Mil/Avicopter AHL

Typ:  těžký transportní vrtulník

Určení:  přeprava osob a nákladu, pátrací a záchranná činnost, odsun raněných a hašení požárů

Historie:  První informace o projektu rusko-čínského velkokapacitního transportního vrtulníku AHL (Advanced Heavy Lift) se na veřejnost dostaly v červnu roku 2014. Celkové uspořádání tohoto stroje spolu se základními takticko-technickými charakteristikami bylo definováno v únoru roku 2015. Memorandum mezi ruskou společností Vertolety Rossiji (VR), která od prosince roku 2006 koordinuje vývoj a výrobu vrtulníkové techniky na území Ruska, a čínským konsorciem AVIC (Aviation Industries of China) o společném postupu při vývoji vrtulníku typu AHL bylo podepsáno v květnu toho samého roku. Zatímco ruský průmysl dostal na starost zpracování kompletního aerodynamického návrhu, konstrukce trupu, pohonného systému, transmise, rotorů a odledovacího systému, čínskému průmyslu byla zmíněnou smlouvou přidělena výroba trupu, avioniky a palubních systémů. Dle původních plánů měly vrtulník typu AHL pohánět dva 11 400 hp turbohřídelové motory typu D-136 ukrajinské značky Motor Sič, pohonné jednotky těžkého transportního vrtulníku typu Mi-26 (Halo). Zmíněné motory měly přitom roztáčet sedmilistý nosný a pětilistý vyrovnávací rotor nové konstrukce. Vzhledem k tomu, že mezitím rusko-ukrajinské vztahy klesly, díky ruské anexi Krymu a ruské podpoře proruských ukrajinských separatistů, na bod mrazu, později před zmíněnými pohonnými jednotkami dostaly přednost ruské turbohřídelové motory typu PD-12V. Tento typ motoru přitom není ničím jiným, než derivátem dvouproudového motoru typu PD-14, pohonné jednotky dopravního letounu typu MS-21. Ještě později se nicméně do středu pozornosti Číňanů dostal ukrajinský motor typu AL-136, který zase není ničím jiným, než derivátem motoru typu D-136 s vyšším výkonem při teplotách vzduchu do 30°C a vyšším krátkodobým mimořádným výkonem. V původní projektové podobě se vrtulník typu AHL nápadně podobal nerealizovanému vrtulníku typu Mi-46, který byl pojat jako 60 %-ní aerodynamická zmenšenina vrtulníku typu Mi-26 (Halo). MVZ M.L. Mila se tedy snažila v programu AHL v maximální míře zužitkovat předchozí práci. Se zmenšenou maketou vrtulníku typu AHL v této rané projektové podobě a výkonnostními parametry tohoto stroje se mohla široká veřejnost poprvé seznámit na výstavě China Helicopter Exposition 2015, která se konala v září roku 2015. Později, na základě mezinárodní smlouvy z roku 2016, bylo nicméně řízení celého projektu AHL předáno společnosti Avicopter konsorcia AVIC, zatímco ruský průmysl byl odsunut na pozici subdodavatele některých komponent. Toto se týká zejména transmise, jejíž návrh a výroba je pro čínský průmysl do dnešních dnů poněkud tvrdým oříškem. V této souvislosti trup vrtulníku typu AHL dostal do vínku tvar nepodobný tvaru trupu menšího a lehčího francouzského vrtulníku typu Puma. Zmenšená maketa tohoto stroje v této projektové podobě byla široké veřejnosti poprvé prezentována v září roku 2017 na výstavě China Helicopter Exposition 2017. Ještě později projekt vrtulníku typu AHL doznal dalších změn. Konkrétně byla navýšena projektovaná max. vzletová hmotnost z 38,2 t na 42 t. I přesto se bude jednat o menší a lehčí stroj než jest ruský typ Mi-26 (Halo). Vzletová hmotnost tohoto největšího sériově vyráběného vrtulníku světa totiž činí celých 56 t. Naproti tomu největší americký vrtulník v podobě typu Sikorsky CH-53K King Stallion má vzletovou hmotnost „pouhých“ 39,9 t. Zmenšená maketa takto modifikovaného vrtulníku typu AHL byla široké veřejnosti poprvé prezentována na Airshow China 2018, která se konala v listopadu roku 2018 v Zhuhai. Do kabiny, resp. do podvěsu, tohoto stroje bude přitom možné umístit náklad o celkové hmotnosti 10 t, resp. 15 t. Nosnost těžšího typu Mi-26 (Halo) přitom činí 20 t. Přestože je vrtulník typu AHL civilním projektem, tento stroj zajisté najde uplatnění i u čínských ozbrojených sil.

Verze:  -

Vyrobeno:  0

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:        dva turbohřídelové motory typu Aviadvigatěl PD-12V

Kapacita:    náklad do celkové hmotnosti 5 000 kg (ve výškách nad 4 500 m) až 10 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny, nebo náklad do celkové hmotnosti 15 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu

 

 

 

TTD:  
Ø nosného rotoru: ?
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: ?
Délka trupu: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 42 000 kg
Cestovní rychlost: 270* km/h
Praktický dostup: 6 000* m
Max. dolet : 800* km

 

 

* pouze vypočtený odhad

 

 

 Poslední úpravy provedeny dne: 14.11.2018