Iljušin Il-78M-90A Kuzneck-2

Typ:  speciální modifikace středně těžkého strategického transportního letounu typu Il-76MD-90A zastávající roli vzdušného tankeru

Určení:  poskytování pohonných hmot bojovým letounům za letu a přeprava nákladu

Odlišnosti od letounu Il-76MD-90A:

- instalace dvou tankovacích jednotek, opatřených  výsuvnými tankovacími hadicemi, na pylonech nacházejících se pod vnějšími panely křídla alá Il-78/-78M

- instalace třetí tankovací jednotky na pylonu uchyceném k levému boku ocasní části trupu alá Il-78/-78M

- instalace odnímatelných přídavných palivových nádrží uvnitř nákladové kabiny (po jejich demontáži tento model může sloužit, stejně jako model Il-78, k přepravě nákladu)

- vyšší vzletová hmotnost (220 t vs 210 t)

Historie:  Středně těžký čtyřmotorový proudový strategický transportní letoun typu Il-76MD-90A, který není ničím jiným, než modifikací letounu typu Il-76MD (Candid B) s instalací křídla s modifikovanou vnitřní konstrukcí, nových pohonných jednotek a nového avionického vybavení, se stal nejen nástupcem transportních letounů řady Il-76 (Candid B), ale i základem nástupců speciálních verzí tohoto úspěšného stroje, včetně modelu Il-78M (Midas B), který zastává roli vzdušného tankeru. Vývojem specializované tankovací verze letounu typu Il-76MD-90A byla přitom JSC S.V. Iljušina pověřena v prosinci roku 2012. Tankovací verze tohoto stroje vešla ve známost pod označením Il-78M-90A a stejně jako její předchůdce v podobě letounu typu Il-78M (Midas B) se bude vyznačovat instalací dodatečných palivových nádrží uvnitř nákladové kabiny a tří tankovacích jednotek, dvou pod vnějšími panely křídla a jedné po levoboku ocasní části trupu. Přídavné nádrže tohoto stroje budou ale, na rozdíl od trupových přídavných nádrží typu Il-78M (Midas B), objemnější a navíc budou řešeny jako demontovatelné. Díky tomu bude letoun typu Il-78M-90A možné používat, na rozdíl od typu Il-78M (Midas B), též k přepravě nákladu a shozu výsadku. Stavba prototypu vzdušného tankeru typu Il-78M-90A byla svěřena závodu Aviastar-SP z Uljanovska, závodu, který se zabývá produkcí výchozího transportního modelu Il-76MD-90A. Jeho montáž byla přitom započata v únoru roku 2015, a to kompletací jednotlivých agregátů trupových sekcí F1 a F2 a křídla. Se završením kompletace prototypu vzdušného tankeru typu Il-78M-90A se počítá v roce 2017. Letové zkoušky tohoto stroje by se měly rozeběhnout ten samý rok. Mezitím by měla být uzavřena pevná objednávka s Ministerstvem obrany Ruské federace. Ruské ministerstvo obrany přitom výhledově počítá s pořízením 31-ti těchto strojů pro VVS do roku 2020. Mezitím by měla část stávající flotily vzdušných tankerů typu Il-78M (Midas B) projít modernizačním programem. Zmíněný modernizační program přitom bude vystavěn na zástavbě palubního vybavení z modelu Il-78M-90A a v neposlední řadě též v prodloužení technické životnosti. Naproti tomu pohonných jednotek se modernizace letounů typu Il-78M (Midas B) nedotkne. Modernizovaným Il-78M (Midas B), které ponesou označení Il-78M2 Kuzneck, budou tedy ponechány původní generálkované motory typu D-30KP-2.

Verze:  -

Vyrobeno:  rozestavěn jeden prototyp (jeho kompletace by měla být završena v létě roku 2016)

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:        čtyři dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PS-90A-76 s max. tahem po 16 140 kp

Radar:         povětrnostní radiolokátor, instalovaný uvnitř špice přední části trupu, přímo před kabinu navigátora, a navigační radiolokátor, instalovaný uvnitř polokapkovitého krytu nacházejícího se na břichu přídě trupu přímo, pod kabinou navigátora

Kapacita:    ?

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 50,50 m
Délka:   46,59 m
Výška: 14,76 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 220 000 kg
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 


Poslední úpravy provedeny dne: 7.3.2017