Čeranovskij BIČ-16

Typ:  experimentální ornitoptéra

Určení:  ověření koncepce ornitoptéry na lidský pohon

Historie:  B.I. Čeranovského svou první ornitoptéru, tj. vzdušný prostředek s mávajícími křídly, postavil již v roce 1921. Zmíněný stroj byl znám jako „Planer-ornitopter“ a byl poháněn lidskou silou. Druhá Čeranovského ornitoptéra nesla označení BIČ-16 a stala se součástí zkušebně-konstrukčních prací GUAP (Hlavní správa leteckého průmyslu) na rok 1934. Zmíněný stroj byl koncipován jako létající křídlo s vizáží křídla ptáka s malou svislou ocasní plochou v ose. Obě dvě poloviny křídla ornitoptéry typu BIČ-16 byly řešeny jako výkyvné a byly navzájem propojeny kloubem. Na odtokové hraně křídla tohoto stroje se nacházela křidélka, která současně zastávala funkci výškových kormidel. Vzletové a přistávací zařízení ornitoptéry typu BIČ-16 tvořila jedna odpružená lyže, která se nacházela v ose tohoto stroje. Pilotní prostor byl řešen jako otevřený a nacházel se přímo před SOP. Zatímco do potahu horní plochy křídla ornitoptéry typu BIČ-16, přímo před SOP, byl vetknut otvor, ze kterého vyčnívala pilotova hlava, v potahu dolní plochy střední partie křídla tohoto stroje se nacházel otvor pro nohy. Těmi pilot stál na podvozkové lyži. Ruce měl přitom na ovládacích prvcích, které se nacházely v útrobách křídla. Křídlo ornitoptéry typu BIČ-16 pilot uváděl do mávavého pohybu silami nohou, a to tak, že prováděl dřepy. Jediný prototyp tohoto stroje byl postaven v prosinci roku 1934 moskevským závodem č.39. O průběhu zkoušek této druhé Čeranovského ornitoptéry ale není nic známo.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden pilot 

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 8,14 m
Délka: 2,28 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 4.12.2020