Harbin „701“
Typ: lehký víceúčelový vrtulník; bezlicenční vývojový derivát amerického vrtulníku typu Bell 47G
Určení: pohraniční hlídková činnost, výcvik jednotek SAR, spojovací úkoly, kultivace zemědělských ploch, požární hlídková činnost, rybolovný průzkum, geologický průzkum, inspekce komunikací a vedení vysokého napětí a vzdušné snímkování
Odlišnosti od stroje Bell 47G:
- instalace méně výkonného devítiválce s radiálním uspořádáním válců typu HS-6C domácí výroby na místo plochého šestiválce typu Lycoming TVO-435 americké výroby
- instalace modifikovaného překrytu kokpitu s jednodušším a méně rozsáhlým zasklením
- instalace palivových nádrží s odlišným tvarem
Historie: Prvním a zároveň na dlouhou dobu jediným vrtulníkem vyráběným na území ČLR se stal vrtulník typu Z-5 (Hound A), který nebyl ničím jiným, než licenční kopií sovětského středně těžkého transportního vrtulníku typu Mil Mi-4 (Hound A) z počátku 50. let. Produkcí zmíněného stroje se přitom od konce roku 1963 zabýval závod z Harbinu. Vrtulník typu Z-5 (Hound A) se ale pro některé úkoly, jakými je např. hlídková činnost či spojovací úkoly, příliš nehodil, a to díky značným rozměrům a velké hmotnosti. Z tohoto důvodu se v roce 1965 v prostorách toho samého podniku rozeběhly práce na lehčím a menším třímístným vrtulníku. Zmíněný stroj vešel ve známost pod kódem „701“ a vycházel z úspěšného amerického vrtulníku typu Bell 47G (H-13 Sioux) z druhé poloviny 40. let, který měl klasicky uspořádaný nosný systém sestávající se z jednoho dvoulistého nosného rotoru a jedné dvoulisté vyrovnávací vrtule, jednoduchou nekapotovanou konstrukci trupu a ocasního nosníku z ocelové příhradoviny, bublinovitý bohatě prosklený prostor posádky a jednoduchý lyžový podvozek. Čínský typ „701“ ale nebyl přímou kopií amerického Bellu 47G, neboť obdržel motor typu HS-6C domácí výroby, nový překryt kokpitu s odlišným zasklením a odlišně tvarované palivové nádrže. Naproti tomu konkurenční dvoumístný typ Yan’an-2, na kterém prakticky paralelně pracoval institut NPU v kooperaci s institutem NAI, byl produktem domácího vývoje. Do oblak se prototyp vrtulníku typu „701“ poprvé vydal dne 23. ledna 1970. Zatímco typ Yan’an-2 nepřekročil prototypové stádium, model „701“ z dílny závodu z Harbinu se po ukončení zkušebního programu dočkal nepočetné série. Všechny sériové exempláře vrtulníku typu „701“ přitom vznikly na lince závodu Weidong Machinery Factory z Jinanu. Do dnešních dnů se dochovaly dva exempláře tohoto stroje. Zatímco jeden z nich se nachází za branami muzea institutu NUAA (Nanjing University of Aeronautics and Astronautics), ten druhý je součástí sbírek musea PLAAF z Datanshangu.
Verze: žádné
Vyrobeno: ?
Uživatelé: pouze ČLR
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Zhuzhou HS-6C (modifikace sovětského typu Al-14R) s max. výkonem 260 hp
Kapacita: dvě osoby
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 11,32 m |
Ø ocasního rotoru: | ? |
Celková délka: | 13,20 m |
Délka trupu: | ? |
Výška: | 2,83 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 1 300 kg |
Max. rychlost: | 170 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 350 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 19.7.2012