Chengdu J-10CE Vigorous Dragon / Menglong (‘Firebird C’)

Typ:  exportní modifikace víceúčelového bojového letounu typu J-10C (Firebird C)

Určení:  vybojování vzdušné převahy v prostoru linie, ničení vzdušných cílů v rámci protivzdušné obrany, doprovodné úkoly a útoky na pozemní a hladinové cíle za pomoci přesně naváděné munice

Odlišnosti od letounu J-10C (Firebird C):

- absence hřbetní antény datalinku

- instalace odlišných antén radiostanic

- rozšířená škála podvěsné výzbroje a naváděné pumy typu Al-Battar a IREK pákistánské výroby a neřízené pumy typu Mk.82, Mk.83 a Mk.84 americké výroby

HistorieProtože lehký jednomotorový bojový letoun typu JF-17 Thunder čínsko-pákistánské konstrukce, který je od roku 2009 vyráběn závodem pákistánské společnosti PAC (Pakistan Aeronautical Complex) z Kamry, nebylo možné považovat za regulérního protivníka dvoumotorového těžkého bojového letounu typu Su-30MKI (Flanker H) ruské konstrukce, který se nachází ve výzbroji vzdušných sil znepřátelené Indie (IAF), vzdušné síly Pákistánu (PAF) se krátce po zavedení tohoto stroje začaly poohlížet po výkonnějším bojovém letounu. Vzhledem k tomu, že pořízení bojového letounu americké výroby vylučovalo ochlazení vztahů s USA, které sebou přineslo mimo jiné odhalení toho, že na území Pákistánu beztrestně pobývá vůdce teroristické organizace Al-káida Usáma bin Ládin, následně se do středu pozornosti PAF dostal švédský jednomotorový víceúčelový bojový letoun typu Saab JAS-39E/F Gripen NG. Jedním z důvodů zájmu o právě tento typ letounu ze strany PAF byla skutečnost, že si mezitím pořídilo švédské AWACS speciály typu Saab 2000 Erieye. Protože ale letoun typu JAS-39E/F Gripen NG obsahuje komponenty kontrolované USA, od zvažovaného pořízení těchto strojů bylo nakonec opuštěno. Zvažovanému pořízení ruských letounů typu Su-35SE (Flanker M) zase zamezila neochota Rusů uvolněnit tyto výkonné stroje k vývozu do Pákistánu. Důvodem toho byla skutečnost, že se proti jejich prodeji této zemi postavila Indie, která byla velkým odběratelem ruských zbraní. V této souvislosti se v roce 2020 do středu pozornosti PAF dostal jednomotorový víceúčelový bojový letoun typu J-10 (Firebird) čínské výroby. To dne 25. června 2021 vyústilo podpisem objednávky na 25 těchto strojů (s opcí na dalších 10) v nejnovější verzi, známé jako J-10C (Firebird C). Oficiálně bylo však pořízení letounů typu J-10C (Firebird C) pro PAF oznámeno až v prosinci toho samého roku. Podmětem k pořízení právě těchto strojů měla přitom být nejen převaha ruských letounů typu Su-30MKI (Flanker H) vzdušných sil Indie nad letouny typu JF-17. Dle některých zdrojů totiž jejich nakup představoval též přímou reakci na pořízení 36-ti francouzských bojových letounů 4,5 generace typu Rafale vzdušnými sílami Indie. Všechny objednané letouny byly PAF dodány v exportní verzi, která vešla ve známost jako J-10CE (Firebird C). Zmíněný model je přitom opatřen motorem typu WS-10B čínské výroby, radiolokátorem kategorie AESA typu KLJ-10A, který spolupracuje s výkonnými střednědosahovými PLŘS typu PL-15E (CH-AA-10 Abbadon) a který má dle výrobce mít o nějakých 50 km větší detekční dosah v porovnání s radiolokátorem amerického letounu typu F-16C Block 52, a širokoúhlým HUD. Od modelu J-10C (Firebird C), který je vyhrazen pro PLAAF, lze tento model rozpoznat prakticky pouze díky instalaci odlišných antén radiostanic a absenci hřbetní antény datalinku. Součástí jeho zbraňového systému se navíc staly naváděné pumy pákistánské výroby a neřízené pumy americké výroby. První exempláře letounu typu J-10CE (Firebird C) byly poprvé spatřeny v únoru roku 2022, na podnikovém letišti společnosti CAC. Prvních šest těchto strojů (22-101 až 22-106) bylo PAF předáno dne 4. března 2022, po završení výcviku prvních pilotů v ČLR. Provozovatelem zmíněných strojů se stala, 11. dne toho samého měsíce, 15. letka „Cobras“ s domovskou základnou Minhas-Kamra. Volba právě na tento útvar nepadla náhodou, neboť se v Kamře nachází výrobní a opravárenský závod společnosti PAC, který dostal na starost provádění oprav a údržby těchto strojů. U 15. letky přitom letouny typu J-10CE (Firebird C) nahradí letité letouny typu Mirage III a Mirage V francouzské výroby. Tímto se PAF stalo historicky vůbec prvním zahraničním provozovatelem letounu typu J-10 (Firebird). V září roku 2022 se flotila letounů typu J-10CE (Firebird C) 15. letky rozrostla o dalších šest strojů (22-107 až 22-112). Dle zpráv z května roku 2024, bylo již PAF dodáno 20 těchto strojů. Většina letounů J-10CE (Firebird C) PAF je opatřena světle šedým „kabátem“ s velkou nepravidelnou skvrnou tmavšího odstínu šedé na horních plochách. Nevelký počet těchto strojů ale obdržel tříbarevnou kamufláž. Zatímco jejich horní plochy jsou pokryty nepravidelnými poli tmavě zelené a tmavě šedé barvy, dolní plochy těchto letounů jsou opatřeny světle šedým nástřikem. Takto kamuflované J-10CE (Firebird C) podle všeho primárně slouží k útokům na pozemní a hladinové cíle. První z nich byl přitom poprvé identifikován v červenci roku 2022, když právě procházel předávacími zkouškami. V srpnu roku 2023 se letouny typu J-10CE (Firebird C) zapojily do 10. společného cvičení pákistánských a čínských vzdušných sil, pojmenovaného „Shaheen X“ („Eagle X“), v rámci kterého jsou již od roku 2011 nacvičovány reálné bojové situace. V lednu roku 2024 si zase letouny typu J-10CE (Firebird C) ze stavu PAF poměřily své síly s evropskými bojovými letouny typu Eurofighter Typhoon ze stavu vzdušných sil Kataru, a to při společném cvičení Zilzal-II. Svůj skutečný křest ohněm si letouny typu J-10CE (Firebird C) ze stavu PAF odbyly v lednu roku 2024 v rámci operace Marg Bar Sarmachar (Death to Insurgents), která byla zaměřena na likvidaci teroristických cílů na území íránského Sistanu. Zmíněná operace byla přitom odvetným opatřením za íránské raketové útoky na pákistánskou provincii Balochistán, které byly uskutečněny den předtím. V průběhu operace Marg Bar Sarmachar bylo zneškodněno 9 teroristů islamistických organizací BLA (Balochistan Liberation Army) a BLF (Balochistan Liberation Front) a současně těžce poškozena teroristická infrastruktura v Saravanu. Výhledově PAF zvažuje rozšíření flotily letounů typu J-10CE (Firebird C) až na 50 strojů. Určitý zájem o tento typ letounu ale údajně projevil též Egypt a Saudská Arábie. Svůj veřejný mezinárodní debut si letoun typu J-10CE (Firebird C) odbyl na Airshow China 2024, která se konala v listopadu roku 2024 v Zhuhai. Zmíněné airshow se konkrétně zúčastnil letouny s trupovými čísly 74825 a 9001.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně 20 sériových strojů

Uživatelé:  Pákistán (PAF)

 

 

 

Posádka:   jeden pilot

Pohon:      jeden dvouproudový motor typu Liming WS-10B Taihang s max. tahem po cca 14 300 až 14 700 kp s přídavným spalováním

Radar:       víceúčelový radiolokátor s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA) typu KLJ-10A, instalovaný uvnitř špice trupu. Radiolokátor tohoto stroje slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných, pozemních a hladinových cílů. Kromě toho jej lze používat též pro mapování terénu.

Vybavení:  - zaměřovací: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu Zmíněný systém sdružuje IČ senzor s laserovým dálkoměrem a slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů. Instalace jeho kopulovité hlavice se přitom nachází přímo před pilotní kabinou. Na jeden z předních trupových zbraňových závěsníků tohoto modelu lze navíc umístit kontejner s laserovým značkovačem typu K/JDC01A.

                  - obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“, výstražný RL systém, výstražný protiraketový systém (po jednom páru senzorů na bocích přední části trupu, přímo před předkřídlem, a na bocích kontejneru brzdícího padáku) a aktivní RL rušič (?). Na jeden z předních trupových zbraňových závěsníků tohoto modelu lze navíc umístit kontejner s aktivním RL rušičem typu K/RKL700A.

Výzbroj:     jeden dvouhlavňový 23 mm kanón typu „Type 23-3“ (kopie sovětského typu GŠ-23L), instalovaný na břichu trupu, vlevo od šachty příďového podvozku, a podvěsná výzbroj, přepravovaná na šesti podkřídlových a pěti podtrupových pylonech (jeden centrální + dva tandemově uspořádané páry postranních pylonů) - PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu PL-10E (CH-AA-9 Azrael), PLŘS středního dosahu s aktivním/pasivním RL navedením typu PL-15E (CH-AA-10 Abbadon), protilodní ŘS s aktivním RL navedením typu CM-400AKG, naváděné pumy s poloaktivním laserovým navedením řady Al-Battar pákistánské výroby (verze amerických pum typu Mk.82, Mk.83 a Mk.84), protiradiolokační klouzavé pumy s pasivním RL navedením typu IREK pákistánské výroby, 227 kg (500 lb) neřízené pumy typu Mk.82 americké výroby, 454 kg (1 000 lb) neřízené pumy typu Mk.83 americké výroby a 907 kg (2 000 lb) neřízené pumy typu Mk.84 americké výroby

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,80 m
Délka:   16,90 m
Výška: 5,70 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: M=1,8
Praktický dostup:   ?
Dolet:    2 950 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 17.11.2024