Shenyang J-15S Flying Shark / Feisha (‘Flanker’)
Typ: dvoumístná cvičná nebo cvičně-bojová (?) modifikace jednomístného palubního víceúčelového bojového letounu typu J-15A (Flanker K)
Určení: výcvik pilotů palubních víceúčelových bojových letounů typu J-15A (Flanker K)
Odlišnosti od letounu J-15A (Flanker K):
- instalace dvoumístné tandemově uspořádané pilotní kabiny se sedadlem žáka vpředu a výrazně vyvýšeným sedadlem instruktora vzadu v modifikované přední části trupu (s nezměněnou délkou) na místo kabiny jednomístné. Sedadlo žáka se přitom nachází na úrovni sedadla pilota výchozího jednomístného modelu.
- instalace plně zdvojeného řízení
Historie: Vývoj dvoumístné modifikace jednomístného palubního víceúčelového bojového letounu typu J-15A (Flanker K), která vešla ve známost jako J-15S, pravděpodobně probíhal paralelně s vývojem výchozího jednomístného modelu. Zatímco dvoumístná modifikace ruského protějšku letounu typu J-15A (Flanker K) v podobě letounu typu Su-33 (Flanker D), která vešla ve známost jako Su-27KUB, měla kabinu se sedadly vedle sebe, Číňané vsadili na tandemové uspořádání dvoumístné kabiny se sedadlem žáka vpředu a vyvýšeným sedadlem instruktora vzadu. Uspořádání pilotní kabiny letounu typu J-15S (Flanker) bylo tedy převzato od letounu typu J-11BS (Flanker L variant 2), který není ničím jiným, než derivátem ruského letounu typu Su-27UB (Flanker C). Dvoudílný překryt kabiny letounu typu J-15S (Flanker) nicméně není identický jako překryt kabiny letounu typu J-11BS (Flanker L variant 2). Pevný čelní štítek překrytu pilotní kabiny tohoto stroje je totiž více protáhlý. Díky tomu poskytuje žákovi i instruktorovi lepší výhled do přední polosféry. Prototyp letounu typu J-15S (Flanker) (rudá 561) se do oblak napoprvé vydal, za pomoci motorů typu WS-10H tuzemské výroby, dne 3. listopadu 2012, a to z podnikového letiště společnosti SAC. V říjnu roku 2014 se údajně rozeběhly též letové zkoušky druhého prototypu tohoto stroje (592). Zatímco první prototyp letounu typu J-15S (Flanker) létal v základové barvě, druhý prototyp tohoto stroje měl světle šedý „kabát“ a loga „Flying Shark“ na vnějších bocích zdvojené SOP. V roce 2015 byl prototyp J-15S (rudá 561) testován zkušebním institutem CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanliangu. Z videa, které pocházelo z prosince roku 2018, bylo patrné, že byl tehdy jeden exemplář dvoumístného J-15S (Flanker), pravděpodobně prototyp, testován PLANAF. V červnu roku 2022 byly poprvé identifikovány letouny první výrobní série, a to na letišti námořní letecké univerzity (NAU). V dubnu roku 2023 byla potvrzena přítomnost tří sériových strojů (šedá 41, 51 a 53) u NAU. NAU jsou přitom letouny typu J-15S (Flanker) používány, spolu s letouny typu JL-9G/GA, k přípravě palubních pilotů. Zda je letoun typu J-15S (Flanker) ryze cvičným strojem nebo palubním protějškem „pozemního“ víceúčelového bojového letounu typu J-16 (Flanker N), není bohužel známo. Každopádně u NAU tyto stroje létají bez instalace zbraňových závěsníků. Do dnešních dnů bylo PLANAF dodáno nejméně devět letounů typu J-15S (Flanker) (šedá 39, 40, 41, 44, 46, 49, 50, 51 a 53).
Verze: -
Vyrobeno: nejméně dva prototypy a nejméně devět sériových strojů
Uživatelé: ČLR (PLANAF)
Posádka: pilot/žák a pilot/instruktor
Pohon: dva dvouproudové motory typu Ljulka Al-31F s max. tahem po 7 850 kp / 12 500 kp s vypnutým / zapnutým přídavným spalováním
Radar: víceúčelový radiolokátor typu „Type 1793“, instalovaný uvnitř špice trupu. Zmíněný radiolokátor slouží k vyhledávání a sledování vzdušných, pozemních a hladinových cílů.
Vybavení: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu (derivát ruského typu OLS-27). Zmíněný systém v sobě sdružuje IČ senzor s laserovým dálkoměrem a slouží k vyhledávání a sledování vzdušných cílů. Instalace kopulovité hlavice tohoto zařízení se nachází před překrytem pilotní kabiny, mírně vpravo od podélné osy trupu.
Výzbroj: jeden 30 mm kanón typu GŠ-30-1 se zásobou 150 nábojů, vestavěný do pravého vírového přechodu, a (?) podvěsná výzbroj
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 23.6.2024