Changhe Z-8F

Typ:  pokročilá civilní víceúčelová modifikace vrtulníku typu Z-8

Určení:  přeprava osob a nákladu

Odlišnosti od modelu Z-8:

- instalace 1 877 hp motorů typu PT6A-67B kanadské značky Pratt & Whitney Canada na místo 1 190 hp turbohřídelových motorů typu WZ-6 čínské výroby. Zatímco motory typu PT6B-67B mají jednoduché výfukové trubice s oválným průřezem, motory typu WZ-6A využívají zdvojené výfukové trubice s kruhovým průřezem (dvě trubice nad sebou).

- nová konstrukce přední partie hřbetní trupové nástavby s lapači vzduchu předních motorů. Motory tohoto modelu využívají řadu obdélníkových lapačů vzduchu. Zmíněné lapače jsou zapuštěny do potahu boků a hřbetu hřbetní trupové nástavby, v oblasti před výfukovými trubicemi, a jsou opatřeny kovovými síty. Naproti tomu motory předchozího modelu využívají dvojici kruhových lapačů vzduchu, která se nachází v čele hřbetní trupové nástavby. U tohoto modelu je proto přední partie hřbetní trupové nástavby opatřena aerodynamickým krytem, který se táhne až nad pilotní kabinu.

- modifikovaný lapač vzduchu zadního motoru. Lapač vzduchu zadního motoru, který se nachází na hřbetu hřbetní trupové nástavby, v oblasti za rotorem, je opatřen kovovým sítem.

- instalace nového nosného rotoru s listy kompozitní konstrukce a elektrickým odmrazovacím systémem

- instalace nového avionického vybavení

Historie:  Na počátku prvního desetiletí 21. století se společnost CAIC (Changhe Aircraft Industries Corporation) z Changhe pustila do prací na projektu výrazně zdokonalené modifikace středně těžkého námořního obojživelného vrtulníku typu Z-8, který není ničím jiným, než kopií francouzského vrtulníku typu Aérospatiale SA321Ja Super Frélon. Zmíněný model vešel ve známost jako Z-8F a obdržel instalaci silnějších motorů typu PT6A-67B kanadské značky Pratt & Whitney Canada uvnitř přepracované hřbetní trupové nástavby, nového nosného rotoru s listy kompozitní konstrukce a elektrickým odmrazovacím systémem a nového avionického vybavení. Instalace motorů typu PT6A-67B přitom vrtulníku typu Z-8F umožnila operovat i v lokalitách s velkou nadmořskou výškou nebo vysokou teplotou vzduchu. Kromě toho mu zajistila větší nosnost. Díky zmíněným motorů je ale vrtulník typu Z-8F též schopen visu ve výšce až 4 700 m v konfiguraci s max. vzletovou hmotností. Projekt vrtulníku typu Z-8F byl široké veřejnosti poprvé prezentován na Airshow China 2002, která se konala v listopadu roku 2002 v Zhuhai. První let prototypu tohoto stroje byl naplánován na druhé čtvrtletí roku 2004. Protože motory prototypu vrtulníku typu Z-8F musely být před zahájením letových zkoušek odeslány kanadskému výrobci, za účelem vnesení některých úprav do jejich konstrukce, od země se tento stroj nakonec poprvé odpoutal až v srpnu roku 2004. Vrtulník typu Z-8F se jako takový sériové výroby nedočkal. Některá konstrukční řešení tohoto modelu ale našla uplatnění u pozdějších verzí vrtulníku typu Z-8. Tak např. shodně pojatá hřbetní trupová nástavba se stala standardem pro vrtulníky typu Z-8K/KA/KH, Z-8B, Z-8WJ/WJS a AC313 (Z-18), zatímco nosný rotor s kompozitními listy našel uplatnění u vrtulníků řady AC313 (Z-18).

Verze:  -

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:        tři turbohřídelové motory typu Pratt & Whitney Canada PT6A-67B s max. výkonem po 1 877 hp

Radar:         žádný

Kapacita:    ?

Výzbroj:      žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  ?
Ø ocasního rotoru: 4,00 m
Celková délka: ?
Délka trupu:   19,40 m
Výška: 6,66 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 15.10.2019