Čeranovskij BIČ-9 Grom

Typ:  sportovní a soutěžní kluzák

Určení:  účast na plachtařských soutěžích

Historie:  Speciálně pro šestý ročník Všesvazové plachtařské soutěže, která se konala na podzim roku 1929 v Koktebelu, B.I. Čeranovskij vyprojektoval jednomístný bezmotorový kluzák typu BIČ-9 Grom. Zmíněný stroj byl postaven z prostředků organizace Osoaviachim (Společnost pro podporu obrany, letecké a chemické výroby) a měl shodné uspořádání jako kluzák typu BIČ-6 Drakon. Jednalo se tedy o hornoplošník se štíhlým vřetenovitým trupem, štíhlým křídlem s rozpětím 12,0 m a plochou 32,0 m2 a klasicky uspořádanými ocasními plochami. Křídlo, SOP i VOP kluzáku typu BIČ-9 mělo pro Čeranovského tolik typickou parabolickou náběžnou a přímou odtokovou hranu. Vzletové a přistávací zařízení tohoto stroje tvořila odpružená (za pomoci nafouknuté pryžové duše) lyže, která byla uchycena k břichu trupu. V průběhu klání plachtařů v Koktebelu, který se nachází na Krymu, na pobřeží Černého moře, pilot V.A. Stepančonok s tímto strojem vykonal, mezi 6 . a 11. říjnem, celkem 3 lety s celkovou délkou trvání 17 min. Nejvyšší dosažená výška ale činila pouhých 100 m. Tento neúspěch byl přitom přičten špatnému vyvážení a nízké efektivitě křidélek. Přitom se předpokládalo, že po odstranění těchto nedostatků bude mít jediný prototyp kluzáku typu BIČ-9 podstatně lepší letové charakteristiky.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  SSSR

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 12,00 m
Délka: 5,50 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: 105 kg
Max. vzletová hmotnost: 175 kg
Max. rychlost: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 30.11.2020