BOK BOK-3 (CKB-9/IS)

Typ:  lehký víceúčelový letoun

Určení:  spojovací činnost, výcvik vojenských pilotů a kultivace zemědělských ploch

Historie:  Vývoj lehkého víceúčelového letounu typu BOK-3 byl zahájen v roce 1933 v CKB (Centrální konstrukční kancelář), která sídlila v moskevském závodě č.39. Z tohoto důvodu byl zpočátku znám jako CKB-9. Pro zmíněný stroj se ale používalo též označení IS (Ispolkomovskyj Samoljot). Práce na projektu tohoto letounu byly však dokončeny v Oddělení zvláštních konstrukcí BOK (Bjuro osobych konstrukcij). Z tohoto důvodu byl později znám jako BOK-3. Zmíněný stroj byl koncipován jako jednomotorový dvoumístný středoplošník s přímým křídlem a ocasními plochami uspořádanými do tvaru kříže. VOP letounu typu BOK-3 byla tedy uchycena k bokům SOP. VOP tohoto stroje byla navíc řešena jako vzpěrová a byla vyztužena vzpěrami s tvarem obráceného písmene „V“. Vzletové a přistávací zařízení letounu typu BOK-3 tvořil pevný tříbodový podvozek ostruhového typu. Zatímco hlavní podvozky tohoto stroje byly opatřeny koly, ostruhový podvozek letounu typu BOK-3 byl osazen kluznou patkou. V případě pohonné jednotky volba tvůrců tohoto stroje padla na 200 hp hvězdicový (vzduchem chlazený) sedmiválec typu M-48 z dílny N.S. Nazarova. Drak letounu typu BOK-3 byl zhotoven zejména ze dřeva. Duralovou konstrukci měla pouze kostra křidélek a ocasních ploch. Křídlo tohoto stroje bylo potaženo plátnem, stejně jako ocasní plochy. Naproti tomu trup letounu typu BOK-3 byl pojat jako dřevěná skořepina. Dvoumístná tandemově uspořádaná kabina dvoučlenné posádky tohoto stroje byla řešena jako uzavřená a byla opatřena čtyřdílným překrytem, který vystupoval nad hřbet špice trupu a svou zadní částí plynule přecházel ve vyvýšený hřbet zadní části trupu. Překryt pilotní kabiny letounu typu BOK-3 se přitom sestával z pevného čelního štítku, pevného prostředního dílu a dvou výklopných (směrem doprava) krytů. Palivová nádrž tohoto stroje měla objem 190 l, což mělo postačovat na 3 h letu. Vývojové plány počítaly hned s několika verzemi letounu typu BOK-3. Kromě spojovací verze se jednalo o vojenskou cvičnou verzi a verzi zemědělskou. Vojenská cvičná verze letounu typu BOK-3 měla být přitom opatřena jedním synchronním 7,62 mm kulometem typu PV-1, hřbetním střelištěm s jedním pohyblivým kulometem typu DA té samé ráže, pumovými závěsníky s nosností 100 kg a fotoaparátem. Za pomoci zemědělské verze tohoto stroje mělo zase být možné provádět opylování osiva a vzdušnou setbu. Sériové výroby se ale letoun typu BOK-3 nakonec nedočkal. Důvodem toho byla skutečnost, že byl vyprojektován pro motor typu M-48, který nakonec nebyl vyráběn. Výkonnostní parametry prototypu letounu typu BOK-3 se ruským historikům nalézt nepodařilo. Známy jsou pouze rozměry první vývojové verze, která nesla označení CKB-9. Tato první vývojová verze se přitom od reálného prototypu v mnohém lišila. Původní projektová verze letounu typu BOK-3 (CKB-9) totiž počítala s odlišně tvarovaným překrytem pilotní kabiny s čelním štítkem ve tvaru klínu vystupujícím směrem dopředu, hornoplošně uspořádanou VOP bez vzpěr a odlišně řešenými podvozky. Kola hlavních podvozků tohoto stroje v původní projektové podobě měla navíc být opatřena rozměrnými kapkovitými aerodynamickými kryty.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   jeden pilot

Pohon:      jeden pístový motor typu Nazarov M-48 s max. výkonem 200 hp

Kapacita:   jeden pasažér

Výzbroj:    žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 11,00 m
Délka:   7,10 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 5.8.2021