Tupolev Tu-214 (Tu-204-200)

Typ:  pokročilá modifikace dopravního letounu typu Tu-204-100

Určení:  doprava osob na středně dlouhých linkách

Odlišnosti od letounu Tu-204-100:

- zesílená konstrukce křídla, trupu a podvozku

- instalace další palivové nádrže uvnitř centroplánu. To vedlo k vzrůstu zásoby paliva z 32 800 kg na 35 710 kg.

- větší rozměry vrat podpalubního zavazadlového úložného prostoru. To přitom umožňuje přepravu zavazadel v nákladových kontejnerech.

- instalace třetích vstupních dveří na levoboku trupu na místo předního nouzového výstupu, nacházejícího se před náběžnou hranou křídla. Přední nouzový výstup umístěný na pravoboku, před náběžnou hranou křídla, přitom zůstal zachován, stejně jako zadní pár nouzových výstupů, nacházející se za odtokovou hranou křídla.

Historie:  Vývojové práce na modifikaci středně těžkého dvoumotorového proudového dopravního letounu typu Tu-204-100, který se stal na přelomu 80. a 90. let součástí výrobního programu závodu Aviastar z Uljanovska, se zvýšenou max. vzletovou hmotností a prodlouženým doletem se rozeběhly v roce 1994. U zmíněného modelu, který vešel ve známost jako Tu-214 (zpočátku byl však znám jako Tu-204-200), se přitom konstrukčnímu týmu Tupolevovi konstrukční kanceláře podařilo navýšit max. vzletovou hmotnost proti modelu Tu-204-100 ze 103 000 kg na 110 750 kg, a to zesílením konstrukce křídla, trupu a podvozku. To přitom umožnilo zvýšit max. užitečné zatížení z 21 000 kg na 25 100 kg a v neposlední řadě též zásobu paliva z 32 800 kg na 35 710 kg (vestavbou další nádrže do centroplánu). Posledně uvedené přitom vedlo ke vzrůstu doletu v konfiguraci s max. užitečným zatížením proti modelu Tu-204-100 z 5 000 km na 6 250 km. Změn proti modelu Tu-204-100 ale doznaly též podpalubní zavazadlové úložné prostory a uspořádání vstupních dveří. Zatímco sériovou výrobou modelu Tu-204-100 se zabýval, jak již bylo řečeno, závod Aviastar z Uljanovska, produkci modelu Tu-214 dostal na starost závodu KAPO z Kazaně. Prototyp letounu typu Tu-214 (v.č. 44524001 / RA-64501) si svůj slavnostní „roll-out“ odbyl dne 5. února 1996 a do oblak se poprvé vydal dne 21. března toho samého roku. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl krátce nato, v září roku 1996 na airshow ve Farnborough. Zatímco typový certifikát do vzletové hmotnosti 103 t letoun typu Tu-214 obdržel v roce 1997, typový certifikát do vzletové hmotnosti 110,75 t byl tomuto modelu vystaven v roce 1999. Rok nato byly ale certifikační zkoušky letounu typu Tu-214 pozastaveny na celých pět měsíců. Do té doby si prototyp tohoto stroje stihl na své konto připsat na 300 letů. Ruský certifikát o letové způsobilosti v civilním provozu dle normy AP-25, která je ekvivalentem evropské standardy CS-25 a americké standardy FAR-25, byl letounu typu Tu-214 vystaven dne 29. prosince 2000. Tomu předcházelo dalších 85 zkušebních letů. Prvním provozovatelem tohoto stroje se stala ruská společnost Dalavia. První dva letouny typu Tu-214 si přitom tento dopravce objednal, prostřednictvím leasingové společnosti FLK, dne 26. června 2000. Zatímco první z nich (RA-64502) převzal v květnu roku 2001, ten druhý (RA-64503) byl společnosti Dalavia předán v říjnu toho samého roku. Ke svému prvnímu letu na pravidelné lince se letoun typu Tu-214 v barvách společnosti Dalavia vydal dne 4. července 2001. Do dnešních dnů brány závodu KAPO opustilo celkem 34 letounů řady Tu-214, z toho 1 v roce 1996, 2 v roce 2001, 2 v roce 2002, 2 v roce 2003, 1 v roce 2004, 1 v roce 2005, 2 v roce 2006, 3 v roce 2008, 2 v roce 2009, 3 v roce 2010, 3 v roce 2011, 1 v roce 2012, 2 v roce 2013, 1 v roce 2014, 2 v roce 2015, 2 v roce 2017, 1 v roce 2018, 2 v roce 2020 a 1 v roce 2021. V základní dopravní verzi jich bylo dokončeno 14, včetně prototypu. Poslední z nich přitom z linky závodu KAPO sjel v roce 2012. Zbylých 19 ze 32-ti postavených letounů řady Tu-214 bylo dokončeno ve specializovaných vládních salónních a vojenských modifikacích. Rize dopravní Tu-214 se staly součástí letadlového parku šesti ruských společností, a to Aerostarz, Dalavia, KrasAir, Red Wings, Rossija STC a Transaero. Do dnešních dnů ale tyto stroje provozuje pouze státní společnost Rossija, po boku vládních speciálů typu Tu-214SR, Tu-214PU, Tu-214SUS a Tu-214VPU. V barvách zbylých výše uvedených společností již letouny typu Tu-214 nelétají. Nejdéle přitom tyto stroje provozovala společnost Transaero, a to do druhé poloviny roku 2015. Poté jeden z letounů, který předtím létal v barvách společnosti Transaero, ještě krátce provozovala, v letech 2016 až 2017, společnost Red Wings. Přestože to vypadalo, že letouny typu Tu-214 u civilních společností definitivně skončily, v roce 2022 se zmíněný stroj opět dostal do popředí zájmu. Důvodem toho byly sankce ze strany západních zemí za ruskou invazi do Ukrajiny, která započala dne 24. února 2022. Součástí zmíněných sankcí se totiž mimo jiné stalo zastavení podpory provozu importovaných dopravních letounů u ruských aerolinek. Z 1 003 dopravních a nákladních letounů, které se tehdy nacházely na inventáři ruských aerolinek, bylo přitom hned 706 od západních společností Boeing nebo Airbus. A nejen to. V případě 515-ti z nich se navíc jednalo o zapůjčené stroje západními leasingovými společnostmi. Ty samozřejmě požadovaly jejich okamžité navrácení. Na to nicméně vedení Ruska zareagovalo jejich znárodněním. Díky tomu ruské aerolinky přišly jen o 78 letadel západní výroby. To však nemění nic na skutečnosti, že pro zbývající letouny značky Airbus a Boeing pozbyly možnosti pořízení náhradních dílů i technické podpory ze strany výrobců. Sankce se ale nemile dotkly též výroby nové generace dopravních letounů ruské výroby v podobě typu SuperJet 100 a MS-21. V konstrukci a vybavení obou zmíněných strojů mají totiž značné zastoupení západní komponenty. Ruský průmysl sice již nějakou dobu pracuje na „rusifikovaných“ modifikacích obou zmíněných strojů, u kterých budou všechny západní komponenty nahrazeny domácími analogy, to je ale přeci jenom běh na dlouhou trať. Naproti tomu výroba letounu typu Tu-214, předchůdce letounu typu MS-21, není tak závislá na dodávkách ze zahraničí a stále běží, byť má podobu kusové výroby. Dne 25. června 2022 byl v rámci „Komplexního programu rozvoje letecké dopravy Ruské Federace do roku 2030“ schválen návrh na stavbu 70-ti těchto strojů do roku 2030 pro potřeby domácích aerolinek. Jejich dodávky měly být přitom zahájeny v roce 2025. Součástí „Komplexního programu rozvoje letectví Ruské Federace do roku 2030“, který byl schválen dne 22. srpna 2023, bylo již 115 letounů typu Tu-214. Zatímco 3 z nich mají dle zmíněného programu být dokončeny v roce 2023, 7 v roce 2024, 10 v roce 2024, 15 v roce 2026, 20 v roce 2027, 20 v roce 2028, 20 v roce 2029 a 20 v roce 2030. Takové navýšení výroby ale nebude prakticky možné bez razantního rozšíření a modernizování výrobních provozů, přechodu na digitální technologie, pořízení velkého počtu moderního výrobního zařízení a přijmutí více než 2 000 nových kvalifikovaných pracovníků. A to za sankčních podmínek rozhodně nebude jednoduché. Kromě toho se letouny typu Tu-214 až doposud stavěly za využití technologií, které neumožňovaly tyto stroje vyrábět masověji vysokým tempem. Produkce letounů typu Tu-214 měla proto v podstatě charakter kusové výroby. Navíc veškeré projektové dokumentace k tomuto stroji nebyly doposud digitalizovány. Požadované navýšení výroby letounů typu Tu-214 přitom nebude výzvou jenom pro závod z Kazaně, ale též  pro závody, pro tyto stroje vyrábějí motory a palubní vybavení. Letoun typu Tu-214 je navíc sestaven z komponent domácí výroby jen z 87 %. Zbytek tvoří komponenty zahraniční výroby. A ty bude před spuštění masové produkce nutné nahradit analogickými výrobky domácí výroby. Jinak tento stroj nebude za sankčních podmínek vůbec možné vyrábět. Otázkou je rovněž to, zda bude o letouny typu Tu-214 v takovém počtu, s jakým počítají výrobní plány, zájem ze strany aerolinek, když by měly od roku 2029 brány závodu Irkut opouštět modernější a ekonomičtější letouny typu MS-21-310RUS ročním tempem 72 ks. Jedinou předností staršího typu Tu-214 před typem MS-21-310RUS je navíc pouze o něco větší dolet s analogickým nebo o něco větším počtem pasažérů na palubě. V současnosti jsou uzavřeny závazné kontrakty na dodávku čtyř letounů s tatarskými aerolinkami JuVT Aero 11-ti letounů s leasingovou společností Aviakapital-Servis, dceřinou společností Rostechu. Zatímco první dva letouny typu Tu-214 mají být společnosti JuVT Aero dodány do podzimu roku 2024, a to v provedení se 178-ti sedadly v kabině cestujících, zbylé dva letouny tohoto typu má zmíněná společnost převzít rok nato, v provedení se 182-ti sedadly v kabině cestujících. Provozovatelem všech 11-ti letounů typu Tu-214, které si objednala leasingová společnost Aviakapital-Servis, se stane Aeroflot. Prvních pět těchto strojů by měl Aeroflot převzít mezi listopadem a prosincem roku 2024. Předání zbylých šesti letounů Aeroflotu bylo stanoveno na druhou polovinu roku 2025. Dle vládního výnosu ze dne 11. ledna 2023 bude dodávka zmíněných 10-ti letounů typu Tu-214, spolu s 18-ti letouny typu MS-21-310RUS a 34-ti letouny typu SuperJet New, Aeroflotu uskutečněna prostřednictvím zvýhodněného leasingu z prostředků z fondu národního blahobytu. Aeroflot si přitom v září roku 2022 objednal celkem 40 letounů typu Tu-214, spolu s 89-ti letouny typu SuperJet New a 210-ti letouny typu MS-21-310RUS. Dne 15. června 2023, na Petěrburkském mezinárodním ekonomickém fóru bylo podepsáno memorandum s vládou republiky Sacha (Jakutija) ohledně dodání 12-ti letounů typu Tu-214 místním aerolinkám Yakutia do roku 2030. Mezitím, na konci roku 2022, si jeden tento stroj objednalo ruské Ministerstvo pro mimořádné situace (MČS). Termín jeho dodání byl přitom stanoven do prosince roku 2025. Kromě toho se počítá s obnovením provozu odstavených starších letounů typu Tu-214, které náleží leasingové společnosti FLK. Jeden z nich byl již, dne 22. září 2023, zalátán. Jeho provozovatelem se přitom stane společnost Red Wings.

Verze:

Tu-214 – základní sériově vyráběná modifikace letounu typu Tu-214 určená pro přepravu 168 až 210 osob na středně dlouhých linkách. Prototyp letounu typu Tu-214 se do oblak poprvé vydal dne 21. března 1996. Produkce tohoto modelu se omezila na 13 exemplářů. Ty přitom brány závodu KAPO opustily v letech 2001 až 2012.

Tu-214SR – speciální modifikace letounu typu Tu-214 zastávající roli vzdušné retranslační stanice. Speciál typu Tu-214SR vznikl v počtu pěti exemplářů. První z nich se přitom do oblak poprvé vydal dne 27. dubna 2008. viz samostatný text

Tu-214R Frakcija-4 (Mullet) – speciální průzkumná modifikace letounu typu Tu-214. Tento nástupce průzkumného speciálu typu Il-20M (Coot A) je uzpůsoben pro vedení radiotechnického, radiolokačního a optického průzkumu. Speciál typu Tu-214R (Mullet) vznikl v počtu dvou exemplářů. První z nich se přitom do oblak poprvé vydal dne 24. prosince 2009. viz samostatný text

Tu-214PU – speciální prezidentská salónní modifikace letounu typu Tu-214. Speciál typu Tu-214PU vznikl v počtu pěti exemplářů. První z nich se přitom do oblak poprvé vydal dne 12. května 2010. viz samostatný text

Tu-214ON – speciální modifikace letounu typu Tu-214 pro inspekční pozorovací lety v rámci mezinárodního programu „Open Skies“ (otevřené nebe). Speciál typu Tu-214ON vznikl v počtu dvou exemplářů a vyznačoval se instalací čtyř fotoaparátů, tří TV kamer, jednoho radaru s bočním vyzařováním (SLAR) a jednoho lineárního IČ scanneru. První exemplář tohoto speciálu přitom do oblak poprvé vydal dne 1. června 2010. viz samostatný text

Tu-214SUS – speciální modifikace letounu typu Tu-214 zastávající roli vzdušného velitelského stanoviště a komunikačního centra. Speciál typu Tu-214SUS vznikl v počtu dvou exemplářů. První z nich se přitom do oblak poprvé vydal dne 27. října 2011. viz samostatný text

Tu-214VPU – speciální modifikace letounu typu Tu-214 zastávající roli vzdušného velitelského stanoviště a komunikačního centra. Jediný exemplář tohoto speciálu vzešel ze zakázky FSB (Federální služba bezpečnosti) a do oblak se poprvé vydal dne 25. září 2013. viz samostatný text

Tu-214PU-SBUS – speciální modifikace letounu typu Tu-214 zastávající roli vzdušného velitelského stanoviště a komunikačního centra. Speciál typu Tu-214PU-SBUS vzešel ze zakázky Ministerstva obrany Ruska. První ze dvou objednaných exemplářů tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 14. října 2017. viz samostatný text

Tu-214LMK (LMK-214) – speciální modifikace letounu typu Tu-214 zastávající roli vzdušné zkušebny. Jediný exemplář tohoto speciálu vznikl konverzí sériového Tu-214 a do oblak se poprvé vydal 29. prosince 2018. viz samostatný text

Tu-214SURT Jastreb – vyvíjená speciální modifikace letounu typu Tu-214 zastávající roli operačně-strategického vzdušného velitelského stanoviště. Tento model je vyvíjen v rámci OKR (zkušebně-konstrukční práce) Jastreb a má se stát nástupcem letounů řady Il-22 (Coot B). Se zařazením speciálu typu Tu-214SURT do výzbroje se počítá mezi léty 2020 a 2025.

Tu-214PP Porubščik-M (PAK-REB) – vyvíjená speciální modifikace letounu typu Tu-214 určená pro vedení radioelektronického boje (REB). Tento model má vzejít z programu PAK-REB (Perspektivní vzdušný komplex – radioelektronický boj) a jeho srdcem se má stát REB komplex typu Porubščik-M vycházející z REB komplexu typu L415 Porubščik z dílny KNIRTI letounu typu Il-22PP (Mute). Předběžný návrh speciálu typu Tu-214PP byl schválen v roce 2014. Zkoušky prvního prototypu tohoto stroje by se měly údajně rozeběhnout v roce 2018.

Tu-214 (protiponorkový) – vyvíjená speciální modifikace letounu typu Tu-214 určená pro vyhledávání a ničení ponorkových plavidel protivníka. Tento ruský protějšek amerického speciálu typu P-8 Poseidon bude k vyhledávání ponorkových plavidel protivníka kromě klasických akustických bójí využívat též dálkově ovládané výsadkové bezpilotní motorové čluny. V současnosti se celý program „protiponorkového“ Tu-214 nachází ve fázi definování TTD. Operační „protiponorkové“ Tu-214 by přitom měly vzniknout vestavbou speciálního vybavení do naskladněných draků „dopravních“ Tu-214. V současnosti se přitom na továrním skladě nachází nejméně 30 draků tohoto stroje.

Vyrobeno:  jeden prototyp a 33 sériových strojů všech verzí (13 Tu-214, 5 Tu-214SR, 2 Tu-214R, 2 Tu-214ON, 5 Tu-214PU, 2 Tu-214SUS, 1 Tu-214VPU, 2 Tu-214PU-SBUS a 1 ks Tu-214?)

Uživatelé (model Tu-214):

Rusko (Aerostarz) – Společnost Aerostarz se stala provozovatelem tří letounů typu Tu-214. Konkrétně se jednalo o letouny RA-64507, RA-64510 a RA-64512, které předtím provozovala zkrachovalá společnost Dalavia. První dva z nich (RA-64507 a RA-64512) přitom převzala v listopadu roku 2009. Společnost Aerostarz letouny typu Tu-214 používala zejména k přepravě nákladu a provozovala je v barvách zaniklé společnosti Dalavia. Zachovány přitom zůstaly i rozměrné nápisy „Dalavia“, které se nacházely na bocích střední části trupu. Na boky přídě trupu, přímo pod pilotní kabinu, byly však „domalovány“ malé nápisy „Aerostarz“. Společnost Aerostarz činnost všech tří svých letounů typu Tu-214 ukončila v letech 2010 až 2011. Poté byly zmíněné stroje uskladněny v Žukovském. Plány z roku 2012 na obnovení jejich provozu v roli nákladních strojů v barvách společnosti Aviastar-Tu ale vzaly za své. Jeden z nich se nicméně podařilo opatřit novým finálním nástřikem v barvách zmíněné společnosti. Letoun Tu-214 (RA-64507) později, v roce 2018, prošel, v prostorách závodu z Kazaně, konverzí na vzdušnou zkušebnu Tu-214LMK.

Rusko (Dalavia) – Společnost Dalavia z Chabarovska se stala provozovatelem pěti letounů typu Tu-214, tří s interiérem rozděleným na dvě oddělení, jedno obchodní se sedadly pro 16 cestujících a jedno v ekonomické třídě se sedadly pro 148 cestujících, a tři v celoekonomické třídě se sedadly pro 210 osob. První dva z nich (RA-64502 a RA-64503) si přitom objednala, prostřednictvím leasingové společnosti FLK, dne 26. června 2000. Jejich předání bylo uskutečněno v květnu (RA-64502) a říjnu (RA-64503) roku 2001. Ke svému prvnímu letu na pravidelné lince se letoun Tu-214 (RA-64502) v barvách společnosti Dalavia vydal dne 4. července 2001. Tímto se Dalavia stala historicky vůbec prvním provozovatelem tohoto typu letounu. Dne 28. dubna 2003 společnost FLK pro společnost Dalavia přiobjednala další letoun typu Tu-214. Předání tohoto stroje (RA-64507) bylo přitom uskutečněno dne 23. prosince toho samého roku. Poslední dva letouny typu Tu-214 (RA-64510 a RA-64512) si společnost Dalavia objednala, opět prostřednictvím leasingové společnosti FLK, dne 29. května 2003. Zatímco první z nich (RA-64510) Dalavia převzala v červenci roku 2005, předání toho druhého (RA-64512) bylo uskutečněno dne 30. srpna 2006. Dalavia letouny typu Tu-214 provozovala do listopadu roku 2008, kdy ukončila svou činnost. Zatímco letouny RA-64507, RA-64510 a RA-64512 byly následně, v průběhu roku 2009, předány společnosti Aerostarz, letouny RA-64502 a RA-64503 byly uskladněny v Chabarovsku. Do provozu tyto stroje již nebyly znovu uvedeny.

Rusko (KrasAir) – Společnost KrasAir se dne 30. května 2005 stala provozovatelem jednoho letounu typu Tu-214 (RA-64508). KrasAir si přitom zmíněný stroj objednala prostřednictvím leasingové společnosti FLK. Ke svému prvnímu linkovému letu se letoun Tu-214 (RA-64508) vydal dne 5. června toho samého roku, a to na trase Moskva – Chabarovsk. Provoz tohoto stroje společnost KrasAir ukončila v srpnu roku 2008. Poté byl uskladněn na letišti výrobního závodu KAPO z Kazaně. Do provozu již nebyl uveden.

Rusko (Red Wings) – Společnost Red Wings se stala provozovatelem jednoho letounu typu Tu-214. Konkrétně se jednalo o letoun Tu-214 (RA-64518), který předtím létal v barvách společnosti Transaero. Zmíněná společnost jej provozovala jen velmi krátce, a to od 3. června 2016 do 30. září 2017. Poté byl uskladněn na podnikovém letišti výrobního závodu z Kazaně. Později byl však tento stroj opět uveden do letuschopného stavu. Svůj první let znovu zprovozněný Tu-214 (RA-64518) vykonal dne 22. září 2023. Den nato byl přelétnut do Uljanovska, aby zde obdržel nový finální nástřik. Zpět do Kazaně se navrátil dne 11. října toho samého roku. Dne 28. prosince 2023 byl opět navrácen společnosti Red Wings. Dne 2. února 2024 se letoun Tu-214 (RA-64518) vydal na cca 3 h cestu z Moskvy do Soči. Zde pak slavnostně projel tzv. vodní bránou. Do pravidelného provozu byl letoun Tu-214 (RA-64518) navrácen 7. dne toho samého měsíce. Společnost Rew Wings s ním přitom létá z moskevského letiště Domodědovo do arménského Jerevanu, gruzínského Batumi a izraelského Tel Avivu.

Rusko (Rossija) – Státní společnost Rossija State Transport Company se stala provozovatelem čtyř letounů typu Tu-214. První tři z nich (RA-64504, RA-64505 a RA-64506) přitom převzala v letech 2002 až 2003. Ten čtvrtý (RA-64521) si společnost Rossija objednala dne 12. ledna 2011. Termín předání zmíněného letoun byl přitom stanoven na prosinec roku 2013. Letoun Tu-214 (RA-64521) obdržel interiér kabiny cestujících se zvýšeným komfortem se sedadly pro 150 osob (12 v obchodní a 138 v ekonomické třídě) a do oblak se poprvé vydal dne 5. prosince 2012. Společnosti Rossija byl tento stroj předán v březnu roku 2013. Společnost Rossija přitom jako jediná letouny typu Tu-214 provozuje, po boku speciálů typu Tu-214SR, Tu-214PU, Tu-214SUS a Tu-214VPU, do dnešních dnů.

Rusko (Transaero) – Společnost Transaero si dne 14. února 2005 objednala, prostřednictvím leasingové společnosti FLK, celkem deset letounů typu Tu-214. Termín předání těchto strojů byl přitom stanoven na léta 2006 až 2008. Nakonec ale zmíněná společnost převzala jen tři z nich. Zmíněné stroje byly opatřeny kabinou se sedadly pro 184 osob (8 v obchodní třídě a 176 v ekonomické třídě) a staly se vůbec prvními letouny tuzemské výroby společnosti Transaero. První z nich (RA-64509) se do oblak poprvé vydal dne 17. listopadu 2006. Testování a dolaďování tohoto stroje se ale nakonec zatáhlo téměř na půl roku. Jeho předání společnosti Transaero bylo proto nakonec uskutečněno až dne 23. dubna 2007. Letové zkoušky druhého a třetího Tu-214 (RA-64549 / ex RA-64513 a RA-64518) z objednávky z února roku 2005 se rozeběhly dne 16. srpna 2008 a 5. srpna 2009. Jejich předání bylo uskutečněno dne 28. listopadu 2008 a 2. října 2009. Společnost Transaero činnost všech tří svých letounů typu Tu-214 ukončila, z ekonomických důvodů, ve druhé polovině roku 2015. Zatímco letouny Tu-214 (RA-64509) a Tu-214 (RA-64549) byly následně uskladněny na podnikovém letišti Kazaňského závodu, letoun Tu-214 (RA-64518) téměř deset měsíců postával na letišti Domodedovo. Poté, v letech 2016 až 2017, byl krátce provozován společností Red Wings. Následně byl uskladněn v Kazani. Majitelem všech tří letounů typu Tu-214, které předtím létaly v barvách společnosti Transaero, je leasingová společnost FLK. Zmíněná společnost přitom plánuje u zmíněných strojů modernizovat kabinu cestujících a následně obnovit jejich provoz.

 

 

 

 

 

Posádka:    dva piloti a palubní mechanik

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PS-90A s max. tahem po 16 140 kp

Radar:        povětrnostní radiolokátor blíže nespecifikovaného typu, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:   164 nebo 210 osob (max. užitečné zatížení tohoto stroje činí 25 200 kg)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 41,80 m
Délka: 46,10 m
Výška: 13,88 m
Prázdná hmotnost: 59 000 kg
Max. vzletová hmotnost: 110 750 kg
Cestovní rychlost: 850 km/h
Praktický dostup: 12 100 m
Max. dolet: 6 250* km

 

 

* s 210-ti pasažéry, resp. 7 200 km se 164-ti pasažéry

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 12.3.2024