Berjev (Iljušin) A-50U Titan-U (‘Mainstay D’)
Typ: pokročilá modifikace vzdušného střediska řízení a včasné výstrahy (DRLO) typu A-50M (Mainstay B)
Určení: vyhledávání a sledování vzdušných cílů, vyhodnocování vzdušné situace a řízení činnosti stíhacích letounů
Odlišnosti od letounu A-50M (Mainstay B):
- instalace modifikovaného radarového komplexu DRLO – jeho součástí se staly nové pracovní konzole operátorů s víceúčelovými LCD displeji (na místo CRT displejů) a nový systém pro vyhodnocování získaných informací
- instalace modifikovaného navigačního komplexu
- větší vnitřní zásoba paliva (toto umožnila podstatně menší hmotnost nové avioniky)
- modifikovaný interiér kabiny posádky s odpočinkovou místností s palubním bufetem a palubním WC (tento zásah do konstrukce umožnily podstatně menší rozměry nové avioniky)
- instalace modifikovaných vodorovných stabilizačních plošek na bocích zadní části podvozkových gondol s výrazně menším rozpětím
Historie: Letoun typu A-50U (Mainstay D) vznikl v rámci modernizačního programu DRLO speciálů typu A-50M (Mainstay B) ze stavu VVS. Srdcem tohoto modelu se stal zcela nový radarový komplex DRLO, který disponuje lepšími charakteristikami při vyhledávání malých vzdušných cílů, nízko letících vzdušných cílů, vzdušných cílů pohybujících se v zadní polosféře a vzdušných cílů za podmínek elektronického rušení. Kromě toho je zmíněný komplex schopen sledovat vzdušné cíle typu vrtulník a námořní plavidlo. Vzhledem k tomu, že vykazuje menší hmotností, letoun typu A-50U (Mainstay D) bylo navíc možné opatřit objemnějšími palivovými nádržemi. Modernizovaný A-50U (Mainstay D) proto svého předchůdce v podobě typu A-50M (Mainstay B) překonává též doletem a vytrvalostí. Protože DRLO komplex letounu A-50U (Mainstay D) má rovněž menší rozměry, na palubě tohoto stroje se podařilo najít též prostor pro odpočinkovou místnost s palubním bufetem a palubním WC. Státní zkoušky prototypu letounu typu A-50U (Mainstay D) (rudá 37), který vznikl konverzí letounu A-50M (Mainstay B) (v.č. 0073476298), byly úspěšně završeny na podzim 2009. K podpisu příslušné závěrečné zprávy přitom došlo dne 26. listopadu 2009. Mezitím, na podzim roku 2008, do Berjevova závodu TANTK dorazil další letoun typu A-50M (Mainstay B) (v.č. 0043453577). Ten se následně stal základem prvního operačního A-50U (Mainstay D) (rudá 47 / RF-92957). VVS přitom tento stroj převzalo dne 31. října 2011. „Upgrade“ dalšího operačního A-50M (Mainstay B) (rudá 33 / v.č. 0043454618) ze stavu VVS do standardu A-50U (Mainstay D) se podařilo završit na konci roku 2012. Poté, v únoru roku 2013, tento stroj, jako první a zároveň poslední z řady A-50 (Mainstay), obdržel jednobarevný tmavošedý kamuflážní nátěr. VVS byl letoun A-50U (Mainstay D) (rudá 33) navrácen v dubnu roku 2013. Dne 25. března 2014 Ruské VVS převzalo též zrenovovaný prototyp A-50U (Mainstay D) (rudá 37), který mezitím obdržel pojmenování „Sergej Atajanc“. Předtím tento letoun zastával roli zkušebního stroje. Dne 7. prosince 2016 se do oblak poprvé vydal čtvrtý modernizovaný A-50U (Mainstay D) (rudá 41 / RF-94268 / „Taganrog“ / v.č. 0083483499). Tento stroj byl přitom VVS předán dne 6. března 2017. Další, pátý, modernizovaný A-50U (Mainstay D) (rudá 45 / RF-93952 / v.č. 0093493818) VVS převzalo dne 6. prosince 2018. Dne 28. března 2019 se flotila modernizovaných A-50U (Mainstay D) Ruského VVS rozrostla o další, šestý, stroj (rudá 42 / RF-50610 / v.č. 0093484538). Dne 29. prosince 2021 byl VVS předán sedmý do standardu A-50U (Mainstay D) dopracovaný letoun A-50M (v.č. 0093479377 / RF-50608 / rudá 43), který byl vyroben v roce 1987. Domovinou všech letounů typu A-50U (Mainstay D) se stala, stejně jako v případě všech letounů typu A-50M (Mainstay B), letecká základna Ivanovo-Severnyj. Na konci roku 2021 se zde přitom údajně nacházelo více než 10 letounů typu A-50M (Mainstay B) a 7 letounů typu A-50U (Mainstay D). Dne 22. září 2023 bylo oznámeno, že byl VVS předán další modernizovaný A-50U (Mainstay D) (rudá 51 / RF-50606 / v.č. 1003496899). VVS přitom s letouny typu A-50U (Mainstay D) počítá až do příchodu kvalitativně nového DRLO speciálu typu A-100 Premier, který vychází z transportního letounu typu Il-76MD-90A. Svůj křest ohněm si AWACS speciál typu A-50U (Mainstay D) odbyl v protiteroristické operaci v Sýrii. Zmíněná operace byla oficiálně zahájena vládním výnosem ze dne 30. září 2015 a jejím posláním se stala podpora vládních vojsk při boji proti ISIL a dalším islámským protivládním vzbouřencům. Zmíněný speciál se ale dočkal též nasazení v ruské invazi na Ukrajinu, v Rusku oficiálně nazývané „speciální vojenská operace“, která započala dne 24. února 2022. V rámci zmíněné operace vždy jeden z těchto strojů operuje v rámci rotace z běloruské základy Mačulišči, která současně dočasně hostí též raketonosné speciály typu MiG-31K/I (Foxhound D). Dne 26. února 2023 byl jeden speciál typu A-50U (Mainstay D) poškozen při stání na letecké základně Mačulišči partizánskou skupinou BYPOL, která je tvořena bývalými příslušníky běloruských vzdušných sil, za pomoci dvou bezpilotních vzdušných prostředků. Konkrétně se jednalo o letoun A-50U (rudá 43), jenž zde bázoval od 3. ledna 2023. Sebevražedné drony přitom zmíněnému stroji poškodily přední a střední část trupu s anténou radiolokačního systému. Rozhodně se tedy nejednalo o neopravitelná poškození. Dne 14. ledna 2024 se Ukrajinské PVO podařilo jeden letoun typu A-50U (Mainstay D) sestřelit u pobřeží Azovského moře, poblíž Kyrylivky. Nějakých 10 až 15 min předtím, v 21:00, Ukrajinci zasáhli též vzdušné velitelské stanoviště typu Il-22M11-SUTR (RF-95678), když se pohybovalo poblíž obce Strilkovo. Posádce druhého uvedeného letounu se ale podařilo nouzově přistát na letecké základně Anapa. Z odposlechu rádiové komunikace se podařilo zjistit, že si posádka letounu Il-22M11-SUTR (RF-95678) před nouzovým přistáním nechala přivolat záchranku a hasiče. Ztráta letounu typu A-50U (Mainstay D) byla přitom obzvláště bolestivá, neboť Ruské VVS mělo tehdy v provozuschopném stavu jen osm těchto strojů. To samé platí i pro letoun typu Il-22M11-SUTR, protože Ruské VVS má tyto stroje k dispozici rovněž ve velmi omezeném počtu. Na palubě zmíněného letounu se navíc údajně nacházel zástupce náčelníka Dálkového letectva O. Pčola, který od března roku 2022 řídí údery bombardérů za pomoci střel s plochou dráhou letu na Ukrajinu. Pokud se Pčola na palubě sestřeleného letounu typu A-50U (Mainstay D) skutečně nacházel, byla by to pro Ruské VVS další rána. Jaký systém PVO si oba zmíněné letouny připsal na své konto, nebylo oznámeno. Vzhledem k tomu, že byly sestřeleny až nad Azovským mořem, tak to mohl být buďto americký systém typu Patriot nebo jeden ze systémů, který vzešel z programu FrankenSAM. Konkrétně se jedná o systém, který v sobě kombinuje odpalovací zařízení se střelami amerického systému typu Patriot s radiolokátorem sovětského systému typu S-300 (RS-SA-10 Grumble). Více pravděpodobné je však použití „FrankenSAMu“, neboť Ukrajinci mají pouze tři baterie Patriotů. Dne 23. února 2024, v 19:00, byl nad Azovským mořem sestřelen další letoun typu A-50U (Mainstay D). Konkrétně se jednalo o letoun A-50U (rudá 42 / RF-50610). Zmíněný letoun si měla po změnu na své konto připsat řízená střela raketového kompletu typu S-200 (RS-SA-5 Gammon). Přitom se jednalo o historicky vůbec první sestřely AWACS speciálů na světě. V současnosti je letoun typu A-50U (Mainstay D) jediným modelem z řady A-50 (Mainstay), který se nachází v aktivním provozu. Všechny exempláře staršího modelu A-50M (Mainstay B) jsou totiž trvale uzemněny. Důvodem toho je skutečnost, že jsou na moderním bojišti již prakticky nevyužitelné, zejména kuli zastaralému komunikačnímu systému a obrannému komplexu. Přitom jsou podle všeho buďto využívány jako zdroj náhradních dílů, popř. čekají na modernizaci na standard A-50U (Mainstay D). Po ztrátě dvou letounů typu A-50U (Mainstay D) ve „speciální vojenské operaci“ se nepočetná flotila těchto speciálů smrskla na pouhých šest exemplářů. Jeden z nich přitom permanentně obstarává ochranu hlavního města Moskvy. Další zajišťuje v rámci rotací podporu vojenského kontingentu v Sýrii. Jeden letoun typu A-50U (Mainstay D) má na starosti hlídkování v oblasti Dálného východu. Další z těchto speciálů zajišťuje ochranu vojenských základen na Sibiři. Zbylé letouny typu A-50U (Mainstay D) jsou vyhrazeny pro operace a výcvik posádek v evropské části Ruska. Kromě toho tvoří zálohu všem výše uvedeným strojům. Po sestřelu dvou letounů typu A-50U (Mainstay D) Ukrajinci tedy Rusko může k podpoře „speciální vojenské operace“ používat jen dva tyto stroje, tj. poloviční množství než na začátku zmíněné válečné kampaně. Kromě toho je s nimi nuceno operovat ve větší vzdálenosti od Ukrajinských hranic.
Verze: -
Vyrobeno: osm exemplářů (všechny vznikly konverzí sériových A-50M)
Uživatelé: pouze Rusko
Posádka: dva piloti, navigátor, palubní mechanik, radista a 10 operátorů systému DRLO (operátor radarového systému, operátoři prostředků REB a operátoři komunikačních systémů)
Pohon: čtyři dvouproudové motory typu Solovjov D-30KP-2 s max. tahem po 12 500 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-N Groza (jeho instalace se nachází uvnitř špice přední části trupu, přímo před kabinu navigátora), navigační impulsní dopplerovský radiolokátor typu RLS-P Kupol (jeho instalace je umístěna uvnitř polokapkovitého krytu nacházejícího se na břiše příďové partie trupu, přímo pod kabinou navigátora) a přehledový kohezní impulsní radiolokátor neznámého typu (jeho instalace se nachází uvnitř otočného čočkovitého radomu uchyceného za pomoci dvou pylonů ke hřbetu zadní části trupu v oblasti za odtokovou hranou křídla)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 50,50 m |
Délka: | 46,59 m |
Výška: | 14,76 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 9.10.2024