SibNIA STR-40DT

Typ: speciální modifikace lehkého regionálního dopravního letounu typu Jak-40 (Codling) zastávající roli technologického demonstrátoru lehkého regionálního dopravního letounu typu STR-40
Určení: ověření technologií vyvíjených pro lehký regionální dopravní letoun typu STR-40 s celokompozitní konstrukcí
Odlišnosti od letounu Jak-40 (Codling):
- instalace silnějších a ekonomičtějších 2 154 hp dvouproudových motorů typu Honeywell (Garrett) TFE731-5B americké výroby na místo postranních 1 470 kp proudových motorů typu Al-25 domácí výroby
- absence prostředního motoru typu Al-25. V této souvislosti byl hřbetní lapač vzduchu, který vybíhá z kořene náběžné hrany SOP, nahrazen „předkýlem“, zatímco trysku, která tvoří zakončení trupu, nahradil zahrocený aerodynamický kryt.
- instalace nového ovládacího panelu pohonných jednotek uvnitř pilotní kabiny
- instalace pomocné palubní energetické jednotky (APU) typu Garrett 3092 americké výroby na místo APU typu Al-9. Instalace zmíněné APU se nachází v koncovém trupovém aerodynamickém krytu. Naproti tomu APU typu Al-9 byla umístěna před kořenem náběžné hrany SOP, resp. přímo nad přívodním vzduchovým kanálem prostředního motoru.
- instalace křídla nové konstrukce. Křídlo tohoto modelu je kompletně zhotoveno z kompozitu a má menší plochu a větší štíhlost. Kromě toho je opatřeno štíhlými winglety.
Historie: V roce 2013 byl novosibirskému institutu SibNIA (Sibiřský vědecko-výzkumný ústav letectví) v rámci státního programu „Rozvoj civilní letecké techniky na léta 2002 až 2010“ zadán výzkumný a vývojový projekt (NIOKR) „Komplexní výzkum na téma zřízení perspektivních leteckých systémů pro regionální a místní dopravu“ a NIOKR „Komplexní výzkum na téma zřízení perspektivních letadel pro regionální a místní dopravu“. V rámci zmíněného NIOKR byly v roce 2013 mimo jiné zahájeny práce na letounu pro místní linky s přepravní kapacitou 19 až 32 osob s celokompozitní konstrukcí draku na bázi třímotorového proudového Jaku-40 (Codling). Zmíněný letoun obdržel označení STR-40 a na rozdíl od letounu typu Jak-40 (Codling), se kterým bude sdílet celkové aerodynamické uspořádání, počítá pouze se dvěma silnějšími a ekonomičtějšími motory typu TFE731-5B americké značky Honeywell. Díky tomu by měl svého třímotorového předchůdce v podobě letounu typu Jak-40 (Codling) překonávat cestovní rychlostí (650 až 700 km/h vs 510 km/h), doletem (4 000+ km, vs 2 200 km) a nosností (3 200 kg vs 2 300 kg). Zvažována je však pozdější záměna těchto pohonných jednotek ještě silnějšími motory typu Al-222-25 tuzemské výroby. Letoun typu STR-40 navíc obdrží zcela novou avioniku a tzv. skleněný kokpit. Naproti tomu podvozek bude přibírat od třímotorového Jaku-40 (Codling) bez změn. Kromě toho bude zmíněný stroj uzpůsoben k činnosti v drsných podmínkách severských oblastí Ruska. Letoun typu STR-40 je čistě projektem institutu SibNIA. Jakovlevova OKB se na vývoji tohoto stroje nikterak nepodílí. Technologický demonstrátor letounu typu STR-40 vešel ve známost jako STR-40DT a vznikl konverzí letounu Jak-40 (87216 / v.č. 9510440). Zmíněný stroj předtím zastával roli vzdušné zkušebny v rámci modernizačního programu letounů typu Jaku-40 (Codling), který byl vystavěn na záměně motorů typu Al-25 motory typu TFE731-3 americké značky Honeywell. Letoun Jak-40 (87216) přitom nejprve, od 8. prosince 2012, létal s jedním motorem typu TFE731-3 a dvěma motory typu Al-25, následně, od 20. května 2013, se dvěma motory typu TFE731-3 a jedním motorem typu Al-25, a poté, od 29. listopadu 2016, pouze se dvěma motory typu TFE731-3 (bez prostředního motoru typu Al-25). V této konečné konfiguraci byl letoun Jak-40 (87216) znám jako Jak-40MS. Přestavba letounu Jak-40MS (87216) na demonstrátor STR-40DT spočívala v záměně 1 678 hp motorů typu TFE731-3 silnějšími 2 154 hp motory typu TFE731-5B a původního křídla křídlem nové konstrukce. Křídlo tohoto modelu je přitom kompletně zhotoveno z kompozitu a má menší plochu a větší štíhlost. Kromě toho je opatřeno štíhlými winglety. Do oblak se demonstrátor STR-40DT poprvé vydal dne 4. prosince 2018, z podnikového letiště závodu z Novosibirska.
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí jediného exempláře letounu typu Jak-40MS)
Uživatelé: žádní (pouze výzkumný stroj)
STD-40
Posádka: dva piloti a stevard
Pohon: dva dvouproudové motory typu Honeywell TFE731-5BR americké výroby s max. tahem po 2 154 hp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu
Kapacita: 19 až 32 osob (užitečné zatížení tohoto stroje činí 3 200 kg)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | 20 m |
Výška: | 6,5 m |
Prázdná hmotnost: | 6 500 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 13 000 kg |
Cestovní rychlost: | 650 až 700 km/h |
Praktický dostup: | 9 500 až 10 000 m |
Max. dolet: | 4 000+ km |
Poslední úpravy provedeny dne: 28.12.2018