Shenyang J-15T Super Flying Shark (‘Flanker’)

Typ:  pokročilá modifikace těžkého palubního víceúčelového bojového letounu typu J-15A (Flanker X2)

Určení:  ničení vzdušných cílů v rámci protivzdušné obrany uskupení hladinových plavidel, doprovod námořních útočných letounů, útoky na pozemní a hladinové cíle a působení v roli vzdušného tankeru a působení v roli vzdušného tankeru

Odlišnosti od letounu J-15A (Flanker X2):

- instalace silnějších motorů typu WS-10H tuzemské výroby na místo motorů typu Al-31F ruské výroby

- instalace zesíleného příďového podvozku s úchytem elektromagnetického startovacího katapultu (EMALS)

- instalace nového radiolokátoru v přídi trupu. Radiolokátor tohoto modelu podle všeho využívá anténu kategorie AESA a spolupracuje s naváděcím systémem PLŘS středního dosahu s aktivním/pasivním RL navedením typu PL-15 (CH-AA-10).

- instalace nového elektro-optického zaměřovacího systému před pilotní kabinou

- modifikované přístrojové vybavení pilotní kabiny. Součástí vybavení pilotní kabiny tohoto modelu se stal širokoúhlý průhledový displej.

- instalace odpalovacích lišt pro PLŘS krátkého dosahu typu PL-10 (CH-AA-9) na koncích křídla na místo odpalovacích lišt pro PLŘS krátkého dosahu typu PL-8 (CH-AA-4)

Historie:  První dvě letadlové lodě PLAN, CV-16 (Type 001) Liaoning (Kuznetsov class) a CV-17 (Type 002) Shandong (Kuznetsov mod class), jsou opatřeny tzv. skokanským můstkem, který umožňuje provoz bojových letounů typu J-15A (Flanker X2). Zmíněný stroj přitom není ničím jiným, než jakýmsi hybridem „pozemního“ bojového letounu typu J-11 (Flanker B) a palubního bojového letounu typu Su-33 (Flanker D) s instalací pokročilejší avioniky z „pozemního“ bojového letounu typu J-11B (Flanker L). Z paluby třetí letadlové lodě PLAN, CV-18 (Type 003) Fujian ale tyto stroje moci operovat nebudou. Důvodem toho je skutečnost, že se na palubě letadlové lodě CV-18 (Type 003) Fujian nacházejí elektromagnetické startovací katapulty (EMALS). Speciálně pro činnost z paluby tohoto plavidla byla vyvinuta modifikace letounu typu J-15A (Flanker X2), která vešla ve známost jako J-15T. První zprávy o tom, že společnost SAC pracuje na modifikaci palubního bojového letounu typu J-15A (Flanker X2) uzpůsobenou k činnosti z palub letadlových lodí s EMALS, se objevily již v říjnu roku 2014. Změny u modelu J-15T (Flanker) se přitom neomezily pouze na nezbytné konstrukční úpravy k vzletu za využití EMALS. U zmíněného stroje totiž úpravami prošel též zbraňový systém. Prototyp letounu typu J-15T (Flanker) se do oblak poprvé vydal, za pomoci motorů typu WS-10H tuzemské výroby, v červenci roku 2016. Za využití pozemního elektromagnetického katapultu (EMALS) prototyp letounu typu J-15T (Flanker) údajně poprvé odstartoval v listopadu toho samého roku. Dle posledních zpráv se zkoušky tohoto modelu podařilo završit v plném rozsahu před koncem roku 2021. Letadlová loď CV-18 (Type 003) Fujian, ze které budou letouny typu J-15T operovat, byla přitom na vodu spuštěna dne 17. června 2022. Se zařazením tohoto plavidla do výzbroje PLAN se počítá v roce 2024. Pro letadlovou loď CV-18 (Type 003) Fujian je ale vyvíjena též palubní modifikace pokročilejšího pozemního bojového letounu kategorie stealth typu FC-31, která údajně nese označení J-35.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   jeden pilot

Pohon:      dva dvouproudové motory typu Liming WS-10H Taihang s max. tahem po cca 13 200 kp s přídavným spalováním

Radar:       víceúčelový radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA) neznámého typu (?), instalovaný uvnitř špice trupu

Vybavení:  - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu. Instalace kopulovité hlavice tohoto zařízení se nachází před překrytem pilotní kabiny, mírně vpravo od podélné osy trupu

Výzbroj:     jeden 30 mm kanón typu GŠ-30-1 se zásobou 150 nábojů, vestavěný do pravého vírového přechodu, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 6 500 kg, přepravovaná na dvanácti pylonech (dvou mezi motorovými gondolami, dvou pod motorovými gondolami, šesti pod křídlem a dvou na koncích křídla - ty jsou vyhrazeny pro PLŘS krátkého dosahu) – PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu PL-10 (CH-AA-9), PLŘS středního dosahu s aktivním/pasivním RL navedením typu PL-15 (CH-AA-10), ?

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 


 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 27.12.2021