Čeranovskij BIČ-9 Grom
Typ: sportovní a soutěžní kluzák
Určení: účast na plachtařských soutěžích
Historie: Speciálně pro šestý ročník Všesvazové plachtařské soutěže, která se konala na podzim roku 1929 v Koktebelu, B.I. Čeranovskij vyprojektoval jednomístný bezmotorový kluzák typu BIČ-9 Grom. Zmíněný stroj byl postaven z prostředků organizace Osoaviachim (Společnost pro podporu obrany, letecké a chemické výroby) a měl shodné uspořádání jako kluzák typu BIČ-6 Drakon. Jednalo se tedy o hornoplošník se štíhlým vřetenovitým trupem, štíhlým křídlem s rozpětím 12,0 m a plochou 32,0 m2 a klasicky uspořádanými ocasními plochami. Křídlo, SOP i VOP kluzáku typu BIČ-9 mělo pro Čeranovského tolik typickou parabolickou náběžnou a přímou odtokovou hranu. Vzletové a přistávací zařízení tohoto stroje tvořila odpružená (za pomoci nafouknuté pryžové duše) lyže, která byla uchycena k břichu trupu. V průběhu klání plachtařů v Koktebelu, který se nachází na Krymu, na pobřeží Černého moře, pilot V.A. Stepančonok s tímto strojem vykonal, mezi 6 . a 11. říjnem, celkem 3 lety s celkovou délkou trvání 17 min. Nejvyšší dosažená výška ale činila pouhých 100 m. Tento neúspěch byl přitom přičten špatnému vyvážení a nízké efektivitě křidélek. Přitom se předpokládalo, že po odstranění těchto nedostatků bude mít jediný prototyp kluzáku typu BIČ-9 podstatně lepší letové charakteristiky.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: SSSR
Posádka: jeden pilot
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 12,00 m |
Délka: | 5,50 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | 105 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 175 kg |
Max. rychlost: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 30.11.2020