Berjev Be-200PS

Typ:  speciální pátrací-záchranná modifikace letounu typu Be-200ČS vzešlá ze zadání VMF

Určení:  vyhledávání ztroskotaných hladinových plavidel a havarovaných letounů na moři, vyhledávání a vyzvedávání trosečníků a doprava záchranných člunů a záchranného vybavení do oblasti námořních nehod

Odlišnosti od letounu Be-200ČS:

- absence požárního vybavení. Do potahu člunovitého břicha trupu tohoto modelu proto není vetknuto osm obdélníkových dvířek určených k vyprazdňování nádrží s vodou nad ohniskem požáru.

- instalace okénka na pozici přepadového otvoru

Historie:  Dne 23. května 2013 si VMF objednalo šest letounů typu Be-200, dva ve verzi Be-200ČS a čtyři ve verzi Be-200PS. Model Be-200PS se přitom od modelu Be-200ČS, který vzešel ze zadání MČS (Ministerstvo pro mimořádné situace), odlišuje prakticky pouze absencí hasícího systému. Díky tomu má mírně nižší hmotnost. Předání letounů typu Be-200PS bylo stanoveno do listopadu roku 2016. Zatímco první dva z nich mělo provozovat výcvikové centrum z Ejska, další dva tyto stroje měly operovat ze základny VMF Knevič. Zmíněný kontrakt byl ale nakonec, v roce 2017, zrušen. V roce 2018 byl nicméně podepsán nový kontrakt na dodávku letounů typu Be-200 pro VMF. Tehdy ale Ministerstvo obrany Ruské federace pro VMF objednalo jen tři tyto stroje, jeden ve verzi Be-200ČS a dva ve verzi Be-200PS. První exemplář letounu typu Be-200PS (žlutá 21 / RF-88456) byl zároveň vůbec prvním dokončeným exemplářem tohoto modelu a do oblak se poprvé vydal dne 10. listopadu 2020. VMF byl zmíněný stroj formálně předán na počátku roku 2021. Druhý objednaný exemplář letounu typu Be-200PS (žlutá 23 / RF-88457) byl zalétán dne 16. června 2021. VMF byl tento stroj byl předán v září toho samého roku. Provozovatelem obou zmíněných letounů se přitom stal 190. výcvikový smíšený letecký pluk 859. CBP i PLS (Centrum bojové přípravy) z Ejska. Jeden z nich byl ale dne 5. dubna 2024 poškozen nebo zničen (?) masivním ukrajinským dronovým útokem na letecké základny Ejsk, Kursk a Engels-2. Pro Ruské VMF se přitom jedná o velmi nemilou ztrátu, neboť ruský průmysl není v současnosti letouny typu Be-200 kuli nedostupnosti vhodné pohonné jednotky schopen vyrábět.

Verze:  -

Vyrobeno:  dva exempláře

Uživatelé:  Rusko (VMF)

 

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Motor Sič D-436TP ukrajinské výroby s max. tahem po 7 500 kp

Radar:        povětrnostní radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem typu Buran-A200, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:    57 záchranářů, 30 ležících raněných nebo náklad celkové hmotnosti až 5 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 18,70 m x 2,50 m x 1,90 m

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 32,78 m 
Délka:   31,43 m
Výška: 8,90 m 
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 15.4.2024