Shenyang J-11BG/BHG (‘Flanker’)

Typ:  pokročilá modifikace těžkého stíhacího letounu typu J-11B/BH (Flanker L variant 1)

Určení:  vybojování vzdušné převahy v prostoru linie, ničení vzdušných cílů v rámci protivzdušné obrany, doprovodné úkoly a ničení pozemních a hladinových cílů za pomoci neřízené munice

Odlišnosti od letounu J-11B (Flanker L variant 1):

- instalace nového radiolokátoru, který údajně využívá anténu kategorie AESA, v nezměněné špici trupu na místo impulsního dopplerovského radiolokátoru typu „Type 1493“

- instalace motorů typu WS-10B třetí výrobní série, které mají modifikované trysky s větší délkou, na místo motorů typu WS-10A

- instalace odpalovacích lišt typu PF10 krátkodosahových PLŘS s pasivním IČ navedením typu PL-10 (CH-AA-9), které mají menší rozměry a odlišný tvar, na koncích křídla na místo odpalovacích lišt typu PF8 méně výkonných krátkodosahových PLŘS typu PL-8 (CH-AA-4)

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o PLŘS krátkého dosahu typu PL-10 (CH-AA-9)

Historie:  Letoun typu J-11BG/BHG (Flanker) vzešel z modernizačního programu letounů typu J-11B/BH (Flanker L variant 1) ze stavu PLAAF/PLANAF. Vývoj letounu typu J-11BG/BHG (Flanker) byl údajně zahájen na počátku roku 2016 a údajně probíhal paralelně s vývojem letounu typu J-11D (Flanker). S letounem typu J-11D (Flanker) přitom tento model údajně sdílí část palubních systémů. Kompletní složení modernizačního balíčku J-11BG/BHG (Flanker) ale zatím není známo. Letouny typu J-11BG/BHG (Flanker) mají však být opatřeny novým radiolokátorem, který má mít anténu kategorie AESA a má mít větší detekční dosah. Zmíněný radiolokátor by přitom měl těmto strojům umožňovat naplno využít potenciál střednědosahové PLŘS typu PL-15 (CH-AA-10 Abbadon), která je součástí výzbroje letounů typu J-11B/BH (Flanker L variant 1) minimálně od roku 2016. Využití max. dosahu střel typu PL-15 (CH-AA-10 Abbadon) totiž těmto strojům znemožňuje malý dosah jejich radiolokátoru v podobě typu „Type 1493“. Součástí zbraňového arsenálu modernizovaných J-11BG/BHG (Flanker) se navíc stala pokročilejší krátkodosahová PLŘS typu PL-10 (CH-AA-9). Se zmíněnou PLŘS v podvěsu byl přitom letoun typu J-11BG/BHG (Flanker) poprvé zpozorován na počátku roku 2022. Naproti tomu s PLŘS typu PL-15 (CH-AA-10 Abbadon) tento model zatím ještě viděn nebyl. Kromě toho letouny typu J-11BG/BHG (Flanker) obdržely též motory typu WS-10B třetí výrobní série, které pohání též letouny typu J-16 (Flanker N) z pozdějších výrobních sérií. Od letounů typu J-11B/BH (Flanker L variant 1) lze letouny typu J-11BG/BHG (Flanker) snadno rozpoznat díky odlišné barvě příďového dielektrického krytu antény radiolokátoru. Zatímco příďový kryt antény radiolokátoru nemodernizovaných strojů má černou barvu, anténa radiolokátoru modernizovaných letounů je opatřena krytem světle šedé barvy. Letoun typu J-11BG (Flanker) byl poprvé spatřen v reportáži čínské státní televize CCTV z listopadu roku 2019. Námořní model J-11BHG (Flanker) byl zase poprvé identifikován v březnu roku 2022. Prvním provozovatelem letounů typu J-11BG (Flanker) se podle všeho stala 1. brigáda s domovskou základnou Anshan. Zmíněné stroje byly ale zpozorovány též u 19. brigády s domovskou základnou Zhangjiakou a 89. brigády s domovskou základnou Pulandian. Jediným známým provozovatelem letounů typu J-11BHG (Flanker) je 8. námořní brigáda s domovskou základnou Jialaishi. Zmíněné útvary přitom modernizované J-11BG/BHG (Flanker) provozují po boku nemodernizovaných J-11B/BH (Flanker L variant 1). 

Verze:

J-11BG – modifikace letounu typu J-11BG (Flanker) pro PLAAF

J-11BHG – modifikace letounu typu J-11BG (Flanker) pro PLANAF. Od letounu typu J-11BG (Flanker) se tento model odlišuje zejména lepší antikorozní ochranou. Důvodem zmíněného opatření je vysoká vlhkost a salinita prostředí, ve kterém jsou tyto stroje provozovány (oblasti moří a pobřežní oblasti). Od letounů typu J-11BG (Flanker) lze námořní letouny typu J-11BHG (Flanker) snadno rozpoznat díky odlišné kamufláži. Zatímco letouny typu J-11BHG (Flanker) mají světle šedý „kabát“, kamufláž letounů typu J-11BG (Flanker) se sestává ze dvou odstínů šedé (tmavě šedá na horních plochách a světle šedá na dolních plochách).

Vyrobeno:  ? (všechny exempláře tohoto modelu vznikly konverzí operačních J-11B a J-11BH)

Uživatelé:  ČLR (PLAAF a PLANAF)

 

 

 

Posádka:   jeden pilot

Pohon:      dva dvouproudové motory typu Liming WS-10B Taihang (3. série) s max. tahem po cca 14 300 až 14 700 kp s přídavným spalováním

Radar:       radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA) neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu

Vybavení:  - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu. Zmíněný systém v sobě sdružuje IČ senzor s laserovým dálkoměrem a slouží k vyhledávání a sledování vzdušných cílů. Instalace kopulovité hlavice tohoto zařízení se přitom nachází přímo před překrytem pilotní kabiny.

                  - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“, výstražný RL systém, výstražný UV protiraketový systém (jeden pár senzorů nacházející se na bocích ocasního „žihadla“), aktivní RL rušič a 32 výmetnic tří klamných IČ/RL cílů (ty jsou vestavěny do ocasního žihadla).    

Výzbroj:     jeden 30 mm kanón typu GŠ-30-1 se zásobou 150 nábojů, vestavěný do pravého vírového přechodu, a podvěsná výzbroj, přepravovaná na deseti pylonech (dvou mezi motorovými gondolami, dvou pod motorovými gondolami, čtyřech pod křídlem a dvou na koncích křídla - ty jsou vyhrazeny pro PLŘS krátkého dosahu) – PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu PL-10 (CH-AA-9), PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu PL-12 (CH-AA-7 Adze) a PL-15 (CH-AA-10 Abbadon), raketové bloky s neřízenými raketami ráže 80 mm a 122 mm a neřízené pumy do hmotnosti 250 kg

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 14,70 m 
Délka:   21,94 m
Výška: 5,93 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 4.3.2023