Iljušin Il-78E (‘Midas A’)

Typ:  exportní modifikace vzdušného tankeru typu Il-78 (Midas A) pro vzdušné síly Libye (LARAF)

Určení:  primárně poskytování pohonných hmot za letu bojovým letounům (jeden strategický bombardovací nebo dva taktické bojové letouny najednou) za denních i nočních podmínek, sekundárně poskytování pohonných hmot bojovým letounům na zemi (max. čtyři letouny najednou) a přeprava nákladu

Historie:  Prvním zahraničním provozovatelem vzdušného tankeru typu Il-78 (Midas A), který nebyl ničím jiným, než modifikací středně těžkého čtyřmotorového proudového transportního letounu typu Il-76MD (Candid B), se stala Libye. SSSR přitom zmíněnému africkému státu dodal, na konci roku 1990, jeden tento stroj, v exportní verzi, známé jako Il-78E (Midas A). Ten přitom měl zajišťovat podporu nadzvukových taktických bombardérů typu Su-24MK (Fencer D mod.) ze stavu 1124. letky Libyjských vzdušných sil (LARAF), která působila ze základny Ghurdabiya, nacházející se poblíž Sirty. Přestože se provozovatelem tohoto stroje stalo LARAF, byl opatřen civilní registrací 5A-DLL a zbarvením společnosti Libyan Arab Airlines (později Jamahira Air Transport). Přeškolení libyjského personálu na speciál typu Il-78E (Midas A) zajistily, v letech 1990 až 1991, sovětští vojenští poradci spolu s letovým a pozemním personálem 409. APSZ (pluk vzdušných tankerů). Od března roku 1991 do května roku 1992 sovětské posádky s jediný exemplářem letounu typu Il-78E (Midas A) na území Libye nalétaly 198 h, z toho 62 h v noci, a zaškolily jednu kompletní libyjskou posádku. Později byl jediný libyjský Il-78E (Midas A) používán pouze k přepravě nákladu, a to i přesto, že byl stále vybaven tankovacími jednotkami. Dne 30. ledna 2015 tento stroj podlehl explozi, když postával na letecké základně Mitiga.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden exemplář

Uživatelé:  Libye (Libyan Arab Airlines/Jamahira Air Transport)

 

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor, palubní mechanik a operátor tankovacího zařízení

Pohon:       čtyři dvouproudové motory typu Solovjov D-30KP-2 s max. tahem po 12 500 kp

Radar:        povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-N Groza, instalovaný uvnitř špice přední části trupu, přímo před kabinou navigátora, a navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-P Kupol, instalovaný uvnitř polokapkovitého krytu nacházejícího se na břichu přídě trupu, přímo pod kabinou navigátora

Kapacita:    dvě nádrže s 28 000 kg paliva nebo náklad do celkové hmotnosti 48 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 24,50 m x 3,45 m x 3,40 m. Z celkové zásoby paliva, která činí 112 800 kg (28 000 kg ve dvou demontovatelných nádržích umístěných uvnitř nákladového prostoru + 84 800 kg ve 12-ti integrálních křídelních nádržích) lze za letu bojovým letounů předat 57 720 kg v konfiguraci bez, resp. 85 720 kg v konfiguraci s přídavnými nádržemi. Předávání paliva za letu je přitom realizováno ve výškách 2 000 až 9 000 m při rychlostech 440 až 600 km/h.

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 50,50 m
Délka:   46,59 m
Výška: 14,76 m
Prázdná hmotnost: 98 000 kg
Max. vzletová hmotnost: 190 000 kg
Max. rychlost: 820 km/h
Praktický dostup:   12 000 m
Max. dolet:    ?*

 

* operační rádius tohoto stroje činí 3 700 km při předání 20 t paliva, 2 100 km při předání 40 t paliva, resp. 1 400 km při předání 50 t paliva

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 22.10.2015