SibNIA TVS-2MS Partisan

Typ:  speciální modifikace lehkého víceúčelového letounu s krátkým vzletem a přistáním (STOL) typu TVS-2MS zastávající roli vzdušné zkušebny

Určení:  ověření činnosti pohonného systému volitelně pilotovaného lehkého víceúčelového letounu typu Partisan

Odlišnosti od letounu TVS-2MS:

- instalace osmi elektromotorů uvnitř štíhlých vřetenovitých krytů, které jsou uchyceny k spodní ploše dolního křídla a které vystupují před jeho náběžnou hranu. Každý z nich roztáčí jednu nevelkou dvoulistou vrtuli se sklopitelnými listy. Pokud elektromotory nepracují, tak jsou listy jejich vrtulí přiklopeny, směrem dozadu, k podkřídlovým gondolám.

- instalace výsuvných slotů na náběžné hraně horního křídla

- modifikovaný palubní elektrický systém. Palubní elektrický systém tohoto modelu slouží též k napájení elektromotorů na náběžné hraně křídla.

- instalace nového překrytu pilotní kabiny. Překryt pilotní kabiny tohoto modelu má zaoblený (a nikoliv hranatý) profil a jednodušší zasklení. Díky tomu poskytuje lepší výhled. Jedná se o identickou konstrukci jako u letounu typu TVS-2DTS.

Historie:  V roce 2021 jeden z letounů typu TVS-2MS, který není ničím jiným, než modifikací slavného jednomotorového pístového dvouplošníku typu An-2 (Colt) s instalací turbovrtulového motoru TPE-331-12UHR-701H vzešlou z modernizačního programu z dílny institutu SibNIA (Sibiřský vědecko-výzkumný ústav letectví), prošel konverzí na vzdušnou zkušebnu pohonného systému volitelně pilotovaného lehkého víceúčelového letounu typu Partisan. Zmíněný letoun byl vyvinut též institutem SibNIA a celkové uspořádání sdílel s letounem typu TVS-2MS. Jinak se jednalo o kvalitativně nový stroj s celokompozitní konstrukcí draku. Přestavbou na vzdušnou zkušebnu pohonného systému letounu typu Partisan (48986) konkrétně prošel letoun typu TVS-2MS s registrací RA-2099G. Zmíněná přestavba přitom spočívala v instalaci výsuvných slotů na náběžnou hranu horního křídla a štíhlých vřetenovitých gondol s osmi elektromotory pod dolní křídlo. Zmíněné elektromotory ofukovali dolní křídlo za pomoci malých dvoulistých vrtulek, což sebou přinášelo významný vzrůst vztlaku při nízkých rychlostech (2,5 až 3 x). Protože byly elektromotory používány pouze při vzletu a přistání, jejich zavedení se obešlo bez instalace objemných a těžkých baterií. K napájení elektromotorů letounu TVS-2MS (48986) postačoval pouze mírně upravený palubní elektrický systém. Z toho samého důvodu byly listy vrtulí zmíněných elektromotorů řešeny jako sklápěcí. Pokud elektromotory nepracovaly, tak byly přiklopeny, směrem dozadu, k podkřídlovým gondolám, aby za letu nevyvozovaly dodatečný aerodynamický odpor. Do oblak se letoun TVS-2MS (48986) napoprvé vydal dne 29. března 2021. Díky všem výše uvedeným úpravám délka rozjezdu při vzletu, resp. dojezdu při přistání, tohoto stroje činila pouhých 30 m, resp. 50 m. Kromě toho byl letoun TVS-2MS (48986), díky ofukování dolního křídla, schopen překonat překážku nacházející se ve vzdálenosti 60 m od místa rozjezdu s výškou až 15 m. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na moskevském aerosalonu MAKS 2021, který se konal v červenci toho samého roku. Později byl instalací osmi elektromotorů na náběžné hraně dolního křídla opatřen též první prototyp letounu typu TVS-2MS (RA-17754).

 

Verze:  -

Vyrobeno:  dva exempláře (oba vznikly konverzí letounů typu TVS-2MS)

Uživatelé:  žádní (pouze výzkumný stroj)

 

 

 

Posádka:    jeden nebo dva piloti

Pohon:       jeden turbovrtulový motor typu Honeywell TPE-331-12UHR-701H americké výroby s max. výkonem 1 100 hp a osm elektromotorů

Radar:        žádný        

Kapacita:    12 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 1 500 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 4,10 m x 1,60 m x 1,80 m

Výzbroj:     žádná

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 18,18 m 
Délka:   14,23 m
Výška: 4,24 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 10.11.2021