dle původních plánů se měl první sériový exemplář letounu typu Tu-160M2 do oblak napoprvé vydat ve čtvrtém čtvrtletí roku 2021. K tomu ale nakonec nedošlo. Později byl termín prvního letu tohoto stroje posunut na 18. prosinec 2021, tj. na den 40. výročí prvního vzletu prvního prototypu prvního výrobního modelu Tu-160 (Balackjack A). Nakonec se ale první sériový exemplář letounu typu Tu-160M2 (v.č.9-01 / rudá 21 / RF-66017 / „Valentina Těreškovová“) do oblak napoprvé vydal dne 12. ledna 2022. Ke kompletaci tohoto stroje byly ale ještě z velké části použity komponenty, které zůstaly na továrním skladě od ukončení výroby prvního výrobního modelu Tu-160 (Blackjack A). Letoun Tu-160M2 (v.č. 9-01) zastával funkci zkušebního stroje a na počátku roku 2024 se stále ještě nacházel v prostorách kazaňského závodu KVZ. Plná produkce letounu typu Tu-160M2 měla být započata v roce 2023. Ten rok měly být přitom VVS předány další tři tyto stroje. Od toho samého roku měl být navíc závod KAZ schopen dodávat tři letouny typu Tu-160M2 ročně. Dne 21. února 2024 byly ruskému prezidentovi V.V. Putinovi prezentovány, v prostorách závodu KVZ, dva sériové Tu-160M2, spolu se dvěma modernizovanými Tu-160M (v.č. 8-01 a 8-02). Konkrétně se jednalo o druhý (v.č. 9-02 / rudá 22) a třetí (v.č. 9-03 / rudá 23) sériový stroj. Letoun Tu-160M2 (v.č. 9-02) byl přitom dokončen v prosinci roku 2022 a do oblak se napoprvé vydal v červenci roku 2023. Naproti tomu letoun Tu-160M2 (v.č. 9-03) podle všeho ještě nebyl zalétán. Putin přitom navrhl prvně uvedený stroj, Tu-160M2 (v.č. 9-02), pojmenovat „Mintimer Šajmiev“ (prezident Tatarstánu). Dne 23. února 2024, při příležitosti oslav „Dne obránců Vlasti“, Putin oznámil, že byly VVS právě předány čtyři raketonosci typu Tu-160M. Podle všeho se jednalo o modernizované Tu-160M (v.č. 8-01) a Tu-160M (v.č. 8-02) a nově vyrobené Tu-160M2 (v.č. 9-01) a Tu-160M2 (v.č. 9-02). VVS plánuje si pořídit nejméně 50 nově vyrobených Tu-160M2 a modernizovaných Tu-160M1 (Blackjack A mod) do roku 2035. V aktivní službě by se tyto stroje měly udržet po dobu nejméně 40-ti let.

Verze:  -

Vyrobeno:  tři sériové stroje

Uživatelé:  Rusko

 

 

 

Posádka:   dva piloti, navigátor/operátor ofenzivní výzbroje a navigátor/operátor obranných systémů/radista

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu Kuzněcov NK-32-02M2 s max. tahem po 14 000 kp / 25 000 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním

Radar:        navigační-střelecký radiolokátor typu NV1.70, instalovaný uvnitř špice trupu, a radiolokátor pro zadní polosféru blíže nespecifikovaného typu, instalovaný v zakončení trupu

Výzbroj:     podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 45 000 kg, přepravovaná uvnitř dvou tandemově uspořádaných trupových pumovnic s délkou 11,28 m, šířkou 1,92 m a výškou 2,00 m – podzvukové strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-55/-55SM (AS-15A/B Kent) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu MKU6-5U/9A829K2), Ch-555 (RS-AS-22 Kluge) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu MKU6-5U/9A829K2) a Ch-101/-102 (RS-AS-23A/B Kodiak) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu 9A829K3)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 35,60/55,70 m
Délka: 54,10 m
Výška: 13,60 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 31.12.2022