Harbin/Changhe Z-21

Typ:  těžký útočný vrtulník

Určení:  ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních jednotek, boj s tanky a jinými obrněnými vozidly protivníka a ničení vrtulníků a jiných pomalu létajících vzdušných cílů

Historie:  Těžký útočný vrtulník, který údajně nese označení Z-21, byl podle všeho vyvinut v kooperaci institutu č.602 z Xianu, známém též jako CHRDI (China Helicopter Research and Development Institute), společnosti HAIG (Harbin Aircraft Industry Group) z Harbinu a společnosti CAIC (Changhe Aircraft Industries Corporation) z Changhe. To dokládá skutečnost, že se hřbetní trupová nástavba tohoto stroje s pohonnými jednotkami nápadně podobá hřbetní trupové nástavbě transportního vrtulníku typu Z-20 z dílny těch samých společností. Pohonný a nosný systém byl totiž kuli urychlení vývoje a snížení technického rizika podle všeho pro vrtulník typu Z-21 převzat od vrtulníku typu Z-20. Takřka identická je přitom též konstrukce ocasního nosníku obou zmíněných vrtulníků, Z-21 a Z-20. Typ Z-21 má ale výrazně užší trup s dvoumístnou tandemově uspořádanou kabinou na přídi, která se nápadně podobá kabině amerického útočného vrtulníku typu AH-64 Apache. Zmíněný vrtulník má ale též pro americký typ Apache tolik typické protáhlé postranní trupové gondoly, které začínají na přídi a končí před ocasním nosníkem. Zmíněné postranní gondoly podle všeho ukrývají avioniku. Kromě toho chrání kokpit před postřelováním z dolní polosféry. Na přídi a zádi obou postranních trupových gondol vrtulníku typu Z-21 se nacházejí senzory výstražného radiolokačního, protiraketového (MAWS) a laserového (LWR) systému, stejně jako antény aktivního RL rušiče. Motorové spaliny vrtulníku typu Z-21 jsou výtokovými trubicemi vyváděny, kuli redukci IČ signatury, směrem nahoru. Na přídi trupu tohoto stroje se nachází instalace dvou otočných hlavic elektro-optických systémů, navigačního (přední menší) a zaměřovacího (zadní větší). Pod přídí trupu vrtulníku typu Z-21 je umístěn dálkově ovládaný pohyblivý kanón, který má podle všeho ráži 30 mm. Nad rotorovou hlavou tohoto stroje se nachází zaoblený kryt antény radiolokátoru kategorie MMW (milimeter-wave radar). K bokům střední partie trupu vrtulníku typu Z-21 jsou zase uchycena pomocná křídla s šesti zbraňovými závěsníky a hlavicemi směrového IČ rušiče (DIRCM). Na bocích ocasního nosníku tohoto stroje se nacházejí výmetnice klamných RL/IČ cílů. K hřbetu ocasního nosníku vrtulníku typu Z-21 je zase uchycen kryt antény satelitního přijímače Beidou. K vzletu a přistání tento stroj využívá pevný tříbodový podvozek ostruhového typu. Ke svému prvnímu letu se vrtulník typu Z-21 údajně vydal v lednu roku 2024. První nepříliš kvalitní fotografie tohoto stroje se na internetu objevily dne 21. března toho samého roku. Vrtulník typu Z-21 je možné považovat na čínský protějšek amerického vrtulníku typu AH-64 Apache a ruského vrtulníku typu Mi-28 (Havoc). Jeho vzletová hmotnost bude podle všeho vyšší než 10 t, což je o mnoho více, než činí hmotnost všech předchozích útočných vrtulníků čínské výroby v podobě typu Z-10 a Z-19. V porovnání s těmito dvěma typy bude přitom vrtulník typu Z-21 mít nejen vyšší výkonnostní parametry, ale též vyšší nosnost výzbroje a silnější pancéřovou ochranu. Se zahájením dodávek sériových Z-21 k bojovým útvarům PLA se počítá do dvou až tří let.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   pilot a operátor zbraňových systémů

Pohon:      dva turbohřídelové motory typu WZ-10 (?) s max. výkonem po cca 2 150 hp

Radar:       víceúčelový radiolokátor kategorie MMW neznámého typu, instalovaný uvnitř zaobleného krytu nacházejícího se nad hlavou nosného rotoru.

Vybavení:  - zaměřovací: navigační elektro-optický systém neznámého typu (otočné kulovité pouzdro nacházející se na špici trupu) a zaměřovací elektro-optický systém neznámého typu (otočné kulovité pouzdro nacházející pod špicí trupu, přímo za pouzdrem navigačního elektro-optického systému)

                  - obranné: výstražný RL systém (antény na přídi a zádi postranních trupových gondol), výstražný protiraketový systém (senzory na přídi a zádi postranních trupových gondol), výstražný laserový systém (senzory na přídi a zádi postranních trupových gondol), aktivní RL rušič (antény na přídi a zádi postranních trupových gondol), směrový IČ rušič (jeho hlavice jsou instalovány na koncích pomocných křídel) a výmetnice klamných RL/IČ cílů (jejich instalace se nachází na bocích ocasního nosníku)

Výzbroj:    jeden pohyblivý dálkově ovládaný 30 mm (?) kanón, instalovaný pod špicí trupu, a podvěsná výzbroj, přepravovaná na šesti pylonech nacházejících se pod pomocnými křídly


 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  ?
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: ?
Délka trupu:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 1.4.2024