Chengdu J-10C Vigorous Dragon (Meng Loong) (‘Firebird’)   

Typ:  pokročilá modifikace víceúčelového bojového letounu typu J-10B (Firebird)

Určení:  vybojování vzdušné převahy v prostoru linie, ničení vzdušných cílů v rámci protivzdušné obrany, doprovodné úkoly a útoky na pozemní a hladinové cíle za pomoci přesně naváděné munice

Odlišnosti od letounu J-10B (Firebird):

- vyšší podíl kompozitních materiálů v konstrukci draku

- instalace pokročilejšího palubního radiolokátoru kategorie AESA (na místo radiolokátoru kategorie PESA)

- modifikované avionické vybavení

- instalace dodatečné břitové antény na hřbetu trupu, přímo před SOP. Zmíněnou anténu údajně využívá datalink, který slouží k navádění PLŘS typu PL-15 ve střední fázi letu

- absence zadního páru senzorů výstražného protiraketového systému (jeho instalace se u předchozího modelu nacházela na bocích pouzdra brzdícího padáku). U pozdějších sériových exemplářů tohoto modelu jsou navíc přední senzory výstražného protiraketového systému umístěny na bocích podtrupového lapače vzduchu pohonné jednotky (a nikoliv před pohyblivým předkřídlem). Ty samé stroje kromě toho obdržely též instalaci ještě jednoho páru senzorů výstražného protiraketového systému na bocích hranatého kontejneru, který je vetknut do vrcholu SOP. Takto modifikovaný J-10C byl přitom poprvé spatřen v listopadu roku 2017.

- rozšířená škála podvěsné výzbroje. Součástí podvěsné výzbroje tohoto modelu se stala též PLŘS středního dosahu typu PL-15.

Historie:  Letoun typu J-10C (Firebird) vznikl dalším vývojem letounu typu J-10B (Firebird). Od tohoto svého vývojového předchůdce se odlišuje zejména instalací pokročilejšího radiolokátoru kategorie AESA. V konstrukci draku tohoto modelu navíc našly ve větší míře uplatnění kompozitní materiály. Z hlediska vnějšího vzhledu se letoun typu J-10C (Firebird) s letounem typu J-10B (Firebird) prakticky shoduje. Od typu J-10B (Firebird) jej lze rozpoznat prakticky pouze díky instalaci dodatečné břitové antény na hřbetu trupu. Prototyp letounu typu J-10C (Firebird) (rudá 1051 / ex rudá 201) se do oblak poprvé vydal dne 31. prosince 2013. Svého vývojového předchůdce v podobě letounu typu J-10B (Firebird) tento model ve výrobním programu závodu z Chengdu nahradil počínaje druhou výrobní sérií. První sériové J-10C (Firebird) byly přitom zpozorovány v listopadu roku 2015. V únoru roku 2016 byly tyto stroje poprvé spatřeny v taktickém výcvikovém středisku (TTC) z Dingxinu. Letouny typu J-10C (Firebird) první výrobní série jsou ve skutečnosti letouny druhé výrobní série v rámci řady J-10B/C (Firebird). Svůj veřejný debut si letoun typu J-10C (Firebird) odbyl na vojenské přehlídce, která se konala v srpnu roku 2017 k příležitosti oslav 90. let od založení PLA. V říjnu roku 2018 byly poprvé zpozorovány letouny typu J-10C (Firebird) třetí výrobní série. V současnosti institut č.611 společnosti CAC údajně pracuje na modifikaci tohoto stroje s konformními přídavnými palivovými nádržemi a silnějším motorem typu WS-10IPE (s tahem řádu 14 000 kp ?) se „stealth“ tryskou s měnitelným vektorem tahu.

Verze:  -

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  ČLR (PLAAF)

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden dvouproudový motor typu Ljulka Al-31FN 3. výrobní série ruské výroby s max. tahem 13 700 kp s přídavným spalováním

Radar:        víceúčelový radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA) neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu. Radiolokátor tohoto stroje slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných, pozemních a hladinových cílů. Kromě toho jej lze používat též pro mapování terénu.

Vybavení:   - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu Zmíněný systém sdružuje IČ senzor s laserovým dálkoměrem a slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů. Instalace jeho kopulovité hlavice se přitom nachází přímo před pilotní kabinou. Na jeden z předních trupových zbraňových závěsníků tohoto modelu lze navíc umístit kontejner s laserovým značkovačem typu K/JDC01A.

                   - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“, výstražný RL systém, výstražný protiraketový systém (po jednom páru senzorů na bocích přední části trupu, přímo před předkřídlem, a na bocích kontejneru brzdícího padáku) a aktivní RL rušič (?). Na jeden z předních trupových zbraňových závěsníků tohoto modelu lze navíc umístit kontejner s aktivním RL rušičem typu K/RKL700A.

Výzbroj:     jeden dvouhlavňový 23 mm kanón typu „Type 23-3“ (kopie sovětského typu GŠ-23L), instalovaný na břichu trupu, vlevo od šachty příďového podvozku, a podvěsná výzbroj, přepravovaná na šesti podkřídlových a pěti podtrupových pylonech (jeden centrální + dva tandemově uspořádané páry postranních pylonů) - PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu PL-8 a PL-10, PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu PL-12, PLŘS středního dosahu s aktivním/pasivním RL navedením typu PL-15, protizemní ŘS s pasivním TV navedením typu KD-88, protiradiolokační ŘS s pasivním RL navedením typu YJ-91, naváděné pumy s laserovým navedením typu LS-500J (LT-2) a TG-500 (GB-1), neřízené pumy do hmotnosti 500 kg a raketové bloky s neřízenými raketami ráže 90 mm

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,80 m
Délka:   16,90 m
Výška: 5,70 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: M=1,8
Praktický dostup:   ?
Dolet:    2 950 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 31.10.2018