Shenyang J-11A (‘Flanker B’)

Typ: pokročilá modifikace těžkého frontového stíhacího letounu typu J-11 (Flanker B)

Určení:  vybojování vzdušné převahy v prostoru linie, ničení vzdušných cílů v rámci protivzdušné obrany, doprovodné úkoly a ničení pozemních a hladinových cílů za pomoci neřízené munice

Odlišnosti od letounu J-11 (Flanker B):

- instalace radiolokátoru typu N001VE na místo radiolokátoru typu N001E (Slot Back 2). Zmíněný radiolokátor má mírně větší dosah a navíc spolupracuje s naváděcím systémem výkonnějších PLŘS.

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o výkonnější PLŘS středního dosahu s poloaktivním RL/pasivním IČ navedením typu R-27ER1/ET1 (AA-10C/D Alamo C/D) a PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu R-77E (AA-12A Adder A)

- modifikované vybavení pilotní kabiny náhradou monochromatické obrazovky radiolokátoru dvojicí multifunkčních displejů (MFD). Jeden z nich zastává funkci pohyblivé digitální mapy a je propojen se satelitním navigačním systémem.

Historie:  V roce 1998 byl do výrobního programu společnosti SAC (Shenyang Aircraft Corporation) ze Shenyangu zařazen těžký frontový stíhací letoun typu J-11 (Flanker B), který není ničím jiným, než na základě licence vyráběnou přímou kopií letounu typu Su-27SK (Flanker B) ruské konstrukce. Protože zbraňový systém tohoto stroje, zejména pak radiolokátor typu N001E (Slot Back 2), bylo již tehdy množné považovat za zastaralý, krátce nato Číňané vznesli požadavek na jeho modernizaci. Zmíněnou žádost ale Rusové zprvu zamítli. Odmítavě se přitom Rusové postavili též k žádosti nákupu odvozeného víceúčelového bojového letounu typu Su-27SKM. Později nicméně zbraňový systém letounů typu J-11 (Flanker B) modernizací přeci jenom prošel. Zmíněný modernizační program dal za vznik modelu J-11A (Flanker B) a byl vystavěn zejména na náhradě radiolokátoru typu N001E (Slot Back 2) výkonnějším radiolokátorem typu N001VE (nebo dopracování zmíněného radiolokátoru na standard N001VE) a integraci výkonnějších střednědosahových PLŘS typu R-27ER1/ET1 (AA-10C/D Alamo C/D) a R-77E (AA-12A Adder A). Změn ale doznalo též přístrojové vybavení pilotní kabiny. Konkrétně došlo k náhradě monochromatické obrazovky radiolokátoru dvojicí multifunkčních displejů (MFD). První exemplář modernizovaného J-11A (Flanker B) se do oblak poprvé vydal v prosinci roku 1999. Svého předchůdce v podobě letounu typu J-11 (Flanker B) tento model na lince závodu společnosti SAC nahradil v roce 2000. Ve výrobním programu zmíněného podniku se letoun typu J-11A (Flanker B) udržel do konce roku 2006. Současně byl na tento standard dopracován blíže neuvedený počet exemplářů předchozího modelu J-11 (Flanker B). Poté výrobní programu závodu společnosti SAC přešel na model J-11B (Flanker L) s motory, avionikou a výzbrojí čínské výroby. Letoun typu J-11A (Flanker B) byl v průběhu služby dále zdokonalován. Později tak některé exempláře tohoto modelu obdržely instalaci pozičních světel na bocích přední části trupu, přímo za příďovým krytem antény radiolokátoru, na vnějších bocích motorových gondol, přímo za lapači vzduchu, a na vnějších bocích SOP a výstražného UV protiraketového systému typu BM/KJ-8602C. Zmíněný systém přitom využívá dva páry senzorů. Zatímco jeden z nich se nachází přímo za kokpitem, ten druhý je umístěn na bocích SOP. Takto modifikovaný J-11 (Flanker B) byl poprvé spatřen v listopadu roku 2014.

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  ČLR (PLAAF)

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Ljulka Al-31F ruské výroby s max. tahem po 7 850 kp / 12 500 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním

Radar:        impulsní dopplerovský radiolokátor typu N001VE Mječ radiolokačního komplexu typu RLPK-27VE, instalovaný uvnitř špice trupu. Radiolokátor typu N001VE umožňuje vyhledávat a sledovat vzdušné cíle, včetně těch, které se nacházejí na pozadí země. Vzdušné cíle s RCS cca 3 m2 je přitom schopen sledovat na vzdálenost 90 až 110 km z přední, resp. 30 až 40 km ze zadní polosféry. Najednou zmíněný radiolokátor dokáže sledovat až 10 vzdušných cílů a na 2 z nich navádět PLŘS.

Vybavení:   - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém typu OLS-27 s vyhledávacím dosahem 50 km, zaměřovacím dosahem 15 km, zorným polem v horizontální rovině 60° a zorným polem ve vertikální rovině +60°/-15°. Zmíněný systém v sobě sdružuje IČ senzor s laserovým dálkoměrem (s dosahem 0,3 až 3 km) a slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů. Instalace kopulovité hlavice tohoto zařízení se přitom nachází přímo před pilotní kabinou.

                  - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ typu Parol, výstražný RL systém typu SPO-15 Berjoza, 32 výmetnic tří klamných IČ/RL cílů typu APP-50 (ty jsou vestavěny do ocasního žihadla) a aktivní RL rušič typu L203 nebo L204 (štíhlé válcovité kontejnery tohoto systému se zaoblenými dielektrickými kryty na obou koncích lze připevnit ke koncům křídla na místo závěsníků pro PLŘS typu R-73)

Výzbroj:     jeden 30 mm kanón typu GŠ-30-1 se zásobou 150 nábojů, vestavěný do pravého vírového přechodu, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 6 000 kg, přepravovaná na deseti pylonech (dvou mezi motorovými gondolami, dvou pod motorovými gondolami, čtyřech pod křídlem a dvou na koncích křídla – ty jsou vyhrazeny pro PLŘS krátkého dosahu) – PLŘS středního dosahu s poloaktivním RL/pasivním IČ navedením typu R-27R1/T1 (AA-10A/B Alamo A/B) (max. 6 ks), PLŘS středního dosahu s poloaktivním RL/pasivním IČ navedením typu R-27ER1/ET1 (AA-10C/D Alamo C/D) (max. 6 ks), PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu R-77E (AA-12A Adder A) (max. 10 ks), PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu R-73E (AA-11A Archer) (max. 4 až 6 ks), neřízené pumy do hmotnosti 500 kg, raketové bloky typu B-8M (20 neřízených raket typu S-8 ráže 80 mm) a B-13L (5 neřízených raket typu S-13 ráže 122 mm), neřízené rakety typu S-25 ráže 340 mm a submuniční kontejnery typu KMGU

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 14,70 m 
Délka:   21,94 m
Výška: 5,93 m
Prázdná hmotnost: 16 000 kg
Max. vzletová hmotnost: 33 000 kg
Max. rychlost: 2 500 km/h
Praktický dostup:   18 500 m
Max. dolet:    3 680 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 15.3.2019