BOK (Kričevskij) BOK-2 (CKB-5/RK)
Typ: výzkumný letoun
Určení: ověření letových charakteristik letounu opatřeného tzv. štěrbinovým křídlem
Historie: S.S. Kričevskij se na počátku 30. let 20. století zabýval vývojem křídla s vysokou aerodynamickou efektivitou. V rámci tohoto svého bádání tehdy proměřil celou řadu zmenšených modelů různě profilovaných křídel v aerodynamickém tunelu. Nakonec se přitom vzhlédl v křídle s vysokou hodnotou poměru rozpětí a hloubky, tedy v křídle mající velkou štíhlost, které je rozděleno na dvě části, a to pevnou přední a sklopitelnou zadní. Mezi pevnou přední a pohyblivou zadní částí zmíněného Kričevského křídla se navíc nacházela štěrbina. Volbu optimálního úhlu sklonu pohyblivé zadní části křídla pro různé letové režimy měl přitom provádět pilot. Speciálně za účelem ověření aerodynamiky takto řešeného křídla za reálných podmínek byl v Oddělení zvláštních konstrukcí BOK (Bjuro osobych konstrukcij) postaven nevelký experimentální letoun, který vešel ve známost jako BOK-2, CKB-5 či RK (Razreznoje Kryljo = štěrbinové křídlo). Zmíněný stroj byl dokončen v roce 1935, krátce po Kričevského smrti. K experimentálnímu speciálu typu BOK-2 se ale bohužel nedochovaly ani žádné dokumenty ani žádné fotografie. Dle vzpomínek V.B. Šavrova se jednalo o jednomotorový jednomístný aerodynamicky vytříbený jednoplošník poháněný osvědčeným 100 hp hvězdicovým (vzduchem chlazeným) pětiválcem typu M-11 z dílny A.D. Švecova. Dle Šavrova byl překližkový potah křídla experimentálního speciálu typu BOK-2 vyleštěn tak, že se leskl jako zrcadlo. Zmíněný stroj prý létal dobře. Posoudit, zda to bylo zásluhou vytříbené aerodynamiky křídla nebo dokonalé povrchové úpravy jeho potahu, bylo ale nanejvýš obtížně. Každopádně další experimenty se „štěrbinovým“ křídlem nebyly již v SSSR prováděny.
Verze: žádné
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní (pouze výzkumný stroj)
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Švecov M-11 s max. výkonem 100 hp
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
poslední úpravy provedeny dne: 5.8.2021