Changhe Z-18 White Heron (Bai Lu)

Typ:  vojenská palubní dopravní modifikace civilního středně těžkého víceúčelového vrtulníku typu AC313

Určení:  přeprava osob mezi pobřežními základnami a palubami hladinových plavidel

Odlišnosti od modelu AC313:

- instalace motorů typu WZ-6C tuzemské výroby na místo motorů typu PT6B-67A kanadské značky Pratt & Whitney Canada

- instalace modifikovaného nosného rotoru se sklopitelnými (směrem dozadu) listy

- instalace sklopitelného pylonu vyrovnávací vrtule. Pylon vyrovnávací vrtule tohoto modelu lze sklopit směrem doprava dolů.

- instalace malých plováků na koncích horizontálních pylonů nesoucích hlavní podvozky

- modifikovaný interiér kabiny dle požadavků PLANAF

- instalace otočného kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému pod špicí trupu, přímo za náprstkovitým krytem antény meteorologického radiolokátoru

- instalace válcovitého dielektrického krytu antén SATCOM na hřbetu ocasního nosníku

- instalace dodatečných antén navigačních a komunikačních systémů na břichu trupu a ocasního nosníku

Historie:  Přestože byl středně těžký víceúčelový vrtulník typu AC313 z dílny společnosti Avicopter zamýšlen pro civilní sektor, našel si též cestu k ozbrojeným složkám ČLR, včetně PLANAF. PLANAF se stalo provozovatelem hned několika modifikací tohoto derivátu vojenského vrtulníku typu Z-8 (kopie francouzského typu SA321Ja Super Frélon). Společným znakem všech modifikací vrtulníku typu AC313 pro PLANAF se stala instalace tuzemských pohonných jednotek (na místo kanadských), sklopitelného pylonu vyrovnávací vrtule, modifikovaného nosného rotoru se sklopitelnými listy a malých plováků na koncích horizontálních pylonů nesoucích hlavní podvozky. První z nich nese označení Z-18 a slouží k přepravě osob mezi pobřežními základnami a palubami hladinových plavidel. Vrtulník typu Z-18 vznikl ve třech exemplářích (bílá 380 až 382). Součástí vrtulníkového parku PLANAF se zmíněné stroje staly v letech 2012 až 2013. Oba dva exempláře vrtulníku typu Z-18 mají efektní modro-bílý kabát a jsou používány k přepravě osob mezi pobřežím a palubou letadlové lodě CV-16 (Type 001) Liaoning (Kuznetsov class), první letadlové lodě PLAN vzniklé dostavbou nedokončené sovětské letadlové lodě Varjag.

Verze:  -

Vyrobeno:  tři exempláře

Uživatelé:  ČLR (PLANAF)

 

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:        tři turbohřídelové motory typu Changzhou WZ-6C s max. výkonem po 1 743 hp

Radar:         meteorologický radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř náprstkovitého krytu vystupujícího ze špice trupu

Kapacita:    ?

Výzbroj:      žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  18,90 m
Ø ocasního rotoru: 4,00 m
Celková délka: 23,05 m
Délka trupu:   ?
Výška: 6,74 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet: ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 12.9.2019