SibNIA TVS-2DTS Bajkal (LMS)

Typ:  lehký víceúčelový letoun s krátkým vzletem a přistáním (STOL)

Určení:  doprava osob na místních linkách, přeprava nákladu, kultivace zemědělských ploch chemickým postřikem, přeprava vojáků, shoz výsadku a odsun raněných

Historie:  Na konci roku 2013 byl v rámci podprogramu „Malé letectvo“ státem podporovaného programu „Rozvoj leteckého průmyslu na léta 2013 až 2025“ vyhlášen konkurz na nástupce legendárních pístových jednomotorových víceúčelových dvouplošníků řady An-2 (Colt). Požadovaný stroj vešel ve známost jako LMS (legkij mnogocelevoj samolet = lehký víceúčelový letoun) a dle zadání měl mít přepravní kapacitu 9 až 19 osob. Za vítěze ve zmíněném konkurzu byl v listopadu tohoto samého roku vyhlášen projekt jednomotorového dvouplošníku s klasicky koncipovanými ocasními plochami a tříbodovým ostruhovým podvozkem typu TVS-2DTS z dílny institutu SibNIA (Sibiřský vědecko-výzkumný ústav letectví). Letoun typu TVS-2DTS tedy celkové uspořádání sdílel s letounem typu An-2 (Colt), kterého měl nahradit. Na rozdíl od tohoto stroje byl ale kompletně zhotoven z kompozitních materiálů. Jeho pohon navíc obstarával turbovrtulový motor typu TPE-331-12UAN americké značky Honeywell, tedy ten samý motor, který pohání letoun typu TVS-2MS (An-2MS). U letounu typu TVS-2DTS ale k jeho spouštění mohou sloužit též tzv. superkondenzátory ruské značky TEEMP. Zmíněné superkondenzátory jsou konkrétně určeny k spouštění motoru v době, kdy palubní baterie napájejí ostatní palubní systémy. To přitom vede až k trojnásobnému prodloužení životnosti palubních baterií. Kromě toho použití superkondenzátorů umožňuje motor spouštět za okolních teplot až -50 °C. Protože má kompozitní konstrukce vysokou pevnost, letoun typu TVS-2DTS mohl přepravovat náklad o hmotnosti celých 3 500 kg. Naproti tomu nosnost letounu typu An-2 (Colt) činí pouhých 1 500 kg. Kompozitní konstrukce má sice nízkou hmotnost a současně vysokou pevnost, u tak velkého letounu, jakým je typ TVS-2DTS, ale sebou přináší problémy s detekcí případných strukturních defektů. Kromě toho je náchylná na poškození. Z tohoto důvodu bylo do trupu, křídel i ocasních ploch letounu typu TVS-2DT nezbytné umístit snímače z optických vláken, které sloužily k monitorování stavu jednotlivých konstrukčních prvků. Jinak by tomuto stroji nebylo možné zajistit požadovanou provozní bezpečnost. Díky pokročilejší aerodynamice a instalaci silnější a úspornější pohonné jednotky měl letoun typu TVS-2DTS v porovnání s typem An-2 (Colt) téměř dvojnásobnou rychlost. Kromě toho byl schopen přepravit téměř dvakrát tolik nákladu na třikrát delší vzdálenost, a to při prakticky identických vzletových a přistávacích charakteristikách. Kromě výše uvedeného letoun typu TVS-2DTS obdržel nově tvarovaný překryt pilotní kabiny, který měl zaoblený (a nikoliv hranatý) profil a jednodušší zasklení. Díky tomu poskytoval lepší výhled. Takto pojatý překryt pilotní kabiny byl přitom později zařazen mezi volitelné položky v modernizačním balíčku TVS-2MS. Součástí vybavení pilotní kabiny letounu typu TVS-2DTS se staly dva dotykové multifunkční displeje typu Garmin G3X, navigační displej typu Garmin GTN 750, záložní displej typu Garmin G5, ovládací panel radiostanic s funkcí hlasový pokynů typu Garmin GMA 350, dva analogové záložní rychloměry typu US-450 a hodiny AČS-1MK. Protože celokompozitní konstrukce sebou přinášela mnoho nového, vedení institutu SibNIA se rozhodlo technické řešení křídla a ocasních ploch letounu typu TVS-2DTS nejprve prověřit za pomoci zjednodušeného technologického demonstrátoru. Zmíněný experimentální letoun vešel ve známost pod označením TVS-2DT a nebyl ničím jiným, než modifikací letounu typu TVS-2MS. Do oblak se přitom tento stroj napoprvé vydal dne 6. prosince 2014. Prototyp letounu typu TVS-2DTS (RA-2847G) poprvé vzlétl dne 10. července 2017, z VPD novosibirského letiště Jelcovka. Krátce nato, dne 16. července toho samého roku, byl přelétnut z Novosibirska do 3000 km vzdáleného Žukovského, aby se mohl stát součástí letové a statické ukázky airshow MAKS 2017. Zmíněný přelet mu přitom zabral celých 11 h a 20 min. Zatímco před startem měl v nádržích 3 100 l paliva, po přistání mu v nádržích stále zbývalo 800 l paliva. Na jaře roku 2018 byl letounu typu TVS-2DTS přidělen název „Bajkal“. Sériovou výrobou letounu typu TVS-2DTS se měl zabývat závod UAZ z Ulan-Ude. K stavbě těchto strojů měl přitom využívat kompozitní sekce dodávané závodem NAZ z Novosibirska. Se zahájením produkce letounu typu TVS-2DTS se počítalo v roce 2021. Do roku 2025 mělo přitom brány závodu UAZ opustit nejméně 200 sériových TVS-2DTS. Prvními provozovateli těchto strojů se měly stát společnosti zajišťující obsluhu regionů na Sibiři a Dálném východě. Výrobce přitom očekával rychlou a bezproblémovou certifikaci letounu typu TVS-2DTS dle normy FAP-21, neboť řada palubních systému tohoto stroje již byla ověřena. Zmíněný stroj se měl navíc stát lákavým řešením pro již existující uživatele letounů typu TVS-2MS, neboť s nimi sdílel pohonnou jednotku. Již „olétané“ letouny typu TVS-2MS proto mohly být zdrojem motoru pro nově pořízené letouny typu TVS-2DTS. Z plánované produkce letounu typu TVS-2DTS ale nakonec sešlo. V létě roku 2019 totiž padlo rozhodnutí, že bude za využití zkušeností, které se podařilo nastřádat v průběhu vývoje tohoto stroje, vyvinut letoun shodné kategorie kvalitativně nové konstrukce (s přepravní kapacitou 9 až 14 osob). Jedním z důvodů ztráty zájmu o letoun typu TVS-2DTS byla skutečnost, že jeho pohon obstarával importovaný motor. To samé se přitom týkalo též vrtule. Kompozitní konstrukce letounu typu TVS-2DTS byla navíc příliš těžká. Proti tomuto stroji ale hovořila též skutečnost, že byl jeho drak zhotoven z importovaného kompozitního materiálu. V následném výběrovém řízení přitom volba padla na projekt letounu typu LMS-901 Bajkal, který byl zpracován společností Bajkal-inžiniring, dceřinou společností závodu UZGA z Ulan-Ude.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    jeden nebo dva piloti

Pohon:       jeden turbovrtulový motor typu Honeywell TPE-331-12UAN americké výroby s max. výkonem 1 100 hp

Radar:        žádný

Kapacita:    9 osob nebo náklad do celkové hmotnosti 3 500 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny

Výzbroj:     žádná

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 20,50 m
Délka:   14,70 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: 3 180 kg
Max. vzletová hmotnost: 7 400 kg
Cestovní rychlost: 350 km/h
Praktický dostup:   4 000 m
Max. dolet: 4 500* km

 

 

* 1 200 km s max. zatížením

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 19.12.2024