SibNIA TVS-2DTS Bajkal (LMS)

Typ:  lehký víceúčelový letoun s krátkým vzletem a přistáním (STOL)

Určení:  doprava osob na místních linkách, přeprava nákladu, kultivace zemědělských ploch chemickým postřikem, přeprava vojáků, shoz výsadku a odsun raněných

Historie:  Na konci roku 2013 byl v rámci podprogramu „Malé letectvo“ státem podporovaného programu „Rozvoj leteckého průmyslu na léta 2013 až 2025“ vyhlášen konkurz na nástupce úspěšných pístových jednomotorových víceúčelových dvouplošníků řady An-2 (Colt). Požadovaný stroj vešel ve známost jako LMS (legkij mnogocelevoj samolet = lehký víceúčelový letoun) a dle zadání měl mít přepravní kapacitu 9 až 19 osob. Za vítěze ve zmíněném konkurzu byl v listopadu tohoto samého roku vyhlášen projekt jednomotorového dvouplošníku s klasicky koncipovanými ocasními plochami a tříbodovým ostruhovým podvozkem typu TVS-2DTS z dílny institutu SibNIA (Sibiřský vědecko-výzkumný ústav letectví). Letoun typu TVS-2DTS z dílny institutu SibNIA tedy sdílel celkové uspořádání s legendárním typem An-2 (Colt), kterého měl nahradit. Na rozdíl od tohoto stroje byl ale kompletně zhotoven z kompozitních materiálů. Jeho pohon navíc obstarával turbovrtulový motor typu TPE-331-12UAN americké značky Honeywell, tedy ten samý motor, který pohání modernizované TVS-2MS (An-2MS). Díky pokročilejší aerodynamice a instalaci silnější a úspornější pohonné jednotky měl letoun typu TVS-2DTS v porovnání s typem An-2 (Colt) téměř dvojnásobnou rychlost. Kromě toho byl schopen přepravit téměř dvakrát tolik nákladu na třikrát delší vzdálenost, a to při prakticky identických vzletových a přistávacích charakteristikách. Protože celokompozitní konstrukce sebou přinášela mnoho nového, vedení institutu SibNIA se rozhodlo technické řešení křídla a ocasních ploch letounu typu TVS-2DTS nejprve prověřit za pomoci zjednodušeného technologického demonstrátoru. Zmíněný experimentální letoun vešel ve známost pod označením TVS-2DT a po konstrukční stránce nebyl ničím jiným, než modifikací letounu typu TVS-2MS (An-2MS). Do oblak se přitom tento stroj poprvé vydal dne 6. prosince 2014. Prototyp letounu typu TVS-2DTS poprvé vzlétl dne 10. července 2017 z VPD novosibirského letiště Jelcovka. Krátce nato, dne 16. července 2017, byl přelétnut z Novosibirska do Žukovského, aby se mohl stát součástí letové a statické ukázky airshow MAKS 2017. Zmíněný přelet mu přitom zabral 11 h a 20 min. Na jaře roku 2018 byl letoun typu TVS-2DTS přidělen název „Bajkal“. Sériovou výrobou letounu typu TVS-2DTS se měl zabývat závod UZGA z Ulan-Ude. Se zahájením produkce tohoto stroje se počítalo v roce 2021. Do roku 2025 mělo přitom brány závodu UAZ opustit nejméně 200 sériových TVS-2DTS. Prvními provozovateli těchto strojů se měly stát společnosti zajišťující obsluhu regionů na Sibiři a Dálném východě. Z plánované produkce letounu typu TVS-2DTS ale nakonec sešlo. V létě roku 2019 totiž padlo rozhodnutí, že bude za využití zkušeností, které se podařilo nastřádat v průběhu vývoje tohoto stroje, vyvinut letoun shodné kategorie kvalitativně nové konstrukce (s přepravní kapacitou 9 až 14 osob). Jedním z důvodů ztráty zájmu o letoun typu TVS-2DTS byla skutečnost, že jeho pohon obstarával importovaný motor. To samé se přitom týkalo i vrtule. Kompozitní konstrukce letounu typu TVS-2DTS byla navíc příliš těžká. Proti tomuto stroji ale hovořila též skutečnost, že byl jeho drak zhotoven z importovaného kompozitního materiálu. V následném výběrovém řízení přitom volba padla na projekt letounu typu LMS-901 Bajkal, který byl zpracován společností Bajkal-inžiniring, dceřinou společností závodu UZGA z Ulan-Ude.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden nebo dva piloti

Pohon:       jeden turbovrtulový motor typu Honeywell TPE-331-12UAN americké výroby s max. výkonem 1 100 hp

Radar:        žádný

Kapacita:   9 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 3 500 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny

Výzbroj:     žádná

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 20,50 m
Délka:   14,70 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: 3 180 kg
Max. vzletová hmotnost: 7 400 kg
Cestovní rychlost: 350 km/h
Praktický dostup:   4 000 m
Max. dolet: 4 500* km

 

 

* 1 200 km s max. zatížením

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.12.2020