Shenyang J-15T Flying Shark / Feisha (‘Flanker’)

Typ: modifikace těžkého palubního víceúčelového bojového letounu typu J-15A (Flanker K) uzpůsobená pro činnost z palub letadlových lodí s elektromagnetickými startovacími katapulty (EMALS)
Určení: ničení vzdušných cílů v rámci protivzdušné obrany uskupení hladinových plavidel, doprovod námořních útočných letounů, ničení pozemních a hladinových cílů a poskytování paliva za letu jiným letounům
Odlišnosti od letounu J-15A (Flanker K):
- zesílená konstrukce přední a střední části trupu
- instalace nového příďového podvozku s delší a mohutnější nohou a vodícím zařízením elektromagnetického startovacího katapultu (EMALS)
- instalace nového radiolokátoru, který s největší pravděpodobností využívá anténu kategorie AESA, pod příďovým dielektrickým krytem nové konstrukce na místo impulsního dopplerovského radiolokátoru typu „Type 1793“. Příďový dielektrický kryt antény radiolokátoru tohoto modelu má oválný (a nikoliv kruhový) průřez a ostré „okraje“. Do jeho špice navíc není vetknuta PVD. Jedná se o identickou konstrukci jako u letounu typu J-11D (Flanker).
- modifikované přístrojové vybavení pilotní kabiny. Součástí vybavení pilotní kabiny tohoto modelu se mimo jiné stal nový širokoúhlý průhledový displej (HUD).
- instalace jednoho páru madel, které pilotovi usnadňují snášet vysoká přetížení při katapultáži, po stranách zadní výklopné části překrytu pilotní kabiny
- odlišné uspořádání formačních světel na zádi trupu
- instalace odpalovacích lišt typu PF10 krátkodosahových PLŘS s pasivním IČ navedením typu PL-10 (CH-AA-9 Azrael), které mají menší rozměry a odlišný tvar, na koncích křídla na místo odpalovacích lišt typu PF8 méně výkonných krátkodosahových PLŘS typu PL-8 (CH-AA-4 Asp)
- rozšířená škála podvěsné výzbroje. Součástí podvěsné výzbroje tohoto modelu mimo jiné jsou modernější PLŘS krátkého dosahu typu PL-10 (CH-AA-9 Azrael) a PLŘS středního dosahu typu PL-15 (CH-AA-10 Abbadon).
Historie: První dvě letadlové lodě PLAN, CV-16 (Type 001) Liaoning (Kuznetsov class) a CV-17 (Type 002) Shandong (Kuznetsov mod class), jsou opatřeny tzv. skokanským můstkem, který umožňuje provoz bojových letounů typu J-15A (Flanker K). Zmíněný stroj přitom není ničím jiným, než jakýmsi hybridem „pozemního“ bojového letounu typu J-11 (Flanker B) a palubního bojového letounu typu Su-33 (Flanker D) s instalací pokročilejší avioniky z „pozemního“ bojového letounu typu J-11B (Flanker L variant 1). Z paluby třetí letadlové lodě PLAN, CV-18 (Type 003) Fujian (Fujian class), ale tyto stroje již moci operovat nebudou. Důvodem toho je skutečnost, že se na palubě letadlové lodě CV-18 (Type 003) Fujian (Fujian class) nacházejí elektromagnetické startovací katapulty (EMALS). S EMALS navíc počítají i všechny následující letadlové lodě PLAN. Speciálně pro činnost z paluby těchto plavidel byla vyvinuta modifikace letounu typu J-15A (Flanker K), která údajně nese označení J-15T. Vývoj zmíněného modelu přitom probíhá v kooperaci institutu č.601 společnosti SAC (Shenyang Aircraft Corporation) a institutu č.704 společnosti CSIC (China Shipbuilding Industry Corporation). Protože při startu za využití palubního katapultu na drak letounu působí značné přetížení, letoun typu J-15T (Flanker) kromě zesíleného příďového podvozku s vodícím zařízením katapultu obdržel též zesílení konstrukci draku. Změn ale doznal též zbraňový systém. Příďový dielektrický kryt antény radiolokátoru letounu typu J-15T (Flanker) má přitom identický tvar jako příďový dielektrický kryt antény radiolokátoru letounu typu J-11D (Flanker), jak je zřejmé z fotografie, která na internet unikla v červnu roku 2022. Z toho lze vyvodit, že je tento model opatřen nový radiolokátorem, který s největší pravděpodobností využívá anténu kategorie AESA. Zmíněný radiolokátor by přitom měl být kompatibilní s naváděcím systémem PLŘS typu PL-10 (CH-AA-9 Azrael) a PL-15 (CH-AA-10 Abbadon). Změn proti modelu J-15A (Flanker K) ale doznalo též přístrojové vybavení pilotní kabiny. Naproti tomu letoun typu J-15T (Flanker) nadále počítá s importovanými motory typu Al-31F ruské výroby a nikoliv s domácími motory typu WS-10H. Důvodem toho je údajně skutečnost, že tento typ motoru nesplňuje požadavky na korozivzdornost. Vývoj modifikace motoru typu WS-10 se zvýšenou odolností vůči korozi byl navíc údajně shledán jako neekonomický, neboť se předpokládá, že letoun typu J-15T (Flanker) bude postaven jen v omezené sérii. Na druhou stranu bude použití motorů typu Al-31F činit provoz těchto strojů závislým na dodávkách z Ruska, které navíc nemusí s prodejem dalších motorů tohoto typu do ČLR souhlasit. Rusko se totiž neudělením výrobní licence na motor typu Al-31F již od počátku jistilo proti případné výrobě letounů typu Su-27SK (Flanker B) nad rámec licenční smlouvy. První prototyp letounu typu J-15T (Flanker) (rudá 571) napoprvé vydal, za pomoci motorů typu WS-10H tuzemské výroby, v červenci roku 2016. V listopadu toho samého roku prototyp J-15T (rudá 571) údajně vykonal první zkrácený vzlet za využití pozemního testovacího elektromagnetického startovacího katapultu, který se nachází na letecké základně Huangdicun. Zmíněné testovací zařízení bylo přitom údajně zprovozněno v říjnu roku 2016. Na základně Huangdicun se nenachází pouze elektromagnetický, ale též klasický pneumatický startovací katapult. Ze satelitních snímků zmíněné základny je patrné, že je elektromagnetický katapult umístěn vpravo a pneumatický katapult vlevo. První fotografie prototypu J-15T (rudá 571) na testovacím zařízení v Huangdicunu se přitom na internetu objevila v červenci roku 2017. Později se do zkušebního programu zapojily nejméně čtyři další prototypy (1511, 1513, 1516 a 1518). Fotografie prvního z nich se přitom na internetu objevila v únoru roku 2021. Existence dalšího prototypu letounu typu J-15T (Flanker) byla potvrzena v únoru roku 2024. V září toho samého roku se na internetu objevil první snímek z palubních testů jednoho z prototypů letounu typu J-15T (Flanker) na letadlové lodi CV-18 (Type 003) Fujian (Fujian class). Sériové J-15T (Flanker) byly poprvé identifikovány na videu, které bylo zveřejněno v říjnu roku 2024. V současnosti se ve výzbroji PLANAF nachází okolo tuctu letounů typu J-15T (Flanker), včetně strojů s trupovými čísly 03, 06, 10, 27, 28, 32, 96 a 97. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai. Protože letadlová loď CV-18 (Type 003) Fujian (Fujian class), která byla na vodu spuštěna dne 17. června 2022, stále ještě prochází zkouškami, PLANAF letouny typu J-15T (Flanker) zatím provozuje z palub starších letadlových lodí CV-16 (Type 001) Liaoning (Kuznetsov class) a CV-17 (Type 002) Shandong (Kuznetsov mod class), které jsou opatřeny tzv. skokanským můstkem. Pro letadlovou loď CV-18 (Type 003) Fujian (Fujian class) je ale vyvíjena též palubní modifikace pokročilejšího pozemního bojového letounu kategorie stealth typu FC-31, která údajně nese označení J-35. Letoun typu J-15T (Flanker) tedy podle všeho bude tvořit doplněk letounu typu J-35, popř. bude představovat řešení na přechodné období, než bude letoun typu J-35 k dispozici v dostatečném počtu.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně 5 prototypů a nejméně 8 sériových strojů
Nosič: - cvičná letadlová loď CV-16 (Type 001) Liaoning (Kuznetsov class). Toto plavidlo vzniklo konverzí nedokončené sovětské letadlové lodě Varjag a do výzbroje PLAN bylo zařazeno dne 25. září 2012. Z jeho paluby může operovat 26 letounů typu J-15 (Flanker K) a 14 vrtulníků.
- letadlová loď CV-17 (Type 002) Shandong (Kuznetsov mod class). Zmíněné plavidlo bylo do výzbroje PLAN oficiálně zařazeno dne 17. prosince 2019. Z jeho paluby může operovat 24 letounů typu J-15 (Flanker K) a 12 vrtulníků.
- letadlová loď CV-18 (Type 003) Fujian (Fujian class). Zmíněné plavidlo zatím ještě prochází zkouškami. Z jeho paluby by mělo operovat nejméně 40 letounů, včetně typu J-15T (Flanker), J-35 a KJ-600, a 12 vrtulníků.
Uživatelé: ČLR (PLANAF)
Posádka: jeden pilot
Pohon: dva dvouproudové motory typu Ljulka Al-31F s max. tahem po 7 850 kp / 12 500 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním
Radar: víceúčelový radiolokátor neznámého typu kategorie AESA, instalovaný uvnitř špice trupu. Zmíněný radiolokátor slouží k vyhledávání a sledování vzdušných, pozemních a hladinových cílů.
Vybavení: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu. Zmíněný systém v sobě sdružuje IČ senzor s laserovým dálkoměrem a slouží k vyhledávání a sledování vzdušných cílů. Instalace kopulovité hlavice tohoto zařízení se nachází před překrytem pilotní kabiny, mírně vpravo od podélné osy trupu.
Výzbroj: jeden 30 mm kanón typu GŠ-30-1 se zásobou 150 nábojů, vestavěný do pravého vírového přechodu, a podvěsná výzbroj, přepravovaná na dvanácti pylonech (dvou mezi motorovými gondolami, dvou pod motorovými gondolami, šesti pod křídlem a dvou na koncích křídla - ty jsou vyhrazeny pro PLŘS krátkého dosahu) – PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu PL-10 (CH-AA-9 Azrael), PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu PL-15 (CH-AA-10 Abbadon), naváděné protizemní, protilodní a protiradiolokační řízené střely, naváděné pumy, raketové bloky a neřízené pumy*
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
* pod přední centrální trupový závěsník tohoto stroje, který se nachází mezi motorovými gondolami, lze na místo výzbroje umístit tankovací jednotku s výsuvnou hadicí se záchytným košem na konci
Poslední úpravy provedeny dne: 31.12.2024