Harbin/Changhe Z-20J

Typ:  transportní-výsadková modifikace palubního protiponorkového vrtulníku typu Z-20F

Určení:  přeprava osob a nákladu mezi pevninou a hladinovými plavidly a vysazování a přímá palebná podpora výsadkářů

Odlišnosti od modelu Z-20F:

- absence protiponorkového vybavení. To se na vnějším vzhledu mimo jiné promítlo absencí kruhového břišního otvoru pro vypouštění ponorného sonaru.

- instalace odlišného typu radiolokátoru. Radiolokátor tohoto modelu je instalován uvnitř špice trupu (jako u „pozemního“ modelu Z-20), zatímco u modelu Z-20F je umístěn pod zploštěným krytem (s kruhovým půdorysem) nacházejícím se na břichu špice trupu.

- instalace krytu elektro-optického pozorovacího systému na břichu špice trupu. U modelu Z-20F je kryt zmíněného systému uchycen přímo k špici trupu.

- absence zadního páru zbraňových závěsníků, nacházejícího se na bocích zadní části trupu, přímo za postranními posuvnými dveřmi kabiny. Naproti tomu pomocné křídlo s předním párem zbraňových závěsníků je u tohoto modelu zachováno. Na zbraňových závěsnících přitom tento model kromě protilodních ŘS typu YJ-9 může přepravovat též PTŘS typu HJ-10.

- instalace posuvných hranatých okének na bocích kabiny, přímo před hlavním podvozkem alá Z-20, na místo vypouklých pozorovacích průzorů. Zmíněná posuvná okénka ale mají menší rozměry než posuvná okénka „pozemního“ modelu Z-20.

- instalace širších posuvných vstupních dveří na bocích kabiny, v oblasti za hlavním podvozkem. Posuvné dveře kabiny tohoto modelu mají identickou konstrukci jako posuvné dveře „pozemního“ modelu Z-20. Jejich součástí tedy jsou dvě okénka. Naproti tomu do posuvných dveří kabiny modelu Z-20F je vetknuto jen jedno okénko.

Historie:  Prakticky paralelně s pracemi na palubním protiponorkovém vrtulníku typu Z-20F, který není ničím jiným, než modifikací „pozemního“ středně těžkého víceúčelového vrtulníku typu Z-20, probíhají též vývojové práce na transportní-výsadkové modifikaci tohoto stroje. Zmíněný model nese označení Z-20J a má některé rysy „pozemního“ modelu Z-20. S tímto modelem konkrétně sdílí „široká“ postranní posuvná nákladová vrata a zasklení nákladového prostoru.  Transportní-výsadkový Z-20J samozřejmě postrádá specializované vybavení pro protiponorkový boj, včetně pátracího radiolokátoru. Na jeho pozici, tj. pod špicí trupu, se přitom u tohoto modelu nachází kryt elektro-optického systému. Od protiponorkového modelu Z-20F nicméně transportní-výsadkový Z-20J přebírá možnost instalace pomocného křídla s jedním párem zbraňových závěsníků na bocích přední části trupu, na úrovni hlavních podvozků. Vrtulník typu Z-20J byl poprvé identifikován na konci roku 2019. Do dnešních dnů byly postaveny nejméně čtyři prototypy tohoto modelu (černá 6211, 6212, 6213 a 6215). Vrtulníky typu Z-20J budou podle všeho operovat z palub vrtulníkových výsadkových plavidel „Type 075“ (Yushen class). To dokládá snímek z října roku 2021, na kterém je tento stroj zachycen při testech na palubě prvního a zatím jediného dokončeného plavidla této třídy, Hainan. Ze snímku, který se na veřejnost dostal v dubnu roku 2022, je patrné, že PLAN s vrtulníky typu Z-20J zřejmě počítá též pro torpédoborce „Type 055“ (Renhai class).

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně čtyři prototypy

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu WZ-10 s max. výkonem po cca 2 150 hp

Radar:        radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu     

Výzbroj:     dvě protilodní ŘS s aktivním RL navedením typu YJ-9 nebo osm protitankových ŘS s poloaktivním laserovým navedením typu HJ-10, přepravovaných na jednom páru závěsníků umístěným pod pomocným křídlem

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  ?
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: ?
Délka trupu:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 1.5.2022