Harbin HC120

Typ:  lehký víceúčelový vrtulník uzpůsobený pro činnost za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci; na základě licence vyráběná kopie francouzského vrtulníku typu Eurocopter EC120 Colibri

Určení:  přeprava osob a lehkého nákladu, odsun raněných, výcvik pilotů, hlídková činnost a vzdušný průzkum

Historie:  V říjnu roku 1992 byla podepsána mezistátní smlouva mezi ČLR, Singapurem a Francií o společném postupu při vývoji lehkého jednomotorového pětimístného víceúčelového vrtulníku typu EC120, do ledna roku 1993 známého jako  P120L. Zatímco francouzská společnost Eurocopter se tímto kromě realizace zkušebního programu a certifikačních zkoušek zavázala též konečnou montáží a produkcí nosného systému, singapurská společnost Singapore Technologies Aerospace (STAero) dostala na starost výrobu přístrojové desky pilotní kabiny, ocasního nosníku s ocasními plochami a dveří kabiny, čínské společnosti CATIC připadly dodávky kabiny cestujících, podvozku a palivového systému. Krytí celého programu EC120 bylo mezi všechny tři výše uvedené smluvní partnery, Eurocopter, CATIC a STAero, rozděleno v poměru 61 : 24 : 15. Přizvání Číňanů k programu EC120 se přitom mělo stát definitivní tečkou za spory ohledně nelegálního derivátu lehkého víceúčelového vrtulníku typu AS350B2 Ecureuil, který vešel ve známost jako Z-11. Kromě toho mělo Francouzům umožnit získat alespoň nějakou kontrolu nad čínskou produkcí vrtulníků značky Aérospatiale, resp. Eurocopter. Montáž dvou prototypů vrtulníku typu EC120 byla zahájena na počátku roku 1995. První z nich (F-WWPA) se od země poprvé odpoutal dne 9. června 1995. Prototyp druhý jej přitom následoval dne 17. července 1996. Certifikát o letové způsobilosti dle evropské normy JAR-23 vrtulník typu EC120 obdržel dne 16. června 1997. Certifikát dle americké standardy FAR pt.27 byl tomuto stroji vystaven dne 28. ledna 1998. Do dnešních dnů brány závodu společnosti Eurocopter opustilo více než 550 sériových exemplářů vrtulníku typu EC120. První z nich přitom poprvé vzlétl dne 5. prosince 1997. Mezitím, na základě smlouvy ze dne 11. června 2004, byla zřízena druhá montážní linka vrtulníku typu HC120 v prostorách závodu čínské společnosti HAIG (Harbin Aircraft Industries Group). V první fázi zde přitom měly tyto stroje být vyráběny pouze pro potřeby čínského trhu. Do dnešních dnů brány závodu společnosti HAIG opustilo okolo 40-ti sériových exemplářů vrtulníku typu EC120. Čínské EC120 nesou označení HC120 a jejich provozovatelem se kromě leteckých škol PLA stala též čínská policie. PLA přitom těmito stroji u svých leteckých škol nahradila všechny importované vrtulníky typu SA316 Gazelle francouzské výroby. Do dnešních dnů bylo PLA dodáno okolo 34-ti vrtulníků typu HC120. Prvních osm z nich přitom PLA převzalo na konci roku 2005. Do dnešních dnů se podařilo podepsat objednávky na dalších 120 vrtulníků typu HC120 s různými státními institucemi.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  cca 40 sériových strojů

Uživatelé:  pouze ČLR

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:        jeden turbohřídelový motor typu Turboméca Arrius 2F francouzské výroby s max. výkonem 250 hp

Kapacita:    4 osoby nebo náklad do celkové hmotnosti 700 kg, přepravovaný uvnitř kabiny s rozměry 2,30 m x 1,35 m x 1,25 m

Výzbroj:      žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  10,00 m
Ø ocasního rotoru: 0,75 m
Celková délka: 11,52 m
Délka trupu:   9,60 m
Výška: 3,40 m
Prázdná hmotnost: 960 kg
Max. vzletová hmotnost: 1 800 kg
Max. rychlost: 278 km/h
Praktický dostup:   5 190 m
Max. dolet:    730 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.2.2014