Chengdu/PAC JF-17 (Block 3) Thunder

Typ:  pokročilá modifikace lehkého víceúčelového bojového letounu typu JF-17 (Block 2)

Určení:  vybojování vzdušné převahy v prostoru linie, ničení vzdušných cílů v rámci protivzdušné obrany, doprovodné úkoly a útoky na pozemní a hladinové cíle za pomoci přesně naváděné munice

Odlišnosti od letounu JF-17 (Block 2):

- instalace výkonnějšího radiolokátoru kategorie AESA uvnitř modifikované špice trupu s mírně robustnějším profilem na místo impulzního dopplerovského radiolokátoru typu KLJ-7. Podle všeho se jedná o radiolokátor typu KLJ-7A z dílny institutu č.14 společnosti NETRI nebo radiolokátor typu LKF601E z dílny institutu č.607.

- instalace elektro-optického zaměřovacího systému

- mírně robustnější profil hřbetní nástavby táhnoucí se mezi překrytem pilotní kabiny a náběžnou hranou SOP

- vestavba malého lapače vzduchu do kořene náběžné hrany SOP

- instalace modifikovaného obranného komplexu. Výstražný protiraketový systém tohoto modelu využívá dva (a nikoliv jeden) pár senzorů. Zatímco ten přední se nachází na bocích lapačů vzduchu pohonné jednotky, přímo pod výrovými přechody, ten zadní je uchycen k bokům krabicovitého kontejneru, který se nachází na vrcholu SOP. Naproti tomu instalace jediného páru senzorů MAWS předchozího modelu se nachází na bocích vřetenovitého pouzdra brzdícího padáku, který je vetknut do odtokové hrany SOP, v oblasti pod směrovým kormidlem.

- instalace nového datalinku

- instalace elektro-impulsního systému řízení (FBW) na místo mechanického systému řízení

- modifikované přístrojové vybavení pilotní kabiny. Součástí vybavení pilotní kabiny tohoto modelu se stal nový širokoúhlý HUD typu EHUD-2 (?), který se nápadně podobá HUD letounu typu J-20 (Firefang), a přilbový zaměřovač.

- instalace nových (LED) přistávacích reflektorů z dvoumístného modelu JF-17B na noze příďového podvozku

- instalace dodatečných závěsníků pod postranními přívody vzduchu pohonné jednotky. Zmíněné závěsníky slouží k přepravě kontejnerů pro vedení REB a kontejnerů se zaměřovací technikou.

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o nové typy naváděné munice. Součástí zbraňového arsenálu tohoto modelu se mimo jiné staly PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu PL-10E a PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu PL-15E. K přepravě zmíněných PLŘS je navíc možné využívat zdvojených závěsníků.

Historie:  Poznatky, které se podařilo nastřádat v průběhu vývoje a provozu lehkých víceúčelových bojových letounů typu JF-17 (Block 1 a 2), byly plně zužitkovány při návrhu následujícího výrobního modelu tohoto čínsko-pákistánského stroje, který vešel ve známost jako JF-17 (Block 3). Konstrukce draku u tohoto modelu zůstala až na některé drobnosti stejná. Shodná je též pohonná jednotka v podobě ruského dvouproudového motoru typu RD-93. Výhledově by však letoun typu JF-17 (Block 3) měl údajně obdržet silnější motor typu WS-13E čínské výroby (s tahem řádu 9 000 kp). Naproti tomu palubní vybavení u tohoto modelu doznalo řady změn. Letoun typu JF-17 (Block 3) totiž počítá s novým radiolokátorem kategorie AESA, elektro-optickým zaměřovacím systémem, modifikovaným obranným systémem, FBW a novým datalinkem. Změn přitom doznalo též vybavení pilotní kabiny a podvěsná výzbroj. Všechny výše uvedené úpravy mají přitom z letounu typu JF-17 (Block 3) učinit plnohodnotného soupeře výkonnějšího francouzského bojového letounu 3,5 generace typu Rafale, který se mezitím stal součástí výzbroje vzdušných sil znepřátelené Indie. První prototyp letounu typu JF-17 (Block 3) se do oblak poprvé vydal dne 15. prosince 2019. Zmíněný stroj (rudá 3000) postrádá zbraňový systém, včetně radiolokátoru. To dokládá instalace plechového aerodynamického krytu na místo příďového dielektrického krytu radiolokátoru. V roce 2020 by se měly do zkušebního programu zapojit další dva prototypy. Tyto dva konkrétní stroje budou sloužit k integračním testům a testům nové protivzdušné a protizemní munice a avioniky. V roce 2021 by mnělo brány závodu společnosti PAC (Pakistan Aeronautical Complex) opustit 12 letounů ověřovací série. Za operačně způsobilou by měla být první letka letounů typu JF-17 (Block 3) prohlášena v roce 2022.

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden dvouproudový motor typu Klimov RD-93 ruské výroby s max. tahem 8 300 kp s přídavným spalováním (výhledově se u tohoto modelu údajně počítá s instalací čínského dvouproudového motoru typu WS-13E s max. tahem řádu 9 000 kp s přídavným spalováním)

Radar:        víceúčelový radiolokátor kategorie AESA, instalovaný uvnitř špice trupu. Podle všeho tento model obdrží radiolokátor typu KLJ-7A z dílny institutu č.14 společnosti NETRI nebo radiolokátor typu LKF601E z dílny institutu č.607. Radiolokátor typu KLJ-7A má max. vyhledávací dosah 170 km a najednou může sledovat 15 vzdušných cílů a na 4 z nich navádět PLŘS.    

Výzbroj:     jeden dvouhlavňový 23 mm kanón typu „Type 23-3“ (kopie sovětského typu GŠ-23L), instalovaný na břichu trupu, přímo za šachtou příďového podvozku (mírně vpravo od podélné osy), a podvěsná výzbroj, včetně PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu PL-10E a PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu PL-15E

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet: ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 3.1.2020