Shenyang J-15DT Electric Shark (‘Flanker’)

Typ:  pokročilá modifikace letounu pro vedení REB typu J-15DH (Flanker)

Určení:  rušení a ničení (?) radiolokačních stanic v rámci potlačování protivzdušné obrany (SEAD)

Odlišnosti od letounu J-15DH (Flanker):

- zesílená konstrukce přední a střední části trupu

- instalace nového příďového podvozku s delší a mohutnější nohou a vodícím zařízením elektromagnetického startovacího katapultu (EMALS) alá J-15T (Flanker)

- instalace modifikovaných pozičních světel s větší délkou na bocích přední části trupu a na vnějších plochách zdvojené SOP

Historie:  Palubní speciál pro rušení a ničení radiolokačních stanic v rámci potlačování protivzdušné obrany (SEAD) typu J-15DH (Flanker), který není ničím jiným, než modifikací cvičného letounu typu J-15S (Flanker), který zase není ničím jiným, než dvoumístnou modifikací jednomístného víceúčelového bojového letounu typu J-15A (Flanker K), je uzpůsoben pouze pro činnost z palub letadlových lodí tzv. skokanským můstkem. Konkrétně se jedná o první dvě letadlové lodě PLAN, CV-16 (Type 001) Liaoning (Kuznetsov class) a CV-17 (Type 002) Shandong (Kuznetsov mod class). Z paluby třetí letadlové lodě PLAN, CV-18 (Type 003) Fujian (Fujian class), již tento stroj operovat nemůže. Důvodem toho je skutečnost, že se na palubě letadlové lodě CV-18 (Type 003) Fujian (Fujian class) nacházejí elektromagnetické startovací katapulty (EMALS). S EMALS navíc počítají i všechny následující letadlové lodě PLAN. Speciálně pro činnost z paluby těchto plavidel byla vyvinuta modifikace letounu J-15DH (Flanker), která nese označení J-15DT. Protože při startu za využití palubního katapultu na drak letounu působí značné přetížení, letoun typu J-15DT (Flanker) kromě zesíleného příďového podvozku s vodícím zařízením katapultu obdržel též zesílení konstrukce draku. Jedná se o obdobné úpravy jako u jednomístného bojového letounu typu J-15T (Flanker), který není ničím jiným, než modifikací letounu typu J-15A (Flanker K) s drakovými úpravami pro činnost z palub letadlových lodí s EMALS a vylepšeným zbraňovým systémem. O vybavení speciálu typu J-15DT (Flanker) není zatím nic známo. První fotografie tohoto speciálu se na internetu objevila v květnu roku 2025. Do července toho samého roku se podařilo identifikovat dva prototypové exempláře speciálu typu J-15DT (Flanker) (1521 a 1523). Fotografie prvního sériového exempláře tohoto stroje v barvách PLANAF (23) se na internetu objevila v srpnu roku 2025. Do dnešních dnů se podařilo identifikovat tři sériové letouny typu J-15DT (Flanker) (22, 23 a 24). Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na vojenské přehlídce, která se konala dne 3. září 2025 v Pekingu k příležitosti oslav 80. výročí porážky Japonského císařství, tedy konce druhé světové války.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně dva prototypy a nejméně tři sériové stroje

Nosič:  - cvičná letadlová loď CV-16 (Type 001) Liaoning (Kuznetsov class). Toto plavidlo vzniklo konverzí nedokončené sovětské letadlové lodě Varjag a do výzbroje PLAN bylo zařazeno dne 25. září 2012. Z jeho paluby může operovat 26 letounů typu J-15 (Flanker K) a 14 vrtulníků.

- letadlová loď CV-17 (Type 002) Shandong (Kuznetsov mod class). Zmíněné plavidlo bylo do výzbroje PLAN oficiálně zařazeno dne 17. prosince 2019. Z jeho paluby může operovat 24 letounů typu J-15 (Flanker K) a 12 vrtulníků.

- letadlová loď CV-18 (Type 003) Fujian (Fujian class). Zmíněné plavidlo zatím ještě prochází zkouškami. Z jeho paluby by mělo operovat nejméně 40 letounů, včetně typu J-15T (Flanker), J-35 a KJ-600, a 12 vrtulníků.

Uživatelé:  ČLR (PLANAF)

 

 

 

Posádka:   pilot a operátor

Pohon:      dva dvouproudové motory typu Liming WS-10H Taihang s max. tahem po cca 13 500 až 13 800 kp s přídavným spalováním

Radar:        víceúčelový radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA) neznámého typu (?), instalovaný uvnitř špice trupu

Výzbroj:    protiradiolokační ŘS s pasivním RL navedením typu YJ-91 (?)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 21.9.2025