Čeranovskij BIČ-16
Typ: experimentální ornitoptéra
Určení: ověření koncepce ornitoptéry na lidský pohon
Historie: B.I. Čeranovského svou první ornitoptéru, tj. vzdušný prostředek s mávajícími křídly, postavil již v roce 1921. Zmíněný stroj byl znám jako „Planer-ornitopter“ a byl poháněn lidskou silou. Druhá Čeranovského ornitoptéra nesla označení BIČ-16 a stala se součástí zkušebně-konstrukčních prací GUAP (Hlavní správa leteckého průmyslu) na rok 1934. Zmíněný stroj byl koncipován jako létající křídlo s vizáží křídla ptáka s malou svislou ocasní plochou v ose. Obě dvě poloviny křídla ornitoptéry typu BIČ-16 byly řešeny jako výkyvné a byly navzájem propojeny kloubem. Na odtokové hraně křídla tohoto stroje se nacházela křidélka, která současně zastávala funkci výškových kormidel. Vzletové a přistávací zařízení ornitoptéry typu BIČ-16 tvořila jedna odpružená lyže, která se nacházela v ose tohoto stroje. Pilotní prostor byl řešen jako otevřený a nacházel se přímo před SOP. Zatímco do potahu horní plochy křídla ornitoptéry typu BIČ-16, přímo před SOP, byl vetknut otvor, ze kterého vyčnívala pilotova hlava, v potahu dolní plochy střední partie křídla tohoto stroje se nacházel otvor pro nohy. Těmi pilot stál na podvozkové lyži. Ruce měl přitom na ovládacích prvcích, které se nacházely v útrobách křídla. Křídlo ornitoptéry typu BIČ-16 pilot uváděl do mávavého pohybu silami nohou, a to tak, že prováděl dřepy. Jediný prototyp tohoto stroje byl postaven v prosinci roku 1934 moskevským závodem č.39. O průběhu zkoušek této druhé Čeranovského ornitoptéry ale není nic známo.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 8,14 m |
Délka: | 2,28 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 4.12.2020