Berjev (Iljušin) A-90
Typ: speciální modifikace středně těžkého transportního letounu typu Il-76MD-90A určená pro vedení radioelektronického boje (REB)
Určení: rušení radiolokačních stanic a spojovacích prostředků PVO protivníka
Historie: Vývojové práce na REB speciálu typu A-90, který není ničím jiným, než modifikací středně těžkého čtyřmotorového proudového transportního letounu typu Il-76MD-90A, se rozeběhly v roce 2007. Vývoj zmíněného letounu, se kterým se již od počátku počítalo jako s nástupcem REB verzí čtyřmotorového turbovrtulového transportního letounu typu An-12 (Cub), byl přitom svěřen konstrukční kanceláři TANTK G.M. Berjeva. Návrh palubního REB systému tohoto stroje zase dostal na starost, v rámci OKR Diskomfort, koncern Sosvezdie, přední ruský vývojář na poli systémů REB. Původní vývojové plány počítaly se završením projektových prací v roce 2010 a realizací letových zkoušek v letech 2010 až 2011. Nic z toho se ale splnit nepodařilo. Důvodem toho se staly průtahy ve vývoji REB systému typu Diskomfort a v neposlední řadě též nedostupnost letounů, do kterých by bylo možné zmíněný systém vestavět. Slibovanou dvojici letounů typu Il-76 (Candid) totiž Ruské VVS ze svého stavu nevyčlenilo a koncernu Sosvezdie nepředalo dříve než v lednu roku 2012. Státními pozemními zkouškami proto REB systém typu Diskomfort nakonec prošel až v červnu roku 2012. Ještě ten samý rok byl ale celý program A-90 vyškrtnut z oficiálních vývojových plánů. Důvodem toho se přitom stalo neplnění zadaných termínů. Tímto se sice práce na téma A-90 zcela nezastavily, musely se však obejít výhradně s vnitřními zdroji zpracovatelů. V roce 2013 se nicméně Ruské VVS obrátilo na Ministerstvo obrany s žádostí o obnovení vývoje tohoto stroje. Zda byla tato žádost vyslyšena, není ale známo.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: žádní
Poslední úpravy provedeny dne: 9.4.2015