Shenyang J-15T (‘Flanker’)
Typ: experimentální modifikace těžkého palubního víceúčelového bojového letounu typu J-15A (Flanker K)
Určení: ověření technologií pro činnost z palub letadlových lodí s elektromagnetickými startovacími katapulty (EMALS)
Odlišnosti od letounu J-15A (Flanker K):
- instalace silnějších motorů typu WS-10H tuzemské výroby na místo motorů typu Al-31F ruské výroby
- zesílená konstrukce draku
- instalace nového příďového podvozku s delší a mohutnější nohou a vodícím zařízením elektromagnetického startovacího katapultu (EMALS)
Historie: Letoun typu J-15T (Flanker) vzešel z programu letounu typu J-15B (Flanker), který není ničím jiným, než modifikací palubního víceúčelového bojového letounu typu J-15A (Flanker K), který může působit pouze z palub letadlových lodí opatřených tzv. skokanským můstkem, uzpůsobenou pro činnost z palub letadlových lodí s elektromagnetickými startovacími katapulty (EMALS). Posláním ryze experimentálního letounu typu J-15T (Flanker) se stalo prověření technologií pro zkrácený vzlet za využití EMALS. Od letounu typu J-15A (Flanker K) se tento model odlišuje zejména instalací nového příďového podvozku s delší a mohutnější nohou a vodícím zařízením EMALS. Protože při startu za využití palubního katapultu na drak letounu působí značné přetížení, letoun typu J-15T (Flanker) bude podle všeho mít též zesílenou konstrukci draku. Sériový model J-15B (Flanker) kromě toho v neposlední řadě obdrží též modifikovaný zbraňový systém. Stavba prototypu letounu typu J-15T (Flanker) byla podle všeho zahájena v roce 2015. Do oblak se tento stroj (rudá 571) napoprvé vydal, za pomoci motorů typu WS-10H tuzemské výroby, v červenci roku 2016. V listopadu toho samého roku prototyp J-15T (rudá 571) údajně vykonal první zkrácený vzlet za využití pozemního testovacího elektromagnetického startovacího katapultu, který se nachází na letecké základně Huangdicun. Zmíněné testovací zařízení bylo přitom údajně zprovozněno v říjnu roku 2016. Na základně Huangdicun se nenachází pouze elektromagnetický, ale též klasický pneumatický startovací katapult. Ze satelitních snímků zmíněné základny je patrné, že je elektromagnetický katapult umístěn vpravo a pneumatický katapult vlevo. První fotografie prototypu J-15T (rudá 571) na testovacím zařízení v Huangdicunu se přitom na internetu objevila v červenci roku 2017.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: dva dvouproudové motory typu Liming WS-10H Taihang s max. tahem po cca 13 500 až 13 800 kp s přídavným spalováním
Radar: víceúčelový radiolokátor typu „Type 1793“, instalovaný uvnitř špice trupu. Zmíněný radiolokátor slouží k vyhledávání a sledování vzdušných, pozemních a hladinových cílů.
Vybavení: - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu (derivát ruského typu OLS-27). Zmíněný systém v sobě sdružuje IČ senzor s laserovým dálkoměrem a slouží k vyhledávání a sledování vzdušných cílů. Instalace kopulovité hlavice tohoto zařízení se nachází před překrytem pilotní kabiny, mírně vpravo od podélné osy trupu.
Výzbroj: jeden 30 mm kanón typu GŠ-30-1 se zásobou 150 nábojů, vestavěný do pravého vírového přechodu, a podvěsná výzbroj, přepravovaná na dvanácti pylonech (dvou mezi motorovými gondolami, dvou pod motorovými gondolami, šesti pod křídlem a dvou na koncích křídla - ty jsou vyhrazeny pro PLŘS krátkého dosahu)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 25.2.2023