Iljušin Il-78MP

Typ:  exportní modifikace vzdušného tankeru typu Il-78 (Midas A) vzešlá ze zadání vzdušných sil Pákistánu (PAF)

Určení:  primárně poskytování pohonných hmot za letu bojovým letounům (jeden strategický bombardovací nebo dva taktické bojové letouny najednou) za denních i nočních podmínek, sekundárně poskytování pohonných hmot bojovým letounům na zemi (max. čtyři letouny najednou) a přeprava nákladu

Historie:  Na konci roku 2006 si vzdušné síly Pákistánu (PAF) u ukrajinské státní společnosti Ukrspeceksport, od roku 2011 známé jako Ukroboronprom, objednaly čtyři vzdušné tankery typu Il-78 (Midas A), ve verzi Il-78MP. Všechny čtyři exempláře tohoto modelu (R09-001, R10-002, R11-003 a R11-004) vznikly konverzí generálkovaných Il-78 (Midas A) ze stavu vzdušných sil Ukrajiny. Konkrétně přitom šlo o letouny, které před rozpadem SSSR nesly registraci CCCP-76742, -76730, -76675 a -76682. Opravu a následnou konverzi na model Il-78MP všech zmíněných letounů zajistil Nikolajevský letecký opravárenský závod (NARP), který se nachází na letišti Kulbakino. Sem byly všechny čtyři zmíněné exempláře letounu typu Il-78 (Midas A), spolu s dalším letounem toho samého typu (ex CCCP-76670), přelétnuty, z leteckých základen Melitopol a Belja Cerkev, v roce 2008. Pátý Il-78 (Midas A), který byl tehdy přelétnut na letiště Kulbakino, se s největší pravděpodobností stal zdrojem náhradních dílů pro zbývající čtyři stroje. První Il-76MP (R09-001) do Pákistánu, dorazil ve druhé polovině prosince roku 2009. Prvního velkého cvičení se tento stroj zúčastnil v dubnu roku 2010. Konkrétně přitom šlo o manévry High Mark 2010. Další dva Il-76MP (R10-002 a R11-003) byly do Pákistánu přelétnuty v roce 2010. Předání toho posledního (R11-004) bylo uskutečněno v roce 2011. PAF v současnosti za pomoci vzdušných tankerů typu Il-78MP zajišťuje podporu 30-ti stíhacích letounů typu Mirage III francouzské výroby, které byly předtím dovybaveny tankovacími jednotkami typu Rose-I jihoafrické výroby. V blízké budoucnosti by měly služby těchto strojů využívat též stíhací letouny typu JF-17 Thunder čínsko-pákistánské konstrukce.

Verze:  -

Vyrobeno:  čtyři exempláře (vznikly konverzí sériových Il-78)

Uživatelé:  Pákistán (vojenské letectvo)

 

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor, palubní mechanik a operátor tankovacího zařízení

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu Solovjov D-30KP-2 s max. tahem po 12 500 kp

Radar:        povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-N Groza, instalovaný uvnitř špice přední části trupu, přímo před kabinou navigátora, a navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-P Kupol, instalovaný uvnitř polokapkovitého krytu nacházejícího se na břichu přídě trupu, přímo pod kabinou navigátora

Kapacita:   dvě nádrže s 28 000 kg paliva nebo náklad do celkové hmotnosti 48 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 24,50 m x 3,45 m x 3,40 m. Z celkové zásoby paliva, která činí 112 800 kg (28 000 kg ve dvou demontovatelných nádržích umístěných uvnitř nákladového prostoru + 84 800 kg ve 12-ti integrálních křídelních nádržích) lze za letu bojovým letounů předat 57 720 kg v konfiguraci bez, resp. 85 720 kg v konfiguraci s přídavnými nádržemi. Předávání paliva za letu je přitom realizováno ve výškách 2 000 až 9 000 m při rychlostech 440 až 600 km/h.

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 50,50 m
Délka:   46,59 m
Výška: 14,76 m
Prázdná hmotnost: 98 000 kg
Max. vzletová hmotnost: 190 000 kg
Max. rychlost: 820 km/h
Praktický dostup:   12 000 m
Max. dolet:    ?*

 

* operační rádius tohoto stroje činí 3 700 km při předání 20 t paliva, 2 100 km při předání 40 t paliva, resp. 1 400 km při předání 50 t paliva

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 22.10.2015