Avicopter AC332

Typ:  lehký víceúčelový vrtulník

Určení:  přeprava osob a nákladu, pátrací a záchranná činnost a sanitní lety

Historie:  Lehký víceúčelový vrtulník typu AC332 vzešel z programu AC3X2 a podle všeho vznikl jako nástupce vrtulníku typu AC312, který není ničím jiným, než civilní modifikací vojenského vrtulníku typu Z-9 (na základě licence závodem z Harbinu vyráběná kopie francouzského typu Aérospatiale AS365N Dauphin II). Vývoj zmíněného stoje byl zahájen v roce 2010. Jeho 1:1 maketa byla široké veřejnosti poprvé prezentována, tehdy ještě pod označením ACX3, na Airshow China 2014, která se konala v listopadu roku 2014 v Zhuhai. Poté byl vývoj tohoto stroje podle všeho pozastaven, aby byl v roce 2017 opět obnoven. V průběhu vývojových prací byl vrtulník typu AC332 radikálně přepracován. Ve své konečné podobě přitom tento stroj doznal více konvenční vzezření nápadně se podobající evropskému vrtulníku typu H145. Vrtulník typu AC332 se stal prvním moderním lehkým civilním víceúčelovým vrtulníkem čínské výroby, který konstrukčně nevychází z žádného vrtulníku zahraniční výroby. Nosný systém vrtulníku typu AC332 se sestává z čtyřlistého nosného rotoru a 10-ti lopatkového fenestronu. Jeho pohon obstarává dvojice 1 340 hp turbohřídelových motorů typu AES100 z dílny společnosti China National South Aviation Industry ze Zhuzhou, která je součástí korporace AECC (Aero Engine Corporation of China). Zmíněný motor je přitom údajně vylepšenou modifikací motoru typu WZ-9, pohonné jednotky útočného vrtulníku typu Z-10. K vzletu a přistání vrtulník typu AC332 využívá lyžový podvozek. Zmíněný stroj má vzletovou hmotnost téměř 4 t a uvnitř kabiny pojme 10 cestujících. S vrtulníkem typu AC332 se počítá zejména v roli pátracího-záchranného a sanitního stroje. Nelze však vyloučit, že se tento stroj nestane základem perspektivního nástupce vojenských vrtulníků řady Z-9. Vrtulník typu AC332 by přitom měl být schopen působit i ve vysokohorských oblastech. První prototyp tohoto stroje (0002/B-OCCA) byl postaven v novém vrtulníkovém závodě Tianjin Helicopter Company z Tianjinu, který je součástí korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China). Svůj slavnostní „roll-out“ si tento stroj odbyl na konci roku 2020. Ke svému prvnímu 15-ti min letu se ale vydal až dne 7. dubna 2023. Ve stejný den bylo oznámeno, že výrobce zaregistroval objednávku na prvních 24 vrtulníků typu AC332. 6 z nich si přitom objednala leasingová společnost z Xiamenu. Sériová výroba vrtulníku typu AC332 bude probíhat též v Tianjinu. Dne 26. srpna 2023 se do oblak napoprvé vydal druhý letový prototyp tohoto stroje (B-OHES), který je současně třetím prototypem vrtulníku typu AC332 v celkovém pořadí. Druhý letový prototyp tohoto stroje byl přitom dokončen ve specializované modifikaci pro pátrací a záchranné operace (SAR). Svůj veřejný debut si vrtulník typu AC332 odbyl na šestém ročníku výstavy China Helicopter Exposition, která se konala v září roku 2023 v Tianjinu. Návštěvníci zmíněné výstavy si konkrétně mohli prohlédnout druhý prototyp tohoto stroje, který byl dokončen v modifikaci pro pátrací a záchranné operace. Se zahájením produkce vrtulníku typu AC332 se počítá v roce 2025.

Verze:

AC332 (dopravní) – dopravní modifikace vrtulníku typu AC332 se sedadly pro deset cestujících uvnitř kabiny

AC332 (SAR) – specializovaná modifikace vrtulníku typu AC332 pro pátrací a záchranné operace (SAR). Tento model se vyznačuje mimo jiné instalací světlometu pod špicí trupu, vlevo od podélné osy trupu, jeřábu nad pravými vstupními dveřmi kabiny cestujících a otočného kulovitého pouzdra elektro-optického systému v ose břicha zadní části trupu.

Vyrobeno:  nejméně tři prototypy (dva letové a jeden neletový?)

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    jeden nebo dva piloti

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu China National South Aviation Industry AES100 s max. výkonem po 1 340 hp

Kapacita:    deset cestujících

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  ?
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: ?
Délka trupu:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 3 850 kg
Max. rychlost: 260 km/h
Praktický dostup:   6 000 m
Max. dolet: 693 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 22.10.2023