Changhe Z-10ME Osprey
Typ: pokročilá exportní modifikace taktického útočného vrtulníku typu Z-10K
Určení: ničení pozemních cílů v rámci přímé podpory pozemních jednotek, boj s tanky a jinými obrněnými vozidly protivníka a ničení vrtulníků a jiných pomalu létajících vzdušných cílů
Odlišnosti od modelu Z-10K:
- instalace silnějších pohonných jednotek (typ WZ-9G?)
- modifikované lapače vzduchu pohonných jednotek s odlučovači prachových částic
- instalace nových motorových výfuků. Motorové výfuky tohoto modelu vyvádějí výtokové plyny směrem nahoru (a nikoliv do stran). To sebou přináší redukci IČ signatury.
- instalace dvou párů vnějších pancéřových plátů na bocích přední části trupu, po jednom na úrovni předního a zadního kokpitu. Zmíněné pláty jsou údajně zhotoveny z grafenu (velmi pevná forma uhlíku).
- instalace nového kanónu. Kanón tohoto modelu má ráži 20 mm a využívá standardní munici NATO.
- instalace většího nábojového zásobníku kanónu s vnějším podáváním
- instalace modifikovaného avionického vybavení. Součástí avioniky tohoto modelu se mimo jiné stal též výstražný UV protiraketový systém a nový identifikační systém „vlastní-cizí“.
- rozšířená škála podvěsné výzbroje o protizemní, protilodní a protiradiolokační řízené střely, tzv. zpožděnou munici, naváděné pumy a torpéda. Na křídelní závěsníky tohoto modelu lze kromě výzbroje umístit též miniaturní bezpilotní vzdušný prostředek typu SW-6 (s vytrvalostí 60 min), který může sloužit k průzkumu nebo k vedení REB, podvěsný kontejner se směrovým IČ rušičem typu CLA-01W a podvěsný kontejner s aktivním RL rušičem.
- instalace vnějšího nákladového podvěsu. V podvěsu tento model může přepravovat různý náklad, včetně 4 x 4 lehkého terénního automobilu typu Jialing Global Wolf (s hmotností 350 kg).
Historie: První exportní modifikace taktického útočného vrtulníku typu Z-10, prvního útočného vrtulníku čínské výroby, vešla ve známost jako Z-10ME a široké veřejnosti byla poprvé prezentována v červnu roku 2017 na 52. Pařížské Air Show ve formě zmenšeného modelu. Exportní model Z-10ME vychází z modelu Z-10K a má nové pohonné jednotky s vyšším výkonem, modifikované lapače vzduchu pohonných jednotek s odlučovači prachových částic, nové motorové výfuky, které vyvádějí výtokové plyny směrem nahoru, modifikovanou avioniku, přídavné vnější pancéřování kabin posádky, nový kanón a výrazně rozšířenou škálu podvěsné výzbroje. Novinkou se stala též možnost přepravy nákladu v podvěsu. Schopností přepravy nákladu v podvěsu přitom nedisponuje žádný jiný bitevní vrtulník na světě. Prototyp vrtulníku typu Z-10ME byl poprvé spatřen v září roku 2018. Svůj veřejný debut si tento stroj odbyl na Airshow China 2018, která se konala v listopadu toho samého roku v Zhuhai. Zde byl prototyp vrtulníku typu Z-10ME prezentován v pouštní kamufláži s celou škálou podvěsné výzbroje a podvěsného vybavení.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: pilot a operátor zbraňových systémů
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Zhuzhou WZ-9G (?) s max. výkonem po cca 1 600 hp
Vybavení: - zaměřovací: - elektro-optický zaměřovací komplex neznámého typu. Zmíněné zařízení sdružuje denní TV kameru, termovizní kameru a laserový dálkoměr/značkovač cílů a slouží k vyhledávání a sledování cílů a navádění řízené munice. Jeho otočné kulovité pouzdro se přitom nachází na špici trupu.
- průzkumný bezpilotní vzdušný prostředek typu SW-6. Zmíněný UAV se umisťuje na jeden z křídelních závěsníků a kromě průzkumu může sloužit též k vedení REB.
- obranné: výstražný radiolokační systém (dva páry drobných antén umístěné po jednom na bocích přídě trupu, přímo před předním kokpitem, a na bocích střední části ocasního nosníku), výstražný laserový systém (jeden pár senzorů umístěný na koncích pomocných křídel), výstražný UV protiraketový systém (dva páry drobných hranatých krytů umístěné po jednom na bocích přídě trupu, přímo před předním párem antén výstražného RL systému, a na bocích zadní části ocasního nosníku, přímo před ocasními plochami), dvě výmetnice 24-ti klamných IČ/RL cílů (jejich instalace se nachází na bocích trupu, přímo za pomocným křídlem), podvěsný kontejner se směrovým IČ rušičem typu CLA-01W a podvěsný kontejner s aktivním RL rušičem
Kapacita: náklad, přepravovaný v podvěsu pod trupem
Výzbroj: jeden pohyblivý dálkově ovládaný kanón ráže 20 mm, instalovaný pod špicí trupu, a podvěsná výzbroj do celkové hmotnosti 1 500 kg, přepravovaná na čtyřech pylonech nacházejících se pod pomocnými křídly – konzole pro čtyři PTŘS s poloautomatickým povelovým systémem dálkového navedení a přenosem naváděcích povelů po vodiči typu HJ-8, konzole pro čtyři PLŘS krátkého dosahu s pasivním IČ navedením typu TY-90, konzole pro čtyři protizemní ŘS s poloaktivním laserovým nebo pasivním IČ navedením typu CM-502KG, konzole pro čtyři protizemní ŘS s poloaktivním laserovým navedením typu TL-2, protizemní ŘS s poloaktivním laserovým navedením typu AG-300/M, protizemní ŘS s plochou dráhou letu (zpožděná munice s vytrvalostí 30 min) typu CM-501XA, protiradiolokační ŘS s pasivním RL navedením typu CM-102, protilodní ŘS s aktivním RL navedením typu YJ-9E, protilodní ŘS s aktivním RL navedením typu C-701K, sedminásobné raketnice s 90 mm raketami typu BRM1 s poloaktivním laserovým naváděcím systémem, 25 kg pumy s kombinovaným satelitním a poloaktivním laserovým navedením typu GB-25, 50 kg pumy s kombinovaným satelitním a poloaktivním laserovým navedením typu GB-50, 324 mm torpéda typu ET60 a střelecké kontejnery typu PC-1AY s 12,7 mm kulometem typu QJK-99
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 13,50 m |
Ø ocasního rotoru: | 2,50 m |
Rozpětí křídla: | 5,13 m |
Celková délka: | 16,13 m |
Délka trupu: | ? |
Výška: | 4,42 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 6 000 kg |
Max. rychlost: | 259 km/h |
Praktický dostup: | 4 400 m |
Max. dolet: | 855 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 22.11.2019