Shenyang J-11D (‘Flanker’)    

Typ:  pokročilá modifikace víceúčelového bojového letounu typu J-11B (Flanker L)

Určení:  vybojování vzdušné převahy v prostoru linie, ničení vzdušných cílů v rámci protivzdušné obrany, doprovodné úkoly a útoky na pozemní a hladinové cíle za pomoci přesně naváděné munice

Odlišnosti od letounu J-11B (Flanker L):

- instalace radiolokátoru neznámého typu, který využívá pevnou fázovanou anténu s digitálně vychylovaným paprskem (AESA), uvnitř modifikované špice trupu na místo radiolokátoru typu KLJ-4 („Type 1493“). Příďový dielektrický kryt antény radiolokátoru tohoto modelu má oválný (a nikoliv kruhový) průřez a ostré „okraje“. Do jeho špice navíc není vetknuta PVD. Příďovou PVD u tohoto modelu nahradila PVD s tvarem písmene „L“, jejíž instalace se nachází na levém okraji břicha přední části trupu, v oblasti mezi pilotní kabinou a příďovým dielektrickým krytem radiolokátoru.

- instalace modifikovaného digitálního elektro-impulsního systému řízení (FBW). FBW tohoto modelu údajně vychází z FBW letounu typu J-16.

- instalace silnějších motorů typu WS-10IPE na místo motorů typu WS-10

- instalace zatahovatelného nástavce pro doplňování paliva za letu na přídi trupu, vlevo od pilotní kabiny alá J-16. To si ale vyžádalo přesunout kryt pasivního elektro-optického čidla, který se nachází přímo před překrytem pilotní kabiny, z osy hřbetu trupu mírně směrem doprava.

- instalace nového typu pasivního elektro-optického čidla

- instalace předního páru pozičních světel ve větší výšce

- širší zastoupení kompozitních materiálů v konstrukci křídla a ocasní části trupu. To sebou přineslo redukci hmotnosti.

- instalace dalšího, šestého, páru zbraňových závěsníků pod vnitřními částmi křídla (to vedlo ke vzrůstu celkového počtu zbraňových závěsníků z 10-ti na 12)

- instalace modifikovaných koncových křídelních závěsníků pro krátkodosahové PLŘS. Zmíněné závěsníky jsou vyhrazeny pro pokročilejší PLŘS krátkého dosahu typu PL-10. Naproti tomu koncové křídelní závěsníky předchozího modelu jsou určeny k přepravě PLŘS typu PL-8.

- rozšířená škála podvěsné výzbroje o naváděnou munici nové generace, včetně PLŘS krátkého dosahu typu PL-10 a PLŘS středního dosahu typu PL-15

Historie:  Vývojem víceúčelového bojového letounu typu J-11B (Flanker L) z dílny společnosti SAC (Shenyang Aircraft Corporation) ze Shenyangu, který není ničím jiným, než modifikací těžkého stíhacího letounu typu Su-27SK (Flanker B) ruské konstrukce s pohonnými jednotkami a zbraňovým systémem čínské výroby, vznikl model J-11D (Flanker). Tento čínský protějšek amerického letounu typu F/A-18E Super Hornet a ruského letounu typu Su-35S (Flanker K) se od svého vývojového předchůdce v podobě letounu typu J-11B (Flanker L) odlišuje zejména instalací nového radaru, který údajně pochází z dílny institutu č.14 (NIRET), a modifikovaného digitálního elektro-impulsního systému řízení (FBW). Radiolokátor letounu typu J-11D (Flanker) využívá pevnou fázovanou anténu s digitálně vychylovaným paprskem (AESA) a spolupracuje s naváděcím systémem nové generace PLŘS čínské konstrukce. Zkouškami zmíněný radiolokátor údajně prošel v roce 2014 na speciálně upraveném letounu typu J-11B (Flanker L). Kromě toho letoun typu J-11D (Flanker) obdržel též instalaci silnějších motorů typu WS-10IPE, nástavce pro doplňování paliva za letu na přídi trupu alá J-16 (Flanker) a dalšího páru zbraňových závěsníků pod křídlem. Změn ale doznala též vnitřní konstrukce draku. První prototyp letounu typu J-11D (rudá D1101) se do oblak poprvé vydal dne 29. dubna 2015. Dne 27. října toho samého roku se rozeběhly též letové zkoušky prototypu druhého (rudá 1102). Mezitím byl prototyp J-11D (rudá D1101) předán zkušebnímu institutu CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanliangu. V průběhu zkoušek tento stroj obdržel tmavý RAM (?) nátěr rámování překrytu pilotní kabiny, přední části trupu v oblasti za příďovým krytem radiolokátoru, celých předních částí motorových gondol, náběžné hrany vírových přechodů, křídla a ocasních ploch, koncových křídelních zbraňových závěsníků, vzduchových kanálů pohonných jednotek a podvozkových šachet. V červenci roku 2016 se od vzletové dráhy údajně poprvé odlepil též prototyp třetí (rudá 1103). V současnosti na letišti institutu CFTE a taktického výcvikového střediska (TTC) z Dingxinu již nacházejí čtyři prototypy tohoto stroje. Podle zpráv z června roku 2017 byl program J-11D (Flanker) údajně utlumen ve prospěch masové produkce letounů typu J-11B (Flanker L) a J-11 (Flanker). Současný stav programu J-11D (Flanker) není bohužel znám. Dle názorů některých odborníků PLAAF před tímto modelem dalo přednost importovaným letounům typu Su-35SK (Flanker K). Dle názorů jiných odborníků prototypy letounu typu J-11D (Flanker) zastávají pouze roli vzdušné zkušebny jednotlivých prvků modernizačního programu letounů typu J-11B (Flanker L).

Verze:  -

Vyrobeno:  čtyři prototypy

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        dva dvouproudové motory typu Liming WS-10IPE s max. tahem po cca 14 000 kp s přídavným spalováním

Radar:         víceúčelový radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA) neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu.  

Vybavení:   - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu. Tento systém v sobě sdružuje IČ senzor s laserovým dálkoměrem a slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů. Instalace kopulovité hlavice zmíněného systému se přitom nachází přímo před pilotní kabinou.

Výzbroj:     jeden 30 mm kanón typu GŠ-30-1 se zásobou 150 nábojů, vestavěný do pravého vírového přechodu, a podvěsná výzbroj, přepravovaná na dvanácti pylonech (dvou mezi motorovými gondolami, dvou pod motorovými gondolami, šesti pod křídlem a dvou na koncích křídla – ty jsou vyhrazeny pro PLŘS krátkého dosahu) – PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu PL-10, PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu PL-12 a PL-15

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 11.3.2019