Shenyang J-15S (‘Flanker’)

Typ:  dvoumístná cvičná nebo cvičně-bojová (?) modifikace jednomístného palubního víceúčelového bojového letounu typu J-15A (Flanker K)

Určení:  výcvik pilotů palubních víceúčelových bojových letounů typu J-15A (Flanker K)

Odlišnosti od letounu J-15A (Flanker K):

- instalace dvoumístné tandemově uspořádané pilotní kabiny se sedadlem žáka vpředu a výrazně vyvýšeným sedadlem instruktora vzadu v modifikované přední části trupu (s nezměněnou délkou) na místo kabiny jednomístné. Sedadlo žáka se přitom nachází na úrovni sedadla pilota výchozího jednomístného modelu.

- instalace plně zdvojeného řízení

Historie:  Vývoj dvoumístné modifikace jednomístného palubního víceúčelového bojového letounu typu J-15A (Flanker K), která vešla ve známost jako J-15S, pravděpodobně probíhal paralelně s vývojem výchozího jednomístného modelu. Zatímco dvoumístná modifikace ruského protějšku letounu typu J-15A (Flanker K) v podobě letounu typu Su-33 (Flanker D), která vešla ve známost jako Su-27KUB, měla kabinu se sedadly vedle sebe, Číňané vsadili na tandemové uspořádání dvoumístné kabiny se sedadlem žáka vpředu a vyvýšeným sedadlem instruktora vzadu. Uspořádání pilotní kabiny letounu typu J-15S (Flanker) bylo tedy převzato od letounu typu J-11BS (Flanker L variant 2), který není ničím jiným, než derivátem ruského letounu typu Su-27UB (Flanker C). Dvoudílný překryt kabiny letounu typu J-15S (Flanker) nicméně není identický jako překryt kabiny letounu typu J-11BS (Flanker L variant 2). Pevný čelní štítek překrytu pilotní kabiny tohoto stroje je totiž více protáhlý. Díky tomu poskytuje žákovi i instruktorovi lepší výhled do přední polosféry. Prototyp letounu typu J-15S (Flanker) (rudá 561) se do oblak napoprvé vydal, za pomoci motorů typu WS-10H tuzemské výroby, dne 3. listopadu 2012, a to z podnikového letiště společnosti SAC. V říjnu roku 2014 se údajně rozeběhly též letové zkoušky druhého prototypu tohoto stroje (592). Zatímco první prototyp letounu typu J-15S (Flanker) létal v základové barvě, druhý prototyp tohoto stroje měl světle šedý „kabát“ a loga „Flying Shark“ na vnějších bocích zdvojené SOP. V roce 2015 byl prototyp J-15S (rudá 561) testován zkušebním institutem CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanliangu. Z videa, které pocházelo z prosince roku 2018, bylo patrné, že byl tehdy jeden exemplář dvoumístného J-15S (Flanker), pravděpodobně prototyp, testován PLANAF. V červnu roku 2022 byly poprvé identifikovány letouny první výrobní série, a to na letišti námořní letecké univerzity (NAU). V dubnu roku 2023 byla potvrzena přítomnost tří sériových strojů (šedá 41, 51 a 53) u NAU. NAU jsou přitom letouny typu J-15S (Flanker) používány, spolu s letouny typu JL-9G/GA, k přípravě palubních pilotů. Zda je letoun typu J-15S (Flanker) ryze cvičným strojem nebo palubním protějškem „pozemního“ víceúčelového bojového letounu typu J-16 (Flanker N), není bohužel známo. Každopádně u NAU tyto stroje létají bez instalace zbraňových závěsníků. Do dnešních dnů bylo PLANAF dodáno nejméně sedm letounů typu J-15S (Flanker) (šedá 39, 40, 41, 46, 49, 51 a 53).

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně dva prototypy a nejméně sedm sériových strojů

Uživatelé:  ČLR (PLANAF)

 

 

 

Posádka:    pilot/žák a pilot/instruktor

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Ljulka Al-31F s max. tahem po 7 850 kp / 12 500 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním

Radar:        víceúčelový radiolokátor typu „Type 1793“, instalovaný uvnitř špice trupu. Zmíněný radiolokátor slouží k vyhledávání a sledování vzdušných, pozemních a hladinových cílů.

Vybavení:   elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu (derivát ruského typu OLS-27). Zmíněný systém v sobě sdružuje IČ senzor s laserovým dálkoměrem a slouží k vyhledávání a sledování vzdušných cílů. Instalace kopulovité hlavice tohoto zařízení se nachází před překrytem pilotní kabiny, mírně vpravo od podélné osy trupu.

Výzbroj:     jeden 30 mm kanón typu GŠ-30-1 se zásobou 150 nábojů, vestavěný do pravého vírového přechodu, a (?) podvěsná výzbroj

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?


 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.12.2023