Chengdu J-20S Mighty Dragon / Weilong (‘Fagin’)

Typ:  dvoumístná modifikace jednomístného víceúčelového bojového letounu 5. generace se sníženou zjistitelností (stealth) typu J-20 (Fagin)

Určení:  ničení vzdušných, pozemních a hladinových cílů, vedení REB, řízení činnosti pilotovaných bojových letounů a útočných bezpilotních vzdušných prostředků (UCAV) a výcvik pilotů

Odlišnosti od letounu J-20 (Fagin):

- vestavba dvoumístné tandemově uspořádané pilotní kabiny do modifikované přední části trupu. Oba dva pilotní prostory tohoto modelu jsou opatřeny společným jednodílným výklopným (směrem dozadu) překrytem s rozděleným zasklením, jednou příčnou výztuhou, na dvě části.

- instalace modifikované zdvojené svislé ocasní plochy (SOP) mající větší plochu

Historie:  Letoun typu J-20S (Fagin) není ničím jiným, než modifikací jednomístného víceúčelového bojového letounu 5. generace se sníženou zjistitelností typu J-20 (Fagin) s dvoumístnou tandemově uspořádanou kabinou posádky. Zmíněný model není ani tak cvičným, jako skutečným víceúčelovým bojovým strojem. Letoun typu J-20S (Fagin) bude přitom sloužit nejen ničení vzdušných, pozemních a hladinových cílů, ale též k vedení radioelektronického boje (REB) a řízení činnosti pilotovaných bojových letounů a útočných bezpilotních vzdušných prostředků (UCAV), jakým je např. typ GJ-11. Zmíněný stroj bude tedy zastávat též funkci jakéhosi mini-AWACSu. Díky dvoumístnému uspořádání jej bude samozřejmě možné používat i k výcviku pilotů. Letoun typu J-20S (Fagin) se stal vůbec prvním dvoumístným bojovým letounem 5. generace na světě. Americké letouny typu F-22 Raptor a F-35 Lightning II totiž dvoumístné verze nemají a ani se s nimi nikdy nepočítalo. První informace o tom, že společnost CAC (Chengdu Aircraft Company) z Chengdu pracuje na dvoumístné modifikaci letounu typu J-20 (Fagin), na veřejnost prosákly v lednu roku 2018. Oficiálně byla podoba dvoumístného modelu J-20S (Fagin) odhalena v propagačním videu korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) promítaném na Airshow China 2021, která se konala na přelomu září a října roku 2021 v Zhuhai. První prototyp dvoumístného J-20S (2031) byl poprvé spatřen na konci října toho samého roku při rolovacích zkouškách. Do oblak se tento stroj napoprvé vydal dne 5. listopadu 2021. V únoru roku 2022 byl identifikován prototyp druhý (2032). Od vzletové dráhy se přitom tento stroj údajně poprvé odlepil ten samý měsíc. V březnu a říjnu roku 2024 se na internetu objevily též první fotografie prototypů J-20S (2033) a J-20S (2034). Zpočátku byly všechny prototypy letounu typu J-20S (Fagin) testovány na podnikovém letišti společnosti CAC. Později byly nejméně dva z nich, J-20S (2031) a J-20S (2032), předány institutu CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanliangu. Mezitím, v březnu roku 2024, se na internetu objevila fotografie upraveného prototypu J-20S (2032) s modifikovanou špicí trupu nápadně se podobající špici trupu modelu J-20A (Fagin). Všechny prototypy letoun typu J-20S (Fagin) pohání motory typu WS-10C. Pohon budoucích sériových strojů budou ale podle všeho obstarávat motory typu WS-15, se kterými počítá model J-20A (Fagin). Široké veřejnosti byl letoun typu J-20S (Fagin) poprvé prezentován na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai, ve formě zmenšeného 1:5 modelu.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně čtyři prototypy

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   pilot/žák a pilot/instruktor nebo pilot a druhý pilot/zbraňový operátor

Pohon:      dva dvouproudové motory typu Liming WS-10C s max. tahem řadu 14 000 kp s přídavným spalováním

Radar:       víceúčelový radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA) neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu.

Vybavení:   - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu, instalovaný pod vystouplým hranatým krytem nacházejícím se na břichu přídě trupu, přímo za krytem antény radiolokátoru.

                  - obranné: ?

Výzbroj:     podvěsná výzbroj, přepravovaná ve třech trupových zbraňových šachtách, jedné centrální a dvou postranních (ty jsou vyhrazeny pro krátkodosahové PLŘS), a na křídelních závěsnících – PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu PL-10 (CH-AA-9 Azrael), PLŘS středního dosahu s aktivním RL navedením typu PL-15 (CH-AA-10 Abbadon) a protizemní, protiradiolokační a protilodní řízené střely

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 18.6.2024