SibNIA Partisan

Typ:  volitelně pilotovaný lehký víceúčelový letoun s velmi krátkým vzletem a přistáním; vývojový derivát letounu typu TVS-2DTS

Určení:  přeprava nákladu, doprava cestujících, pátrací a záchranné operace, boj s lesními požáry, kultivace zemědělských ploch, sanitní lety a vzdušné hlídkování

Historie:  V roce 2019 byl v novosibirském institutu SibNIA (Sibiřský vědecko-výzkumný ústav letectví) zahájen vývoj lehkého volitelně pilotovaného víceúčelového letounu s velmi krátkým vzletem a přistáním, který vešel ve známost jako Partisan. Vývoj zmíněného stroje je přitom financován Fondem perspektivních výzkumů (FPI). Dle zadání má být letoun typu Partisan schopen vzlétat a přistávat, v pilotovaném i bezpilotním režimu, na ploše s rozměry pouhých 50 x 50 m s překážkami po obvodu (např. les). To je přitom plocha, ze které běžně operují středně těžké transportní vrtulníky řady Mi-8 (Hip). Letoun typu Partisan má být tedy schopen působit i z VPD pro vrtulníky. V porovnání s vrtulníky má mít ale nižší provozní náklady. Letoun typu Partisan má umožňovat přepravu nákladu o hmotnosti 1 000 kg na vzdálenost 1 000 km. Zatímco v bezpilotní konfiguraci má sloužit zejména k přepravě nákladu, při dopravě cestujících se má na jeho palubě nacházet pilot. Schopnost vzletu a přistání takřka na místě přitom letounu typu Partisan, který je pojat jako derivát celokompozitního jednomotorového dvouplošníku typu TVS-2DTS, zajišťuje ofukování dolního křídla osmi malými vrtulkami. Ty se přitom nacházejí před náběžnou hranou a jsou roztáčeny elektromotory. Aktivní ofukování totiž vede k významnému vzrůstu vztlaku křídla. Kromě toho vrtulky zmíněných elektromotorů při vzletu a přistání vyvozují dodatečný tah. Elektromotory ale u tohoto stroje plní pouze poslání pomocných pohonných jednotek. Hlavní pohonnou jednotkou letounu typu Partisan je totiž turbovrtulový motor, který je vestavěn do přídě trupu. Z tohoto důvodu jsou vrtulky elektromotorů tohoto stroje opatřeny sklopitelnými listy. Díky tomu nejsou při letu původcem dodatečného aerodynamického odporu. Zahájení stavby demonstrátoru tohoto stroje předcházela zástavba osmi elektromotorů s dvoulistými vrtulkami do náběžné hrany dolního křídla prototypu letounu typu TVS-2MS, který není ničím jiným, než modifikací legendárního dvouplošníku typu An-2 (Colt) z dílny O.K. Antonova vzešlou z modernizačního programu institutu SibNIA. Do oblak se tato vzdušná zkušebna napoprvé vydala dne 29. března 2021 a v průběhu zkoušek potvrdila životaschopnost koncepce. Dle původních plánů měl být demonstrátor letounu typu Partisan k letovým zkouškám odevzdán před koncem roku 2022. Tomu měly předcházet zkoušky tohoto stroje v aerodynamickém tunelu. Protože ale bylo nutné v konstrukci a vybavení letounu typu Partisan vyměnit všechny importované komponenty za komponenty domácí výroby, stavba demonstrátoru tohoto stroje byla odložena. Na konci roku 2022 bylo oznámeno, že v následujícím roce budou postaveny dva prototypy letounu typu Partisan. Tehdejší plány počítaly s prezentací prototypů tohoto stroje na moskevské airshow MAKS 2023. K tomu ale nedošlo. V srpnu roku 2023 bylo oznámeno, že bude v roce 2024 postaveno prvních deset sériových exemplářů letounu typu Partisan. Nakonec se demonstrátor letounu typu Partisan do oblak napoprvé vydal až dne 16. února 2024. Svůj první let tento stroj absolvoval, z bezpečnostních důvodů, v pilotovaném režimu. V průběhu zmíněného letu, který trval 20 min, se demonstrátor letounu typu Partisan pohyboval ve výšce 200 m rychlostí 50 až 200 km/h. Již první let tohoto stroje potvrdil, že ofukování křídla malými vrtulkami sebou přináší razantní pokles vzletové a přistávací rychlosti a dobrou stabilitu a ovladatelnost i při velmi nízkých rychlostech. Vyjma hlavní pohonné jednotky má být demonstrátor letounu typu Partisan sestaven výhradně z komponent domácí konstrukce. Instalace importované hlavní pohonné jednotky ale představuje pouze prozatímní řešení, než se podaří pro tento stroj dokončit vývoj motoru domácí konstrukce.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden demonstrátor

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   jeden pilot (v pilotované konfiguraci)

Pohon:      jeden turbovrtulový motor neznámého typu a osm elektromotorů neznámého typu

Kapacita:   náklad do celkové hmotnosti 1 000 kg

Výzbroj:    žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    1 000* km

 

 

 

* pouze vypočtený odhad

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 21.2.2024