Changhe Z-8L

Typ:  středně těžký transportní vrtulník; vývojový derivát vrtulníku typu Z-8G

Určení:  přeprava osob a nákladu, přeprava a shoz výsadku a odsun raněných

Odlišnosti od modelu Z-8G:

- modifikovaný trup s větší šířkou, větší délkou, menší výškou a prostornější nákladovou kabinou

- instalace robustních sponsonů, které s největší pravděpodobností ukrývají palivové nádrže, na bocích trupu, přímo pod řadou postranních okének nákladové kabiny alá Sikorsky S-92. K bokům zadní partie těchto sponsonů jsou uchyceny senzory výstražného laserového systému a dva páry výmetnic klamných cílů.

- instalace antén výstražného RL systému na bocích přední i zadní části trupu. U modelu Z-8G se instalace zmíněných antén nachází pouze na přídi trupu.

- instalace senzorů výstražného protiraketového systému na bocích přední a zadní části trupu

Historie:  Dalším vývojem středně těžkého transportního vrtulníku typu Z-8G, který není ničím jiným, než vojenskou modifikací civilního víceúčelového vrtulníku typu AC313, vznikl model Z-8L s rozšířeným trupem s prostornějším nákladovým prostorem. Kromě rozšířeného trupu tento model obdržel též instalaci robustních sponsonů na bocích trupu. Ty přitom s největší pravděpodobností ukrývají palivové nádrže. Díky nim vrtulník typu Z-8L má vzezření amerického vrtulníku typu Sikorsky S-92. Pro potřeby zkušebního programu byly vyrobeny nejméně dva prototypy vrtulníku typu Z-8L (PT01 a PT02). První z nich se do oblak napoprvé vydal na konci roku 2017. Ten druhý byl poprvé identifikován v říjnu roku 2019. V dubnu roku 2020 bylo oznámeno, že vrtulník typu Z-8L prošel zkouškami v lokalitách s velkou nadmořskou výškou. V květnu toho samého roku se na inventáři PLA nacházelo nejméně vrtulníků typu Z-8L. To přitom dokládá satelitní snímek základny 161. letecké výsadkové brigády z toho samého měsíce. V květnu roku 2021 už PLA disponovalo nejméně 10 těmito stroji. Svůj veřejný debut si vrtulník typu Z-8L odbyl na Airshow China 2022, která se konala v listopadu roku 2022.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně dva prototypy a nejméně 10 sériových strojů

Uživatelé:  ČLR (PLA)

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:        tři turbohřídelové motory neznámého typu

Radar:         radiolokátor pro sledování povrchu země při letu v malých výškách neznámého typu, instalovaný uvnitř kapkovitého krytu nacházejícího se pod špicí trupu

Vybavení:   - obranné: výstražný RL systém (po jednom páru antén na bocích přední a zadní části trupu) a výstražný protiraketový systém (po jednom páru senzorů na bocích přední a zadní části trupu), výstražný laserový systém (po jednom páru senzorů na bocích zadní části postranních trupových gondol) a dva páry výmetnic klamných RL/IČ cílů (jejich instalace se nachází na bocích zadní části postranních trupových gondol, přímo pod senzory výstražného laserového systému)

Kapacita:    ?

Výzbroj:      žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  ?
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: ?
Délka trupu:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 11.11.2022