Čeranovskij BIČ-3

Typ:  experimentální letoun

Určení:  prověření stability a ovladatelnosti letounu koncipovaného jako létající křídlo s parabolickou náběžnou hranou

Historie:  Protože testy bezmotorového jednomístného kluzáku typu BIČ-2, které byly realizovány v září roku 1924, potvrdily, že je koncepce létajícího křídla s ogivální náběžnou a přímou odtokovou hranou životaschopná, ještě na konci toho samého roku se B.I. Čeranovskij pustil do prací na projektu shodně koncipovaného motorizovaného letounu. Zmíněný letoun vešel ve známost jako BIČ-3 a na rozdíl od bezmotorového kluzáku typu BIČ-2, který byl pojat jako čisté křídlo s jednoduchou plovoucí SOP, měl štíhlý trup. Trup letounu typu BIČ-3 přitom svou zadní partií plynule přecházel v SOP se směrovým kormidlem na odtokové hraně. Do přídě trupu tohoto stroje byl vestavěn britský 18 hp vzduchem chlazený vidlicový dvouválec typu Blackburn Tomtit, který roztáčel dvoulistou vrtuli. Jediný prototyp letounu typu BIČ-3 byl postaven členy plachtařského kroužku „Parjaščij polet“ (bezmotorový let), který byl zřízen v roce 2021 při AVF (Akademie vojenského letectva), v dílně Moskevské rukodělné-průmyslové technické školy, a to z prostředků poskytnutých ODVF (Spolek přátel letectva). Do oblak se tento stroj napoprvé vydal, z VPD Centrálního moskevského letiště, dne 30. srpna 1926 s B.N. Kudrinem za kniplem. Zmíněný let se ale neobešel bez problémů. Poté, co pilot zapnul motor a přidal plyn, prototyp letounu typu BIČ-3 na místo toho aby začal rolovat rovně, samovolně zatočil vpravo, tj. ve směru vyrovnávací podpěry, o kterou byl zrovna opřen. Při dalším pokusu o rozjezd zase samovolně zatočil vlevo, neboť byl právě nakloněn vlevo a opřen o levou křídelní vyrovnávací podpěru. Vyvážit křídlo prototypu letounu typu BIČ-3 se pilotovi podařilo až poté, co začal vanout dostatečně silný protivítr k tomu, aby mohl využívat k ovládání klonění křidélka i při stání a velmi malé dopředné rychlosti. Teprve až poté s ním mohl vzlétnout. Po realizaci jednoho okruhu okolo letiště Kudrin s prototypem letounu typu BIČ-3 přistál s vypnutým motorem jako s bezmotorovým kluzákem. Dosednutí na VPD s tímto strojem bylo hladké a bezproblémové. Ke konci dojezdu ale Kudrin škrtnul pravou křídelní vyrovnávací podpěrou o zem. Následkem toho prototyp letounu typu BIČ-3 náhle ostře zatočil doprava, načež se překlopil přes příďový podvozek a narazil do země náběžnou hranou střední patrie křídla. Toto své první přistání zmíněný stroj naštěstí přečkal bez úhony. To, že letoun typu BIČ-3 na rozdíl od kluzáku typu BIČ-2 pozbýval příčnou ovladatelnost na začátku rozjezdu při vzletu a na konci dojezdu při přistání, bylo dáno tím, že na jeho křídlo působilo přibližně dvojnásobné plošné zatížení. Díky tomu, že se jeho těžiště nacházelo příliš vpředu, měl navíc tendenci k překlopení „přes čumák“ na konci dojezdu. Kudrin s prototypem letounu typu BIČ-3 vykonal celkem 18 zkušebních letů. Nejdelší z nich trval 8 min a byl uskutečněn dne 3. listopadu 1926. Zkoušky tohoto stroje ale provázely potíže se spolehlivostí motoru. Čeranovskij totiž na stavbu prototypu letounu typu BIČ-3 obdržel pouhých 500 rublů. Z tohoto důvodu se musel spokojit s motorem, který již jevil značné opotřebení. Díky nějaké závadě na motoru byl Kudrin za chodu zkoušek nucen hned dvakrát provést nouzové přistání. Právě problémy s nespolehlivým motorem spolu s poněkud obtížným vzletem a přistáním zamezily realizovat letové zkoušky prototypu letounu typu BIČ-3 v plném rozsahu. Posláním zkušebního programu zmíněného stroje bylo ověření vzletových a přistávacích charakteristik a stability a ovladatelnosti letounu koncipovaného jako létající křídlo. Kromě toho měly zkoušky prototypu letounu typu BIČ-3 Čeranovskému dát odpověď na otázku, zda je koncepce létajícího křídla perspektivní. To nakonec tento stroj i přes některé nedostatky prokázal, neboť měl dobrou stabilitu i ovladatelnost a velký rychlostní rozsah. Prototyp letounu typu BIČ-3 se navíc stal vůbec prvním sovětským motorizovaným jednoplošným létajícím křídlem a současně vůbec prvním takto koncipovaným letounem na světě. Zkušenosti, které Čeranovskij nabyl v průběhu projektování, stavby a testování jednomístného létajícího křídla typu BIČ-3, následně zužitkoval při návrhu dvoumístného létajícího křídla typu BIČ-7.

Popis:  Jednomístný experimentální letoun typu BIČ-3 byl koncipován jako létající křídlo s parabolickou náběžnou a přímou odtokovou hranou, délkou 3,50 m, rozpětím 9,50 m a plochou 20,0 m2. V ose křídla tohoto stroje se nacházel krátký a štíhlý vřetenovitý trup. V přední části trupu letounu typu BIČ-3 byla umístěna instalace pohonné jednotky v podobě 18 hp vzduchem chlazeného vidlicového dvouválce typu Blackburn Tomtit. Zmíněný motor roztáčel dvoulistou tažnou vrtuli a využíval jeden pár dlouhých výfukových trubic. Ty vyváděly motorové spaliny nad horní plochu křídla, resp. za otevřený kokpit. Přímo za motorovou sekcí se nacházel otevřený jednomístný kokpit. Kokpit letounu typu BIČ-3 byl opatřen jednoduchým větrným štítkem. Zadní část trupu tohoto stroje, v oblasti za kokpitem, plynule přecházela v poměrně tlustou svislou ocasní plochu. SOP tohoto stroje se sestávala z kýlu, který byl integrální součástí trupu, a směrového kormidla. Odtokovou hranu křídla letounu typu BIČ-3 zase okupovala výšková kormidla a křidélka. Konstrukce zmíněného stroje byla velmi jednoduchá. Kostra letounu typu BIČ-3 měla podobu dřevěné příhradoviny. Potah trupu, náběžné hrany a střední partie křídla (okolo trupu) a náběžné hrany SOP byl zhotoven z překližky. Zbytek draku tohoto stroje byl potažen plátnem. Vzletové a přistávací zařízení letounu typu BIČ-3 tvořil pevný (nezatahovatelný) tandemový podvozek. Kolem byl osazen pouze příďový podvozek. Příďový podvozek tohoto stroje byl opatřen mohutným aerodynamickým krytem a byl instalován na úrovni kokpitu. Tandemový podvozek doplňovaly jednoduché vyrovnávací podpěry, které byly instalovány pod konci křídla.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Blackburn Tomtit britské výroby s max. výkonem 18 hp

Výzbroj:     žádná


 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 9,50 m
Délka: 3,50 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: 140 kg
Max. vzletová hmotnost: 230 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup: ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 24.11.2020