Mil/Avicopter AHL

Typ:  těžký transportní vrtulník

Určení:  přeprava osob a nákladu, pátrací a záchranná činnost, odsun raněných a hašení požárů

Historie:  První informace o projektu rusko-čínského velkokapacitního transportního vrtulníku AHL (Advanced Heavy Lift) se na veřejnost dostaly v červnu roku 2014. Celkové uspořádání tohoto stroje spolu se základními takticko-technickými charakteristikami bylo definováno v únoru roku 2015. Memorandum mezi ruskou společností Vertolety Rossiji (VR), která od prosince roku 2006 koordinuje vývoj a výrobu vrtulníkové techniky na území Ruska, a čínskou společností AVIC (Aviation Industries of China) o společném postupu při vývoji vrtulníku typu AHL bylo podepsáno v květnu toho samého roku. Zatímco ruský průmysl dostal na starost zpracování kompletního aerodynamického návrhu, konstrukce trupu, pohonného systému, transmise, rotorů a odledovacího systému, čínskému průmyslu byla zmíněnou smlouvou přidělena výroba trupu, avioniky a palubních systémů. Dle původních plánů měly vrtulník typu AHL pohánět dva 11 400 hp turbohřídelové motory typu D-136 ukrajinské značky Motor Sič, pohonné jednotky těžkého transportního vrtulníku typu Mi-26 (Halo). Zmíněné motory měly přitom roztáčet sedmilistý nosný a pětilistý vyrovnávací rotor nové konstrukce. Vzhledem k tomu, že mezitím rusko-ukrajinské vztahy klesly, díky ruské anexi Krymu a ruské podpoře proruských ukrajinských separatistů, na bod mrazu, později před zmíněnými pohonnými jednotkami dostaly přednost ruské turbohřídelové motory typu PD-12V. Tento typ motoru přitom není ničím jiným, než derivátem dvouproudového motoru typu PD-14, pohonné jednotky dopravního letounu typu MS-21. Ještě později se nicméně do středu pozornosti Číňanů dostal ukrajinský motor typu AL-136, který zase není ničím jiným, než derivátem motoru typu D-136 s vyšším výkonem při teplotách vzduchu do 30°C a vyšším krátkodobým mimořádným výkonem. V původní projektové podobě se vrtulník typu AHL nápadně podobal nerealizovanému vrtulníku typu Mi-46, který byl pojat jako 60 %-ní aerodynamická zmenšenina vrtulníku typu Mi-26 (Halo). MVZ M.L. Mila se tedy snažila v programu AHL v maximální míře zužitkovat předchozí práci. Se zmenšenou maketou vrtulníku typu AHL v této rané projektové podobě a výkonnostními parametry tohoto stroje se široká veřejnost mohla seznámit na výstavě China Helicopter Exposition 2015, která se konala v září roku 2015. Později ale trup vrtulníku typu AHL dostal do vínku tvar nepodobný tvaru trupu menšího a lehčího francouzského vrtulníku typu Puma. Z toho lze usuzovat, že se do čela programu AHL postavila čínská společnost Avicopter. Zmenšená maketa zmíněného stroje v této projektové podobě byla široké veřejnosti poprvé prezentována v září roku 2017 na výstavě China Helicopter Exposition 2017. V porovnání s typem Mi-26 (Halo), největším sériově vyráběným vrtulníkem světa, bude vrtulník typu AHL menší a lehčí. Zatímco max. vzletová hmotnost vrtulníku typu Mi-26 (Halo) činí 56 t, v případě vrtulníku typu AHL tomu bude 38,2 t. Do kabiny, resp. do podvěsu, tohoto stroje bude pak možné umístit náklad o celkové hmotnosti 10 t, resp. 15 t. Nosnost těžšího typu Mi-26 (Halo) přitom činí 20 t. Produkce vrtulníku typu AHL bude probíhat na území ČLR. Ruský průmysl se bude na výrobě tohoto stroje podílet pouze subdodávkami.

Verze:  -

Vyrobeno:  0

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:        dva turbohřídelové motory typu Aviadvigatěl PD-12V

Kapacita:    100+ osob nebo náklad do celkové hmotnosti 10 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny, nebo náklad do celkové hmotnosti 15 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu

 

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: ?
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: ?
Délka trupu: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 38 200 kg
Max. rychlost: 300* km/h
Praktický dostup: 5 700* m
Max. dolet : 630* km

 

 

* pouze vypočtený odhad

 

 

 Poslední úpravy provedeny dne: 3.10.2018