Berjev M-10
Typ: neozbrojená rekordní modifikace námořního průzkumného a hlídkového hydroplánu typu Be-10 (Mallow)
Určení: získávání světových rekordů v rychlosti, dostupu a nosnosti
Odlišnosti od letounu Be-10 (Mallow):
- absence veškeré defenzivní a ofenzivní výzbroje – v této souvislosti z boků přídě trupu zmizely oba kanóny typu AM-23, zatímco záďové obranné střeliště typu DK-7B, včetně všech tří čelních okének kabiny střelce a polokulovitého dielektrického krytu antény výstražného radiolokátoru zadní polosféry typu PRS-1 Argon (Bee Hind), nahradil vysoký hranatý aerodynamický kryt (obě boční hranatá okénka záďové kabiny s pracovištěm střelce naproti tomu zůstala zachována)
- instalace dodatečné PVD na horní části náběžné hrany SOP
- absence příďových hřebenovitých deflektorů (úprava zavedená pouze pro potřeby rychlostních rekordů)
Historie: V roce 1961 byl jeden proudový hydroplán typu Be-10 (Mallow) ze stavu 318. OPLAP (samostatný pluk protiponorkových letounů) přetransformován v neozbrojený rekordní stroj. Konkrétně přitom šlo o letoun se žlutým trupovým číslem 40 a výrobním číslem 0600505. Zmíněná konverze přitom spočívala zejména v demontáži veškeré ofenzivní a defenzivní výzbroje a všech pro podnikání rekordních letů nepotřebných palubních systémů. Takto modifikovaný Be-10 Mallow (žlutá 40) vešel ve známost pod označením M-10 a ještě ten samý rok si na své konto připsal celkem 12 mezinárodní organizací FAI uznaných světových rekordů v rychlosti, dostupu a nosnosti. Všechny rekordní lety přitom tento stroj uskutečnil na jezeře Donuzlav, domovské základně 318. OMPLAP. K prvnímu z nich se jediný exemplář speciálu M-10 vydal dne 7. srpna. V jeho průběhu si přitom tento stroj na své konto připsal rychlostní rekord 912 km/h v konfiguraci bez zátěže. Další rekordní let následoval dne 3. září. Ten zase jedinému exempláři speciálu M-10 přinesl zápis rychlostního rekordu 875,86 km/h na 1 000 km okruhu v konfiguraci bez zátěže a s 1 t, 2 t a 5 t zátěží. Tomu pak dne 8. září následoval zisk výškového rekordu 14 062 m v konfiguraci s 1 t ,2 t a 5 t zátěží. Den tato si jediný exemplář speciálu M-10 na své konto připsal též výškový rekord 14 062 m (v konfiguraci bez zátěže). K dalšímu rekordnímu letu se tento stroj vydal dne 11. září. Ten mu zase přinesl zápis výškového rekordu 12 733 m v konfiguraci s 10 t zátěží. Dne 12. září si jediný exemplář speciálu M-10 na své konto připsal hned dva světové rekordy, a to výškový rekord 11 997 m v konfiguraci s 15 t zátěží a rekord v nosnosti. Ten přitom zmíněný stroj vydobyl vynesením břemena o hmotnosti 15 206,4 kg do výšky 2 000 m. Poté jediný exemplář speciálu M-10 nějakou dobu zastával roli vzdušné zkušebny. Za pomoci tohoto stroje byl přitom konkrétně zkoumán korozní vliv slané mořské vody na konstrukci draku.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Be-10)
Uživatelé: žádní (pouze výzkumný stroj)
Posádka: pilot, navigátor/bombometčík a střelec/radista
Pohon: dva proudové motory typu Ljulka Al-7PB s max. tahem po 7 260 kp (dle jiných zdrojů 7 350 kp)
Radar: ?
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 28,60 m |
Délka: | 31,45 m |
Výška: | 11,70 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. dosažená rychlost: | 912 km/h |
Max. dosažená výška: | 14 062 m |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 19.9.2013