Shenyang J-35 (?) Blue Shark

Typ:  palubní modifikace středně těžkého víceúčelového bojového letounu 5. generace se sníženou zjistitelností (stealth) typu FC-31

Určení:  ničení stíhacích letounů protivníka v manévrovém vzdušném boji, ničení vzdušných cílů na střední a velké vzdálenosti, obrana uskupení bojových plavidel před napadením ze vzduchu, doprovodné úkoly, ničení pozemních a hladinových cílů za pomoci přesně naváděné munice a umlčování radiolokátorů protivníka

Odlišnosti od letounu FC-31:

- instalace modifikovaného překrytu pilotní kabiny. Překryt pilotní kabiny tohoto modelu má odlišný tvar a kratší zasklení. Díky tomu poskytuje lepší výhled do dolní polosféry. Svou zadní částí navíc plynule přechází ve vyvýšený hřbet trupu alá F-35B. Kromě toho se překryt pilotní kabiny tohoto modelu vyklápí směrem dopředu alá F-35 a nikoliv směrem dozadu. Jeho integrální součástí je navíc přepážka, která odděluje prostor kokpitu od hřbetní nástavby.

- instalace motorů typu WS-21 (WS-13X) na místo motorů typu WS-13E

- instalace modifikovaného podvozku. Podvozek tohoto modelu umožňuje vzlet z lodní paluby za využití elektromagnetického katapultu (EMALS). Příďový podvozek tohoto modelu je kromě vodícího zařízení startovacího katapultu opatřen též zdvojeným (a nikoliv jednoduchým) kolem. Jeho dvířka navíc mají odlišný tvar.

- instalace výklopného záchytného háku brzdícího lana pod zádí trupu

- instalace modifikovaného křídla se sklápěcím mechanismem a větším rozpětím. Vnější části křídla tohoto modelu lze sklopit směrem nahoru. Toho se využívá při skladování na lodní palubě.

- instalace modifikované zdvojené svislé ocasní plochy (SOP) s větší plochou. Díky zvětšené SOP tento model má lepší ovladatelnost při nízkých rychlostech a velkých úhlech náběhu.

Historie:  Přestože byl dvoumotorový středně těžký víceúčelový bojový letoun 5. generace se sníženou zjistitelností (stealth) typu FC-31 z dílny společnosti SAC (Shenyang Aircraft Corporation) ze Shenyangu již od počátku zamýšlen jako exportní artikl, jako první nakonec o tento stroj projevilo zájem PLANAF. PLANAF totiž letoun typu FC-31 shledalo jako ideální základ nástupce problematického palubního bojového letounu typu 4. generace typu J-15 (Flanker K), který je jakýmsi hybridem letounů typu J-11 (Flanker B) a Su-33 (Flanker D). Těžší typ J-20 (Fagin) je totiž pro činnost z palub letadlových lodí nevhodný, neboť má značné rozměry a příliš vysokou pádovou rychlost, zatímco proti typu J-10 (Firebird) v roli palubního stíhače hovoří jednomotorové uspořádání. Jednomotorové uspořádání je totiž pro činnost z lodní paluby z hlediska provozní bezpečnosti nevýhodné. První nepotvrzené informace o tom, že čínský průmysl pracuje na palubní modifikaci letounu typu FC-31 se sklopitelným křídlem, modifikovaným podvozkem a záchytným hákem brzdícího lana na veřejnost prosákly v říjnu roku 2018. První fotografie 1:1 makety palubního FC-31, který údajně nese označení J-35, na veřejnost unikla v červnu roku 2021. Na Airshow China 2021, která se konala na přelomu září a října toho samého roku v Zhuhai, bylo oznámeno, že prototyp nového čínského palubního bojového letounu poprvé vzlétne ještě před koncem roku 2021. Původně se mělo za to, že letoun typu J-35 bude operovat z paluby letadlové lodě CV-18 (Type 003) Fujian, která byla na vodu spuštěna dne 17. června 2022. Tato třetí letadlová loď PLAN je přitom, na rozdíl od letadlových lodí CV-16 (Type 001) Liaoning (Kuznetsov class) a CV-17 (Type 002) Shandong (Kuznetsov mod class), které jsou opatřeny tzv. skokanským můstkem, vybavena elektromagnetickými startovacími katapulty (EMALS). První fotografie 1:1 makety letounu typu J-35 na palubě letadlové lodě CV-18 (Type 003) Fujian se přitom na internetu objevila v listopadu roku 2023. V únoru roku 2024 byla maketa letounu typu J-35 pro změnu zachycena na palubě letadlové lodě CV-16 (Type 001) Liaoning (Kuznetsov class). To dokládá, že PLANAF s těmito stroji nejspíš počítá i pro plavidla CV-16 (Type 001) Liaoning (Kuznetsov class) a CV-17 (Type 002) Shandong (Kuznetsov mod class), které jsou opatřeny tzv. skokanským můstkem. Vzhledem k tomu, že tato plavidlo nejsou opatřena EMALS, z jejich palub ale nebudou moci vzlétat s plným užitečným zatížením. Z toho lze vyvodit, že provoz letounů typu J-35 z palub plavidel CV-16 (Type 001) Liaoning (Kuznetsov class) a CV-17 (Type 002) Shandong (Kuznetsov mod class) bude mít ryze cvičný charakter. Palubní J-35 budou přitom působit v součinnosti s palubními AWACS speciály typu KJ-600. Prototyp palubního J-35 (350001) je současně třetím letovým exemplářem letounu typu FC-31 v celkovém pořadí. Do oblak se prototyp J-35 (350001) napoprvé vydal dne 29. října 2021. Zmíněný stroj se přitom stal, hned po americkém typu F-35C Lightning II, druhým palubním bojovým letounem na světě kategorie stealth. Z dostupných fotografií prototypu palubního J-35 je patrné, že tento stroj vychází z druhého letového exempláře výchozího pozemního modelu a že je opatřen modifikovaným překrytem pilotní kabiny, sklopitelným křídlem s větším rozpětím, modifikovanou zdvojenou SOP s větší plochou a modifikovaným příďovým podvozkem se zdvojeným kolem a vodícím zařízením startovacího katapultu. Překryt pilotní kabiny tohoto stroje se přitom nápadně podobá překrytu pilotní kabiny amerického letounu typu F-35B Lightning II. Vzhledem k tomu, že na překryt kokpitu palubního J-35 plynule navazuje vyvýšená hřbetní nástavba alá F-35B Lightning II, kokpit tohoto modelu neposkytuje, na rozdíl od kokpitu výchozího pozemního modelu, prakticky žádný výhled směrem dozadu. Z toho, že vyvýšený hřbet v oblasti za pilotní kabinou amerického typu F-35B Lightning II ukrývá zdvihové dmychadlo, které slouží k svislému vzletu, lze vyvodit, že PLAN nejspíš v budoucnu počítá též s verzí tohoto stroje se svislým vzletem a přistáním (VTOL). O tom, že by čínský průmysl skutečně pracoval na VTOL verzi palubního J-35, ale zatím nejsou žádné informace. Pod přídí prototypu palubního J-35 se navíc nachází hranatý kryt elektro-optického zaměřovacího systému, který oba dva prototypy výchozího pozemního modelu postrádají. Ze zmíněných fotografií je ale též patrné, že prototyp palubního J-35 pohánějí nové motory typu WS-21 (WS-13X). V červenci roku 2022 se na internetu objevila fotografie dalšího prototypu tohoto stroje (350003). V srpnu roku 2023 byl jeden z prototypů palubního J-35 poprvé spatřen za letu bez instalace PVD na špici trupu. Z toho bylo možné vyvodit, že byl tento stroj zřejmě již vybaven instalací radiolokátoru. V září roku 2023 se na internetu objevilo poněkud nekvalitní video ze záletu dalšího prototypu tohoto stroje. Ze zmíněného videa je patrné, že tento stroj podle všeho má křídlo s menší plochou. Z tohoto důvodu se někteří experti domnívají, že se ve skutečnosti nejedná o další prototyp palubního modelu J-35, ale o prototyp „pozemního“ modelu pro PLAAF. V březnu roku 2024 se na internetu objevila fotografie dalšího prototypu palubního J-35 (3505). Na zmíněné fotografii je přitom tento stroj zachycen za letu. Z první fotografie prototypu J-35 (3505) je patrné, že tento stroj má modifikovaný záchytný přistávací hák, který méně narušuje jeho „stealth“ charakteristiky.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně dva prototypy

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   jeden pilot

Pohon:      dva dvouproudové motory typu WS-21

Radar:       víceúčelový radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (?) neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu

Vybavení:  - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu, instalovaný pod vystouplým hranatým krytem nacházejícím se na břichu přídě trupu, přímo za krytem antény radiolokátoru           

Výzbroj:     ?


 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Vzletová hmotnost: do 30-ti t
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Operační rádius:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 14.3.2024