neznámý konvertoplán

Označení výše vyobrazeného konvertoplánu není známo, stejně jako jeho výrobce. Údajně se však jedná o výrobek společnosti Hafei Aviation Industry, která se zabývá vývojem lehkých letadel a vrtulníků a která je divizí společnosti HAIG (Harbin Aircraft Industry Group) z Harbinu. Známo přitom není ani poslání tohoto stroje, stejně jako to, zda se jedná vojenskou nebo civilní techniku. Dle názorů některých odborníků tento stroj vzešel z vojenského programu a zastává roli technologického demonstrátoru, za jehož pomoci je ověřována technologie překlopných rotorů. Zmíněný stroj má podobě uspořádání a rozměry jako civilní konvertoplán typu AW609 italské značky Leonardo. Jedna se tedy dvoumotorový hornoplošník s „vrtulníkovým“ trupem, štíhlým přímým křídlem, vřetenovitými motorovými gondolami na koncích křídla a ocasními plochami majícími uspořádání do tvaru písmene „T“. Instalace vodorovné ocasní plochy (VOP) tohoto stroje se tedy nachází na vrcholu štíhlé svislé ocasní plochy (SOP) s lichoběžníkovým tvarem. Na odtokové hraně SOP zmíněného konvertoplánu se nachází směrové kormidlo, které italský typ AW609 postrádá. U konvertoplánu typu AW609 totiž směrové řízení zajišťují rotory. Pohon tohoto stroje obstarává dvojice trubohřídelných motorů neznámého typu. Zatímco u konvertoplánu typu AW609 jsou koncové křídelní motorové gondoly řešeny, stejně jako u většího a těžšího amerického vojenského konvertoplánu typu V-22 Osprey, jako překlopné, kdy při vzletu zaujímají vertikální pozici, při přechodu z visu do dopředného letu se postupně natáčejí směrem dopředu do horizontální pozice, při horizontálním letu zaujímají horizontální pozici a při přechodu z horizontálního letu do visu se zase postupně natáčejí směrem dozadu do vertikální pozice, tento stroj je opatřen pevnými motorovými gondolami a překlopnými rotory. U zmíněného konvertoplánu se tedy z vertikální polohy do polohy horizontální a naopak překlápějí pouze čelní části motorových gondol s reduktory a rotory. Jedná se o podobné řešení jako u perspektivního amerického vojenského konvertoplánu typu Bell V-280 (MV-75) Valor. Volba právě na toto řešení přitom nepadla náhodou. Důvodem toho byly negativní zkušenosti s překlopnými motorovými gondolami u amerického konvertoplánu typu V-22 Osprey, prvního sériově vyráběného konvertoplánu na světě. Otáčení celých motorových gondol má totiž u tohoto stroje negativní vliv na životnost motorů, neboť musí pracovat v různých polohách, a na vzletovou a přistávací dráhu. Při kolmém vzletu a přistání konvertoplánu typu V-22 Osprey totiž horké výtokové plyny poškozují povrch VPD. Kromě toho se mohou od něho odrazit a ohrozit tak výsadkáře nebo pozemní personál. Použití pevných motorových gondol a otočných rotorů s reduktory má být navíc konstrukčně méně složité. Kromě toho má mít takto řešený konvertoplán vyšší provozní spolehlivost a výkonnost. Trup tohoto stroje začíná protáhlou a zploštělou „delfíní“ špicí s jedním párem postranních lichoběžníkových okének. Ten zlepšuje výhled z pilotní kabiny směrem dopředu dolů. Poté následuje dvoumístná pilotní kabina se sedadly vedle sebe. Zasklení pilotní kabiny tohoto stroje se přitom sestává ze dvou rozměrných zaoblených čelních oken, která vystupují nad hřbet špice trupu, a jednoho páru postranních oken s lichoběžníkovým tvarem. Ten je přitom součástí výklopných, směrem dopředu ven, dveří automobilového typu. Přímo za pilotní kabinou tohoto stroje se nachází osobní nebo nákladová (?) kabina se třemi páry postranních okének s tvarem obdélníku se zaoblenými rohy. Útroby nákladové kabiny tohoto stroje zpřístupňují výklopné, směrem dopředu ven, dveře, které se nacházejí na pravoboku, přímo za dveřmi pilotní kabiny. Vzletové a přistávací zařízení tohoto stroje tvoří zatahovatelný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek se zatahuje, po směru letu, do břicha „delfíní“ špice trupu, hlavní podvozky se zasouvají, směrem k sobě, do břicha zadní části trupu, v oblasti za zadním párem postranních okének kabiny. První dvě fotografie tohoto stroje se na internetu objevily v srpnu roku 2025. Zatímco na jedné z nich se nacházejí dva tyto konvertoplány při stání za sebou uvnitř hangáru, ta druhá zachycuje jeden z prototypů tohoto stroje při vzletu. Datum pořízení zmíněných fotografií ale není známo, stejně jako to, v jaké fázi se program tohoto prvního pilotovaného konvertoplánu s překlopnými rotory čínské konstrukce nachází.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně dva prototypy
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden nebo dva piloti
Pohon: dva turbohřídelové motory neznámého typu
Radar: žádný
Kapacita: ?
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Průměr rotorů: | ? |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | cca 5 t |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 20.8.2025