Harbin/Changhe Z-20F
Typ: speciální palubní modifikace středně těžkého víceúčelového vrtulníku typu Z-20 pro protiponorkový boj (ASW)
Určení: vyhledávání a ničení hladinových a ponorkových plavidel
Odlišnosti od modelu Z-20:
- instalace nosného rotoru se sklopitelnými listy
- instalace sklopitelného ocasního nosníku
- instalace sklopitelné (směrem nahoru) pohyblivé vodorovné ocasní plochy s trojúhelníkovitými „výřezy“ u kořenů odtokové hrany
- absence nízké šípové kýlovky nacházející pod koncem ocasního nosníku
- instalace ostruhového podvozku pod kořenem ocasního nosníku. Ostruhový podvozek modelu Z-20 je uchycen ke kýlovce, která se nachází pod koncem ocasního nosníku.
- rozšířené vybavení o dva páry nafukovacích plováků. Ty umožňují nouzové přistání na vodní hladině.
- instalace vypouklého pozorovacího průzoru s kruhovým tvarem na místo předního pravého (? a levého) okénka nákladové kabiny
- instalace posuvných nákladových vrat s menší šířkou na bocích nákladové kabiny, přímo za hlavním podvozkem. Do nákladových vrat tohoto modelu je navíc vetknuto jenom jedno hranaté okénko, zatímco součástí nákladových vrat modelu Z-20 je dvojice hranatých okének.
- odlišný tvar špice trupu
- instalace pátracího radiolokátoru, který slouží k vyhledávání, identifikování a zaměřování hladinových plavidel, na místo navigačního radiolokátoru. Radiolokátor tohoto modelu je navíc umístěn pod rozměrným zploštělým dielektrickým krytem s kruhovým půdorysem, který se nachází na břichu špice trupu (kde se u modelu Z-20 nachází malý krabicovitý kryt LIDARU). Naproti tomu radiolokátor modelu Z-20 je instalován uvnitř špice trupu.
- instalace válcovité věžičky neznámého elektro-optického systému na špici trupu
- instalace dvou párů hranatých senzorů neznámého systému (které se nápadně podobají senzorům ESM/ELINT izraelského systému AES-210) na bocích trupu, po jednom na bocích špice trupu, přímo mezi věžičkou elektro-optického systému a spodními okénky pilotní kabiny, a na bocích zadní části trupu, na úrovni ostruhového podvozku
- instalace výmetnice pro 25 akustických bójí na levoboku trupu, přímo za pomocným křídlem
- instalace zploštěného zaobleného vystouplého krytu s oválným půdorysem na břichu trupu, přímo mezi hlavními podvozky
- instalace ponorného sonaru uvnitř trupu. Kruhový otvor pro vypouštění ponorného sonaru je vetknut do břicha trupu, přímo za výše uvedeným zaobleným vystouplým krytem s oválným půdorysem, resp. na úrovni postranních posuvných dveří kabiny
- instalace krytu antény SATCOM na hřbetu ocasního nosníku, přímo za hřbetní nástavbou, se znatelně většími rozměry a odlišným tvarem. Kryt antény SATCOM tohoto modelu má kopulovitý tvar, zatímco kryt antény SATCOM vrtulníku typu Z-20 má tvar obráceného komolého kužele.
- instalace indikátoru polohy zříceného letadla (CPI = Crash Position Indicator) a břitové VKV antény na břichu ocasního nosníku
- instalace pokročilého komunikačního systému, který využívá optická vlákna
- instalace pomocných křídel s jedním párem zbraňových závěsníků na bocích přední části trupu, na úrovni hlavních podvozků, resp. před postranními odsuvnými dveřmi kabiny. Na zmíněných závěsnících tento modelu může přepravovat dvojici protilodních ŘS typu YJ-9 nebo malé hlubinné nálože.
- instalace jednoho páru zbraňových závěsníků na bocích zadní části trupu, přímo za postranními odsuvnými dveřmi kabiny. Na zmíněných závěsnících tento model může přepravovat dvojici torpéd typu Yu-9K nebo malé hlubinné nálože.
Historie: Se středně těžkým víceúčelovým vrtulníkem typu Z-20, který si svým vzezřením nic nezadá s vrtulníkem typu S-70 Blackhawk americké značky Sikorsky, počítá nejen PLA, ale i PLANAF. První modifikace zmíněného stroje vzešlá ze zadání PLANAF nese označení Z-20F a slouží k vyhledávání a ničení hladinových a ponorkových plavidel. Zmíněný model je opatřen nosným rotorem se sklopitelnými listy a sklopitelnými ocasními plochami. Součástí vybavení vrtulníku typu Z-20F, který lze považovat za čínský analog amerického typu SH-60 Seahawk, se navíc staly nafukovací plováky. Díky jejich instalaci tento model může nouzově přistát na vodní hladině. Prototyp palubního vrtulníku typu Z-20F údajně poprvé vzlétl na konci roku 2018. V listopadu toho samého roku se na internetu poprvé objevila fotografie 1:1 makety tohoto stroje s nafouknutými nafukovacími plováky. Další fotografie 1:1 makety vrtulníku typu Z-20F se na veřejnost dostala v červnu roku 2019. Tentokrát byla zmíněná maketa umístěna na palubě torpédoborce Type 055 (Renhai class). První fotografie reálného prototypu se ale objevily až v říjnu roku 2019. Do dnešních dnů se podařilo identifikovat čtyři exempláře tohoto stroje (černá 6221, 6222, 6223 a 6225). Vrtulníky typu Z-20F podle všeho v blízké budoucnosti ve výzbroji PLANAF nahradí lehčí vrtulníky typu Z-9C. PLAFAN přitom se zmíněnými stroji počítá nejen pro torpédoborce Type 055 (Renhai class), ale též pro vrtulníková výsadková plavidla Type 075 (Yushen class).
Verze: -
Vyrobeno: nejméně čtyři prototypy
Uživatelé: žádní
Posádka: ?
Pohon: dva turbohřídelové motory typu WZ-10 s max. výkonem po cca 2 150 hp
Radar: pátrací radiolokátor neznámého typu, instalovaný pod rozměrným zploštělým dielektrickým krytem s kruhovým půdorysem nacházejícím se na břichu špice trupu
Vybavení: - zaměřovací: elektro-optický systém neznámého typu (válcovitá věžička na špici trupu), ponorný sonar neznámého typu (k jeho vypouštění slouží břišní otvor, nacházející se na úrovni posuvných postranních dveří kabiny) a 25 akustických bójí neznámého typu (k jejich přepravě a vyhazování slouží výmetnice, která je vetknuta k levoboku trupu)
- obranné: identifikační systém „vlastní-cizí“ (anténa mezi stropními okénky pilotní kabiny), výstražný radiolokační systém (po jednom páru antén na bocích přední a zadní části trupu), výstražný protiraketový systém a výmetnice klamných IČ/RL cílů (po jedné na obou bocích přední partie ocasního nosníku)
Výzbroj: dvě protilodní ŘS s aktivním RL navedením typu YJ-9, přepravované na závěsnících nacházejících se pod pomocným křídlem, nebo dvě lehká torpéda typu Yu-9K, přepravované na závěsnících nacházejících se na bocích zadní části trupu. Alternativně lze na oba páry závěsníků tohoto modelu, přední a zadní, umístit lehké hlubinné nálože.
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | ? |
Ø ocasního rotoru: | ? |
Celková délka: | ? |
Délka trupu: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 22.5.2022