Čeranovskij BIČ-20 Pioner

Typ:  lehký sportovní letoun

Určení:  ověření stability a ovladatelnosti bezocasého letounu s trojúhelníkovým křídlem

Historie:  V polovině 30. let 20. století organizace Osoaviachim (Společnost pro podporu obrany, letecké a chemické výroby) a AviaVNITO (Letecká všesvazová vědecká inženýrsko-technická společnost) vypsala specifikace na lehký jednomístný sportovní letoun s vysokou provozní bezpečností. Jedním z účastníků zmíněného konkurzu byl bezocasý letoun z dílny B.I. Čeranovského, který nesl označení BIČ-20 Pioner. Čeranovskij přitom tento nevelký stroj postavil spolu s členy plachtařského klubu „Čajka“ z Podlipek u Moskvy. Letoun typu BIČ-20 měl obdobné uspořádání jako letoun typu BIČ-7A. Jednalo se tedy o jednomotorový jednomístný dolnoplošník s velmi krátkým trupem, který svou zadní partií plynule přecházel v kýl SOP, a tříbodovým podvozkem ostruhového typu. V porovnání s typem BIČ-7A byl však znatelně menší. Kromě toho měl výrobně méně náročné křídlo s trojúhelníkovým půdorysem a konstantním úhlem šípu náběžné hrany v celém rozpětí (a nikoliv křídlo s parabolickou náběžnou hranou). Zvláštností letounu typu BIČ-20 byl překryt jednomístného kokpitu. Překryt pilotní kabiny tohoto stroje totiž tvořil náběžnou hranu kýlu SOP. Do přídě trupu měl jediný prototyp letounu typu BIČ-20 zpočátku vestavěn 18 hp vzduchem chlazený pístový motor britské značky Blackbourne. Zkoušky zmíněného stroje se rozeběhly na počátku roku 1938 a zpočátku probíhaly v Tajnince, která se nachází poblíž Moskvy. Později se ale zkušební program jediného prototypu letounu typu BIČ-20 přesunul do Tušina. Vzhledem k tomu, že se zkoušky tohoto stroje rozeběhly v zimě, zpočátku byl jeho podvozek osazen lyžemi. Protože měl motor značky Blackbourne nedostatečný výkon, což vedlo k tomu, že se podvozkové lyže prototypu letounu typu BIČ-20 nebyly schopny odlepit od povrchu zasněžené VPD, později byl nahrazen silnějším 26 hp motorem francouzské značky Aubier & Dunne. Mezi 4. a 10. lednem roku 1938 prototyp letounu typu BIČ-20 vykonal šest letů ve velmi malé výšce nad VPD a tři plnohodnotné lety s celkovou délkou trvání 34 min. Za jeho kniplem se přitom vystřídal plachtař R.A. Piščučev s pilotem centrálního aeroklubu V.L. Rastorguev. V průběhu zmíněných letů bylo dosaženo výšky 1 400 m. Max. rychlost prototypu letounu typu BIČ-20 činila 140 km/h. V případě vzletové, resp. přistávací, rychlosti to bylo 75 km/h, resp. 65 km/h. Stabilita a ovladatelnost tohoto stroje byla piloty hodnocena kladně, stejně jako vzletové a přistávací charakteristiky. S prototypem letounu typu BIČ-20 bylo možné bezproblémově provádět i zatáčky s náklonem 25° až 35°. Přestože měl zmíněný stroj velmi nekonvenční vzezření, technika jeho pilotáže se prakticky nelišila od techniky pilotáže klasicky koncipovaných letounů a nekladla zvýšené nároky na pilotní dovednosti. S kladným hodnocením ze strany zkušebních pilotů se ale setkal též výhled z pilotní kabiny. Jediná výtka byla vznesena k příliš tuhému uchycení motoru k motorovému loži. Zkušenosti, které Čeranovskij nabyl v průběhu projektování, stavby a testování bezocasého letounu typu BIČ-20, následně zužitkoval při návrhu výkonnějšího shodně koncipovaného sportovního a závodního letounu typu BIČ-21 (SG-1).

Popis:  Lehký bezocasý sportovní letoun typu BIČ-20 byl řešen jako jednomístný jednomotorový dolnoplošník. Kostra draku zmíněného stroje byla zhotovena ze dřeva. Náběžná hrana křídla letounu typu BIČ-20 byla potažena překližkou, stejně jako trup, tedy vyjma motorové kapoty. Motorová kapota měla totiž kovovou konstrukci. Zbytek plochy křídla tohoto stroje byl potažen plátnem. Plátěný potah měly ale též všechny ovládací plochy. Letoun typu BIČ-20 měl velmi krátký a úzký trup s průřezem na výšku postavené elipsy a délkou pouhých 3,56 m. Trup tohoto stroje měl, kuli zajištění vyhovující cestovní stability, profil ve tvaru klínu. Jeho šířka byla přitom největší v oblasti pilotní kabiny. V přední části trupu letounu typu BIČ-20 se nacházela instalace pohonné jednotky. Zpočátku jediný prototyp tohoto stroje poháněl vzduchem chlazený pístový motor britské značky Blackbourne s max. výkonem 18 hp. Později ale obdržel instalaci silnějšího 26 hp vzduchem chlazeného pístového motoru francouzské značky Aubier & Dunne. Pohonná jednotka letounu typu BIČ-20 roztáčela jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání. Jednomístná pilotní kabina tohoto stroje byla řešena jako uzavřená a byla opatřena jednodílným překrytem, který byl zhotoven z organického skla. Překryt pilotní kabiny letounu typu BIČ-20 byl integrální součástí výklopného (směrem do strany) hřbetu trupu a tvořil náběžnou hranu kýlu svislé ocasní plochy (SOP). Odtokovou hranu SOP, která tvořila zakončení trupu, okupovalo lichoběžníkové směrové kormidlo. Dolnoplošně uspořádané křídlo letounu typu BIČ-20 mělo rozpětí 6,90 m, plochu 9,00 m2, hloubku u kořenů takřka odpovídající délce trupu, relativní tloušťku u kořenů 14%, kladné vzepětí a půdorys ve tvaru trojúhelníku (se zaoblenými vrcholy). Náběžná hrana křídla tohoto stroje měla přitom konstantní úhel šípu v celém rozpětí (okolo 28°). Odtokovou hranu křídla letounu typu BIČ-20 okupovaly v celém rozpětí dva páry ovládacích ploch. Zmíněné ovládací plochy byly přitom instalovány pod úrovní křídla. Díky tomu se mezi nimi a křídlem nacházela malá štěrbina. Zatímco vnitřní pár ovládacích ploch letounu typu BIČ-20 zastával poslání výškových kormidel, vnější pár ovládacích ploch tohoto stroje měl funkci křidélek. Vzletové a přistávací zařízení letounu typu BIČ-20 tvořil pevný (nezatahovatelný) tříbodový podvozek ostruhového typu. Zpočátku byly všechny tři podvozky jediného prototypu tohoto stroje, dva hlavní a jeden ostruhový, osazeny odpruženými lyžemi. Později ale lyže nahradila kola. Kola hlavních podvozků letounu typu BIČ-20 byla poměrně velká, neboť zastávala roli tlumičů nárazu při dosednutí při přistání. Průměr jejich pneumatik přitom činil celých 300 mm.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor      britské značky Blackbourne s max. výkonem 18 hp nebo jeden pístový motor francouzské značky Aubier & Dunne s max. výkonem 26 hp

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 6,90 m
Délka: 3,56 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: 181 kg
Max. vzletová hmotnost: 287 kg
Max. rychlost: 140 km/h
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.12.2020