Tupolev Tu-160M2

 

Typ:  pokročilá modifikace strategického bombardovacího letounu a nosiče řízených střel typu Tu-160 (Blackjack A)

Určení:  ničení rozměrných pozemních cílů (komunikace, přehrady, elektrárny, továrny, železniční nádraží, letiště, radiolokační stanice) nacházejících se v hloubce území protivníka

Odlišnosti od letounu Tu-160 (Blackjack A):

- instalace modifikovaných motorů typu NK-32 (02. série)

- instalace modifikovaného palubního vybavení

- zredukovaná škála podvěsné výzbroje o neřízené pumy a taktickou balistickou řízenou střelu typu Ch-15S (AS-16 Kickback)

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o podzvukové strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-555 (AS-15C Kent) a Ch-101/-102. Po roce 2020 by se součástí výzbroje tohoto modelu měla stát též podzvuková strategická řízená střela s plochou dráhou letu typu Ch-SD a hypersonická strategická řízená střela s plochou dráhou letu typu GZUR.

Historie:  Přestože byly v roce 2009 v JSC A.N. Tupoleva zahájeny, v rámci programu PAK-DA (Perspektivnyj Aviatsionnyj Kompleks Dalnej Aviatsii = perspektivní letecký komplex dálkového letectva), práce na projektu kvalitativně nového strategického bombardovacího letounu v podobě typu iz.80, někdy okolo roku 2015 dostala zelenou též obnova výroby osvědčeného nadzvukového bombardovacího letounu typu Tu-160 (Blackjack A). Široké veřejnosti přitom tento záměr sdělil dne 29. dubna 2015 ruský ministr obrany při návštěvě kazaňského výrobního závodu KAPO. Dle oficiálního sdělení, se důvodem obnovy výroby tohoto stroje stalo znovunabytí ztracených schopností vyvíjet a vyrábět velké bombardovací letouny tolik potřebných pro úspěšné dokončení vývoje a spuštění sériové výroby bombardovacího letounu nové generace typu iz.80 (PAK-DA). Nově vyrobené letouny typu Tu-160 (Blackjack A) ponesou označení Tu-160M2 a jejich pohon budou obstarávat modifikované motory typu NK-32 (02. série). Jak se bude motor typu NK-32 (02. série) od motoru typu NK-32 lišit, není bohužel známo. S největší pravděpodobností ale vylepšený NK-32 (02. série) bude mít vyšší spolehlivost a delší životnost. Obnova sériové výroby této pohonné jednotky byla přitom objednána v srpnu roku 2014. Prvních pět exemplářů motoru typu NK-32 (02. série) brány závodu ze Samary opustilo v roce 2016, tj. téměř po 25-ti letech po posledních exemplářích motoru typu NK-32. Kuli plnění poněkud šibeničního vývojového časového harmonogramu bude letoun typu Tu-160M2 palubní vybavení a výzbroj sdílet s letounem typu Tu-160M, který vzešel z modernizačního programu letounu typu Tu-160 (Blackjack A). V srpnu 2016 bylo oznámeno, že první zkušební exemplář letounu typu Tu-160M2 poprvé vzlétne v roce 2018 a že se produkce tohoto stroje rozeběhne v roce 2021. Základem prvních dvou exemplářů tohoto stroje se s největší pravděpodobnosti stanou rozpracované draky letounu typu Tu-160 (Blackjack A), které se nacházejí v prostorách kazaňského závodu KAPO od ukončení produkce. VVS plánuje pořízení nejméně 50-ti letounů typu Tu-160M2. V aktivní službě by se přitom tyto stroje měly udržet po dobu nejméně 40-ti let.

Verze:  -

Vyrobeno:  -

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   dva piloti, navigátor/operátor ofenzivní výzbroje a navigátor/operátor obranných systémů/radista

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu Kuzněcov NK-32 02. série

Radar:        navigační-střelecký radiolokátor typu NV1.70

Výzbroj:     podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 45 000 kg, přepravovaná uvnitř dvou tandemově uspořádaných trupových pumovnic s délkou 11,28 m, šířkou 1,92 m a výškou 2,00 m – podzvukové strategické řízené střely s plochou dráhou letu typu Ch-55/-55SM (AS-15A/B Kent) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu MKU6-5U/9A829K2), Ch-555 (AS-15C Kent) (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu MKU6-5U/9A829K2) a Ch-101/-102 (12 ks přepravovaných na dvou šestinásobných rotačních závěsnících typu 9A829K3)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 35,60/55,70 m
Délka: 54,10 m
Výška: 13,60 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 28.3.2017